Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skal venstre hånda ligge?


andersio

Anbefalte innlegg

Takk for svar, skal se om jeg får tatt en bilde til dere.

Det kan være mange grunner til at du har vondt.

Som nevnt ovenfor er det mange som av en eller annen merkelig grunn har gitaren hengende så lavt som mulig, og smertene du beskriver er typiske for de gjør dette. Blant annet.

Selv om enkelte synes det ser kult ut å ha gitaren på knærne, er det vel ingen som kan nekte på at det gjør ting langt vanskeligere, og øker sjansen for smerter, senebetennelse etc. Beste er å ha gitaren hengende i omtrent samme høyde som når du sitter. Gitarister som henger gitaren nede på knærne, som Zakk Wylde og Slash, setter alltid foten opp på monitoren når de spiller noe som er litt vanskeligere enn de enkleste riff, slik at de ender opp med å ha gitaren i "normal" høyde allikevel. Og Jimmy Page fikk store smerteproblemer som førte til at han heiste opp gitaren et godt stykke etterhvert. Så hvorfor disse glimrende gitaristene gjør tingene så mye vanskeligere for dem selv er deres sak, det dumme er at mange tror at det "skal være slik". Kjenner flere som begynte å spile med gitaren på knærne, men som måtte slutte pga. senebetennelse.

Men selv om du skulle ha gitaren under haka (hvilket heller ikke er nødvendig), kan rett og slett det at du har skiftet stilling føre til at du får vondt.

I bunn og grunn er det tre ting du bør passe på når det gjelder spesielt håndleddet:

1. Pass på å ikke ha for mye vinkel, som nevnt ovenfor, for det gjør at du setter alle senene og musklene i strekk!

2. Pass på at du er avslappet når du spiller! Det er veldig viktig å puste rolig og ikke være unødig anspent - hvilket desverre er akkurat det man er når man øver på noe vanskelig - eller skifter stilling.

3. Pass på at du ikke trykker for hardt med fingrene på gripebrettet! Dette er en vanlig feil som fort fører til smerter bl.a. i håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte vondt i håndleddet av nye ting. Jeg tror det bare er en naturlig del av læringen og tilvenningen. Du må rett og slett bare bli vant til det.

Liker ikke å motsi, men nei - det å spille gitar skal ikke gjøre vondt! Fortsetter du bare å spille risikerer du faktisk kroniske smerter, senebetennelse etc. Gjør det vondt når du spiller, prøv ALLTID å finne ut hvorfor! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiller "baseballbat-style" så får du ikke vondt samme hvor langt ned du har den. Dvs. med tommelen over halsen. Jeg liker å ha gitaren rundt beltespenne-høyde og allerede der begynner det å bli problemer med såkalt "klassisk" håndposisjon. Så jeg spiller alltid med tommelen over, med mindre jeg bruker en eller annen teknikk som krever at jeg har klassisk posisjon, hvorpå jeg løfter opp halsen og stikker ut magen slik at halsen ligger bedre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste "korrekte" svaret for deg (og alle andre) er å spille slik at det ikke gjør vondt noe sted. Det er der teknikk kommer inn i bildet. Har du god teknikk, skal det ikke gjøre vondt! Det er hvertfall min mening :)

Er forsåvidt enig i det. Dette er hovedregelen min når jeg underviser. Og jeg sier ikke at man ikke MÅ spille med gitaren nede på knærne.

Men for å ta en enkel erfaring: Jeg anbefaler alltid mine elgitar-elever å lære å stå når de spiller. Og for å hjelpe dem på vei ber jeg dem stille inn reimen slik at gitaren er i samme høyde og omtrent samme posisjon når de reiser seg som når de sitter. Dette er nesten alltid et veldig bra utgangspunkt.

Etter på finnes det de som heiser gitaren lengre opp eller ned, av forskjellige grunner. Og det må de få lov til - de kan få spille med tærne, eller som Jeff Healey gjorde om de absolutt vil for meg!

Tingen er: Jeg har aldri opplevd at en gitarist som har hatt gitaren nede på knærne ikke har:

a ) hatt problemer med å spille enkelte ting uten å kraftig omjustere stillingen sin

b ) har hatt noen annen forklaring på hvorfor de har den så langt nede enn "øh... det ser kult ut?"

Hvis de klarer seg fint blander jeg meg ikke jeg. Kjør på! Men etter min erfaring heiser folk gitaren så langt ned fordi de mener det ser fett ut. Jeg prøver å gjøre dem oppmerksomme på at de ikke MÅ ha gitaren på knærne heller, og at mange kjente gitarister i forskjellige genre har gitaren lengre oppe, og at det er mulig at å stramme reima litt vil gjøre det litt lettere å spille en del ting, uten at de trenger å gå helt John Petrucci heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig sliter jeg med å sitte når jeg spiller vanskelige ting fordi gitaren da kommer for høyt opp, noe som beviser at folk er forskjellige, og at man er nødt til å finne sin egen teknikk.

Har spilt varierende aktivt i drøyt 7 år nå, og aldri hatt noen verdens problemer med sener, ledd eller muskler. Poenget er vel som nevnt at det aldri skal gjøre vondt. Gjør det vondt så slutt med det du gjør, vri gitaren litt, heis/senk gitaren litt og prøv igjen. Gjenta til det ikke gjør vondt lenger. Begynner det først å gjøre vondt (virkelig vondt) så er det også greit å slappe av en liten stund før man gjør noe på nytt så man slipper alvorlige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i høyre skulder av å ha gitaren for høyt. Likedan når jeg sitter og spiller, så det kan jeg ikke gjøre lange av gangen. Men så har ikke jeg klassisk tommel bak på halsen teknikk heller, så fremt det ikke er helt nødvendig.

Gjør det vondt, må man bruke annen stilling/teknikk enn det man gjør. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å motsi, men nei - det å spille gitar skal ikke gjøre vondt! Fortsetter du bare å spille risikerer du faktisk kroniske smerter, senebetennelse etc. Gjør det vondt når du spiller, prøv ALLTID å finne ut hvorfor! ;)

Det jeg egentlig refererte til her var ikke at jeg får vondt, men at jeg blir sliten i og det kan misforstås med vondt.. :P Jeg tenkte over det istad når jeg dreiv å skrudde opp no saker. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.