Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

B-B-B-Billig?


s0und

Anbefalte innlegg

Nei jeg skjønner ikke det, det er like sannsynlig at jeg kan ha med meg en gitrar som om jeg har med meg en koffert...get it? stæsj en ny gitar i en gammel gigbag og det meste går glætt....capiche? nå er jeg drittlei av å diskutere dette og dette blir min siste post om dette emnet. Jeg er jo levende bevis på at dette går bra hver gang...comprende?

P.s.

Senest nå et golfsett som jeg hadde fått i gave i Asia... denne ble ettersendt med båt, og tollerne ga meg beskjed om at de skulle dra ned og sjekke at dette faktisk var mitt eget sett kjøpt i norge. Joda alles in ordnung der...bare å reise og hente settet. :mrgreen: til opplysning ligger det settet på oppunder 20k i norge, jeg måtte ikke fremlegge noen som helst kvittering.... explain that?!?

Jesus, Maria,og alt mulig annet man kan påkalle, hvis du reiser ut av Norge med en gitar som faktisk er din egen, så er DU ansvarlig for å få bevis for det ved tollstasjonen slik at det skal bli uproblematisk å ta den med inn igjen. Hvis du reiser ut av norge UTEN gitar, og inn i Norge MED gitar, og blir huket, heyhey, her skal det betales moms og straffetoll og gudvethva.

Nå skal ikke jeg påstå i det vide og det brede at det ikke går an å snakke seg fra moms og straffetoll HVIS man blir stoppet og får spørsmål om gitaren,for det vet jeg ingenting om, men det er klart at det er helt sikkert mulig.

Angående det golfsettet ditt, så høres det jævla merkelig ut at tollerne fant bevis for at du hadde kjøpt det i Norge, ettersom det faktisk var en gave kjøpt i asia.

Uansett, dette åpner jo for at man kan smugle alt fra biler til kolibriegg på samme måten...

Og du har faen ikke vært mye i NordNorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De fant ikke bevis på at det var kjøpt i norge, de klarerte settet uten at jeg hadde bevist noe som helst. Muntlig fortalte jeg dem at det vr mitt personlige sett som jeg sendte med båt fordi jeg var redd for overvekt på flyet. Dette sa de at de måtte sjekke, og sendte ned en mann for å se på innholdet i kassa. 2 timer senere fikk jeg en telefon hvor de sa alt var i orden., bare å hente ut settet.

Litt verre med biler iogmed at du må ha dokumentasjon fra landet hvor bilen var registrert første gang.

Angående gitarer ser jeg det som uproblematisk å bli stoppet i tollen med en på vei inn til norge. De har ikke kjangs til å motbevise at jeg ikke hadde med meg den til utlandet i utgangspunktet. Jeg gjentar dog, det er lurt å betale både toll og moms da man allikevel sparer penger på det. Jeg ønsker kun å understreke at tollvesent ikke gidder å legge voldsomt med ressurser inn på 1 gitar....dette er jo rein logikk. Som du selv skriver, det er ingen problem å komme utenom toll, jeg har reist mye og aldri tolla inn en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har hatt rettslære eller vært ute for denne typen saker før, så skulle vel prinsippet om at "Uskyldig inntil det motsatte er bevist" gjelde også her. Isåfall er det tollvesenet som har bevisplikt.

Men som sagt, dette er bare basert på synsing. (Min andre favoritt hobby :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du leser har hatt noe som helst med byråkrati å gjøre så vet du at du må bevare kvitteringer på betalte regninger/registrering av antall kjørte kilometer/kvittering på instrument ført ut av landet for å sørge for at du slipper inkasso/for lite km godtgjørelse/moms.

Hvis du lever i den tro at du er uskyldig til det motsatte er bevist, så ønsker jeg deg lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og to kamerater tok farga linje båten over til søta bror i dag, for å tømme lommeboka litt. KIlikka litt når vi kom på båten, for du måtte være 20+ for å kjøpe øl og sprit! (I fjor var jeg 16 og handla masse sprit uten billett en gang) Men nå fikk ikke de som var 18 engang kjøpe øl.

Og tilslutt ble det til at vi ikke kjøpte en dritt nesten. Bare litt små digg og "noen" brett cola.

Uansett, når vi kjørte over svinesund så stod jo selvfølgelig tolleren med refleksvest og greier og venta på oss. Vi kjørte sist i en gruppe biler, og han bare venta på at en bil med ungdommer skulle komme :)

Og der vinka han oss jammen inn. Ut kom tre gutter som nesten hadde latterkrampe. Første gang vi ikke hadde med en dritt, ble vi stoppa! Eneste var et brett med halvlitere og noen snusbokser spedd utover blandt alle colabrettene!

Tolleren fikk nesten sjokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.