Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkabinett i X Finer


MathiasSOlsen

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å bygge et 2x12" gitarkabinett som skal brukes fra Rock (Ac/Dc) og opp til Heavy/Trash Metal (Pantera).

Har et 4x12" kabinett fra før med Celestion V30 og syns lyden er herlg men ikke størrelsen :P

Jeg har hørt Kryssfiner er et godt egnet materiale så jeg dro og forhørte meg om priser.

1 plate på 122x244 cm og 18mm tykk koster 740,- kr

Er 18mm Kryssfiner godt å bruke?

Blir det noe forskjell (lydmessig eller slikt) om jeg kler kabinettet med kunstig læraktig stoff som brukers på mange kabinett?

Blir veldig takknemlig for svar :)

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kryssfiner med 7 lags bjørk som er vanlig i 15+ mm tykkelse.

Bare pass på at platen du har fått pris på ikke er den drittfineren som er beregnet til forskaling. Den blir for løs i fisken.

Totalpris med frontstoff, beslag, tolex, elementer, håndtak etc blir i størrelse med Famus kabinettet som mange her på forumet har lagt sin elsk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GunnarPåMo hadde et bra innlegg her for ca. et halvt år siden om dette med treverk i kasser. (Søk bakover)

Engelskmennene brukte noe jeg oppfattet som et hardt treverk kjøpt i Østeuropa, mens amerikanerene (les Fender) tidligere har brukt furu i sine kabinetter. Biltema selger hobbyplater i furu i mange varianter og størrelser med 18mm tykkelse.

Jeg har planer om å prøve meg på et kabinett i "Biltemafuru" utover høsten og bestille tolex og grillcloth fra utlandet, men det må bli litt mørkere kvelder først ;-)

Kryssfiner sies å være tyngre, og lettere å "flise opp", så etter hva jeg har lært er dette materialet ikke mye brukt av kjente forsterkerprodusenter.

Bare et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit hvis du fortsatt er interessert i det, det kunne jo vært moro å lage noen flere :-)

Det finnes nemlig mange Bassman topper, men svært få orginale høyttalerkasser.

Så det burde være mulig å få solgt noen av disse. Men jeg ser at TubeTown.de selger noe tilsvarende for en pris av litt over to lapper + frakt, så derfor er det veldig interessant hva dere har tenkt dere for jobben.

En annen ting er Fender-logoen. Jeg går ikke av veien for å lage et avstøp i gips for å lage noe kopier av denne også.

Ser de er til salgs på TAD, men til en pris jeg i alle fall ikke gidder å betale :-)

Ta kontakt,da (trussel) ellers gjør jeg det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 2x12 kabinett i heltre furu (ikke hylleplater i stavlimt furu) med riktig tykkelse, tolex, frontstoff, lim, beslag og frakt koster mer i materialer tid og tabber enn et kabinett fra TAD, Weber eller andre.

Et "Biltema-kabinett" av hylleplater og kledd med Biltema-stoffer koster rundt 800,- i materialer. Man vil typisk oppgradere deler av dette og finner fort at man har betalt 11hundre i deler for noe som veier mer enn dobbelt som mye som originalen og ikke spiller med slik et kabinett bygget med riktige materialer gjør. Jeg har egen erfaring med begge ;)

He he - ja prisen på Fender-logoen gikk sakelig i været når fender stoppet salget av disse som del. De var jo i salg en stund til normale priser for å hjelpe alle som resturerer gamle forsterkere. Tipper dem har solgt mange ganger flere logoer enn amper solgt gjennom tidene.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, var det jeg trodde.

Fant nå ut at jeg har Seventy 80 element i stedet for V30 som jeg har trodd i 2 år nå :o

Noen som vet om gode elementer for Rock/metal? 2x12" V30 eller 1 V30 kombinert med et annet element?

Jeg bruker selv et V30 i kombinasjion med et G12H element i en 2x12 kasse. Rock`n roll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.