Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av akustisk gitar, strenger til el, osv.


The_Lobster

Anbefalte innlegg

Hei!

I morgen skal jeg en tur på byen og shoppe litt gitarutstyr.. :D

Men er litt jeg lurer på:

Jeg skal ha nye strenger til el-gitaren min (en Fender Highway1), er det noen spessiell tykkelse jeg bør se etter? (ser E strengen er 009,010, osv.), noen merker jeg burde styre unna?

På nettbutikken til imerslund/kick musikk ser jeg de bare selger D'Addario, er det bra? Også har de Rotosound på riff. Kan sikkert ta en tur på Hornaas også, hvis noen vet de har noe bra der.

Skal også ha gitarkabel, blir vel kanskje samme Planet Wave kabel som jeg har nå (har kjøpt pedal, så trenger en til), men den er veldig dyr da... Så hvis noen har noe godt å si om Studioline som de selger ganske billig på riff, så... :wink:

Men ett litt større spørsmål: fant "Jim Dunlop F65-6524 Fingerboard Cleaner" og Conditioner på kick musikk sin nettbutikk, er det smart å bruke det mens jeg bytter strenger? Burde jeg kjøpe det? Er det noe annet vedlikeholds ustyr til gitaren jeg burde kjøpe?

Er også på jakt etter en akustisk gitar. Noen merker som anbefales/frarådes?

Beklager at postene mine alltid blir så lange! 8)

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger. Prøv, og finn ut hva du liker. Hver sin smak, både ved tykkelse og merke.

Kabler er viktig, både med tanke på lyd og hvor lenge de varer. Jeg bruker Klotz kabler med Neutrik plugger. Du får hva du betaler for. En kabel til 50,- bør du styre unna, men du trenger ikke gå for en Monsterkabel til 1000,- heller. Se litt på hva du har råd og bruk for. George L kabler er veldig hendige, da du ikke trenger å lodde de ved brudd, bare klipp og skru.

Fingerbrett rens. Jeg vil anbefale sitronolje. D'Andrea Lemon Oil har de fleste, eller annen "lemon oil". Det bør brukes når du skifter strenger. Mange slike flasker med vidundermiddel fra gitarselskaper er ofte altfor dyre, og gjør ikke større nytte enn billigere midler.

Hvis du har en gitar som du liker å pusse på, så kan et pusseskinn og polish være noe, men det er ikke nødvendig. Alt utstyret du bruker til gitaren er det kjekt å ha for hånden, slik at du slipper å gå i garasjen for å finne av avbitertang.

Akustisk gitar. Pris? Finnes veldig mange gode merker. Igjen bør du teste ut det som finnes, kanskje er det alle fraråder deg å kjøpe akkurat det du vil ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joachim!

Strenger er en ting du må sjekke ut og utforske selv for å finne det optimale settet.

Personlig liker jeg ikke D'addario, men etter MANGE forksjellige typer og merker har jeg havnet opp på Ernie Ball Slinky strengene, eller GHS Sub Zero. Elexir Nanoweb strengene er også bra, men synes ernieball'ene låter bedre. Før brukte jeg emst 0.11 strenger, nå har jeg gått ned til 10.

009/008 blir alt for tynt for meg.

Jeg også bruker Klotz/neutrik kabler og george L mellom pedalene. Kabler går før eller siden fyken, og de er en forbruksvare på en måte. Fant ut at klotz/neutrik var den beste kabelen i forhold til prisen. Bra kvalitet.

Klotz kabelen jeg bruker har jeg lagt merke til at ikke krøller seg så mye sammen som vanlige kabler gjør. De er litt tynnere, kanskje det er derfor?

Hver gang jeg skifter strenger går jeg over med lemon oil og polish. Jeg elsker å gnukke og gni på gitaren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I morgen skal jeg en tur på byen og shoppe litt gitarutstyr.. :D

Men er litt jeg lurer på:

Jeg skal ha nye strenger til el-gitaren min (en Fender Highway1)' date=' er det noen spessiell tykkelse jeg bør se etter? (ser E strengen er 009,010, osv.), noen merker jeg burde styre unna?

På nettbutikken til imerslund/kick musikk ser jeg de bare selger D'Addario, er det bra? Også har de Rotosound på riff. Kan sikkert ta en tur på Hornaas også, hvis noen vet de har noe bra der.

Skal også ha gitarkabel, blir vel kanskje samme Planet Wave kabel som jeg har nå (har kjøpt pedal, så trenger en til), men den er veldig dyr da... Så hvis noen har noe godt å si om Studioline som de selger ganske billig på riff, så... :wink:

Men ett litt større spørsmål: fant "Jim Dunlop F65-6524 Fingerboard Cleaner" og Conditioner på kick musikk sin nettbutikk, er det smart å bruke det mens jeg bytter strenger? Burde jeg kjøpe det? Er det noe annet vedlikeholds ustyr til gitaren jeg burde kjøpe?

Er også på jakt etter en akustisk gitar. Noen merker som anbefales/frarådes?

Beklager at postene mine alltid blir så lange! 8)

Mvh,

Joachim[/quote']

Hvilken by er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo.. :)

Tenkte jeg skulle ta løypa (Hornaas, Myhrbraaten, Imerslund/Kick, Riff (kjenner ikke til fler)).

Men fikk det jeg skulle ha på Hornaas og Myhrbraaten... Men setter aldri mine bein inn i Myhrbraaten igjen! Så elendig og frekk service har jeg aldri vært borti! Selv om de hadde Ernie Ball strenger som jeg ville ha.. :wink: Håper de har det på Imerslund eller Riff også.

På Hornaas fikk jeg kjøpt Elixir Nanoweb strenger 009, og en kabel fra Proline, som funker greit. På Myhrbraaten kjøpte jeg Ernie Ball 009, og Dunlop 65 Ultimate Lemon Oil (jeg spurte om han hadde sitronolje, og han tok fram den her og sjekka den inn og ba om penga før jeg hadde fått sett på flaska...). Uansett, bakpå står det: "note: not for use on maple fretboards"... Jeg er ikke sikker på om det er lønn eller rosentre det er jeg har, men jeg tror jeg har lønn. Så skal returnere den, tar ikke noen sjangser.. Men mamma hadde no shine middel for fiolin som består av minst tre treslag, så vi prøvde det, og det ble fint.. :) Men er mer bare rens da, ikke beskyttende...

Noen som har bedre erfaringer med Myhrbraaten? Det er andre gang jeg har vært der, og det kan ha vært meg som har vært uheldig hver gang, men begge ganger følte jeg at jeg fikk litt sur/ikke tilstedeværende respons. Som om jeg bare var nok en kunde de måtte tyne penger ut av, og det er ikke så hyggelig.. Klarer ikke slappe av liksom..

Men over til en annen ting: Jeg har benda en del allerede med de nye strengene (Satte på Ernie Ball strengene), og i dag merka jeg at to-tre av strengene var plustelig ustemt. Så de sitter ikke så altfor godt.. Noe tips til hvordan å feste strengene bedre? Sleit litt, men det var første gang da.. :)

Tusen takk for gode svar!

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn er det eneste gripebrettet som er lyst/hvitt. Er det sort/brunt/mørkt av noe slag så er det ikke lønn du har.

Fender Highway 1 du skiftet strenger på... Kommer langt med list, lempe og en blyant. ;)

Ok, her er et forsøk på strengepåsetting. Har du låsbare stemmeskruer, så bruk dem. Hvis ikke, prøv dette.

1. Bruk en blyant og tegn i sporene på sadelen oppe ved hodet. Dette for at strengene skal få glid så fritt som mulig.

2. Tré strengen gjennom stol på korrekt måte.

3. Tré strengen gjennom øyet på stemmeskruens post/pinne.

4. Før strengen tilbake mot halsen og under strengen igjen, slik at den klemmer seg selv fast når du stremmer strengen. Det er to mulige retninger, én er riktig og én er feil.

5. Skru til strengen sitter godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifting av strenger er stress. Husker jeg gjorde det for første gang for

ikke fullt så lenge siden, og det gikk alltid galt. Både på akustisk og på

elektrist.

Har dog lært av mine feil nå og tror jeg kan det greit nok. Blir jo også

tross alt bedre hver gang jeg gjør det 8)

Også når det kommer til gitarbutikker i Oslo så bruker jeg for det meste

Imerslund. Synes de er kjempeflinke og har greie priser. Grei - God service

har de og, noe som er veldig viktig om man er nybegynner (slik som meg).

Myhrbraaten har jeg ellers ingen spesiell erfaring med, har bare prøvd noen

gitarer der. Lagt så vidt merke til Riff og den andre du nevnte (har ikke fått

tiden til å stikke innom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bedre erfaringer med Myhrbraaten? Det er andre gang jeg har vært der, og det kan ha vært meg som har vært uheldig hver gang, men begge ganger følte jeg at jeg fikk litt sur/ikke tilstedeværende respons. Som om jeg bare var nok en kunde de måtte tyne penger ut av, og det er ikke så hyggelig.. Klarer ikke slappe av liksom..

Det er riktig det. På Myhrbraaten hater de deg. Det kalles trynefaktor, og den blir benyttet i det vide og brede der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo akustisk gitar - liker denne også;

AEL40SRLV-12-01.jpg

Ibanez AEL40 til rundt 5 lapper tror jeg. Jeg har og har hatt så mange akk gitarer, at jeg kan uttale meg med noe tyngde på dette området. La oss si du får en Takamine Santa Fe til rundt 15 lapper, og veksler mellom denne og ovennevnte. De 10 ekstra lappene er JÆVLIG sure etter en tid. Forskjellen i spillbarhet er merkbar til å begynne med, men egentlig handler det bare om vane.

Nå har jeg bl.a. en slik til villedende 10 lapper; http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe...CPX8/index.html, og en slik til villedende 5 lapper;

http://www.philpro.co.kr/philpro/acou_phil.htm

Gjett hvilken jeg spiller mest på ?

Pris er ikke alt, heller ikke logoen på headstocken, skjønt show-off faktoren kan jo ha verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.