Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tonekontrollen begynte plutselig å fungere som en volumkontroll.


Norstorm

Anbefalte innlegg

Plutselig en dag så fungerte tonekontrollen som en volumkontroll.. :S

Det rareste..

Det har jeg ikke opplevd før.

Kan det være at to kabler har krysset hverandre å laget kortslutning i potmeteret?

Kortslutning er det mest nærliggende her, ja. Det er ikke så mange mulige feilmoduser i en typisk tonekontrollkrets.

Hvis det ikke er noe krøll med ledningene til tone-pot'en kan det være kortslutning i kondensatoren. Hvis det ikke er en av de to kan det være at det er noe krøll med selve potmeteret. Hvis du lodder av den ene enden på kondisen og "volumfunksjonen" forsvinner, da er det kondisen.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme. Problemet forsvant da jeg seinere byttet Pickup. Kan ikke huske at jeg fusket med kondisen eller andre koblinger. Tror derfor problemet kan skyldes en kortsluttning. Hva slags gitar er det? det bør ikke være så vanskelig ut fra koblingsskjema for pickup, tone og volum og finne ut hvor kortsluttingen ligger. Antar at det du opplever er at du har to volum kontroller som ikke er uavhengige?

Endret av eugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en UV777 fra Ibanez..

Er plakterbrett på den der, og jeg må av med strenger, knobs, og alt slikt fjas for å komme til...

Så tenkte derfor å snuse litt på forums og slikt før jeg begynte å demontere.

Sjekket viring av denne, det er en JEM type HSH ? Det ser i allefall på papiret langt mer komplisert ut en den type oppsett jeg har fusket med før. Skal se litt mer på det og komme tilbake om jeg ser hva/hvor feilen ligger. Det bør være imidlertid være noen med mer elektronikk kunnskap her som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste foruftige forklaring er vel at kondensatoren er kortsluttet/leder. Jeg vil anta at den foten på kondensatoren som er loddet til midt-uttaket på potensiometeret er i kontakt med baksiden av potensiometeret (jord)

Forøvrig kan dette skyldes mange litt merkelige ting, men fungerer volumkontrollen akkurat som en volum-kontroll? forsvinner alt volumet hvis du vrir den helt rundt f.eks?

JEM wiringen er ikke spes. komplisert, det er bare laget coilsplit i posisjon 2 og 4 ved hjelp av en helt standard 5-veis bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.