Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson


IbanezFanatic777

Anbefalte innlegg

Jeg kommer vel neppe opp på nivået "spille" engang, men umiddelbart er jeg enig i at en Gibson er "tungspilt" for meg som er vant med bolton og kanskje litt tynnere halser enn de trendy balltrehalsene som sitter på mange av de tilgjengelige LP- gitarene. Er vel en kombinasjon av mange ting, og som Audun er inne på, mer "uvant" enn noe annet. Men ja, jeg kjenner meg litt sånn ureflektert igjen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bringer inn uttrykket "tungspilt". Du forsøker vel ikke å tillegge meg en mening jeg ikke har? ;)

Jeg klarer heller ikke å se at det skal være kontroversielt å mene at andre elementer ved gitarens konstruksjon/utforming, bortsett fra action og halsprofil, påvirker hvor lettspilt folk synes den er. Er 35 graders vinkel mellom kropp og hals ok, så lenge action er lav?

Det er vel akkurat det vi diskuterer, føler jeg. Det motsatte av lettspilt er .... ? happy.gif Ikke noe problem med å skjønne at både det ene og det andre er faktorer som påvirker hvordan man liker følelsen av å spille på en bestemt gitar. Det er mulig jeg har litt inngrodde forestillinger om hva en lettspilt gitar er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson halser er å få fra "balltrehalser" til "pencilneck",

så da må man jo bare velge det man liker.

Fender kommer også forskjellig tykkelse og profil på sine halser,

og ender man opp med en Gibson pencilneck, og en fat D profil fra Fender,

Så er det nok Fendern som har den tykke halsen av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson halser er å få fra "balltrehalser" til "pencilneck",

så da må man jo bare velge det man liker.

Fender kommer også forskjellig tykkelse og profil på sine halser,

og ender man opp med en Gibson pencilneck, og en fat D profil fra Fender,

Så er det nok Fendern som har den tykke halsen av de to.

Joda, men du finner oftere feite halser på Gibboer enn på Fendere. Og pencilneckene til Fender ER blyant. Jeg har ikke vært borti noen Gibson med så tynn hals, men jeg har jo ikke prøvd alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så individuelt, syns jeg action er et godt mål for lettspilt.

Det sier ikke noe om gitaren som helhet, eller om spillefeel,

men det kan måles i mm.

Det var vel i utgangspunktet det jeg mente ja, og som du implisitt sier, vil jeg tro at en som har mindre erfaring, vil mene at en gitar med lav action er lettere å spille på enn en med høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat det vi diskuterer, føler jeg. Det motsatte av lettspilt er .... ? happy.gif Ikke noe problem med å skjønne at både det ene og det andre er faktorer som påvirker hvordan man liker følelsen av å spille på en bestemt gitar. Det er mulig jeg har litt inngrodde forestillinger om hva en lettspilt gitar er.

Hvis du ut fra den lille parantesen min har klart å tolke det slik at jeg mener Gibson er det motsatte av lettspilt, så har du virkelig gått inn for å gjøre det verste ut av det.

Forøvrig vil jeg tro at gitarister med mindre erfaring lett blir overveldet av typiske R7-halser, til tross for lav action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ut fra den lille parantesen min har klart å tolke det slik at jeg mener Gibson er det motsatte av lettspilt, så har du virkelig gått inn for å gjøre det verste ut av det.

Forøvrig vil jeg tro at gitarister med mindre erfaring lett blir overveldet av typiske R7-halser, til tross for lav action.

Jeg tolket slik ut i fra det du skrev ja. Nettopp pga. at en gitar som ikke er lettspilt, blir vel tungspilt? Uansett var det ikke et personangrep på deg. Kun for å få en diskusjon fra min side, og et utdypende svar fra deg på hva du EGENTLIG mente. Det har jeg fått. Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke prøvd R7 halsen, men jeg har prøvd 50's og 60's samt Slash neck'en (som er en mellomting mellom 50's og 60's).

Jeg vil ikke si at noen av de gitarene er mer tungspilt enn andre. Det hele bunner i smak og behag / personlige preferanser.

Jeg likte 50's, jeg likte 60's mindre da den ble for tynn. Favoritten er ble den halsen jeg valgte å kjøpe, som omtrent har tykkelsen til 50's men som er litt tynnere ut mot kantene.

Jeg hadde lett valgt en tykkere hals framfor en ordentlig tynn en i alle fall. Slik jeg føler det så blir det mer belastning på hendene og leddene jo tynnere halsen er, da henda ikke får "hvile" like godt på en tynn hals som på en tykk.

Lav action eller ei spiller ingen rolle. Noen foretrekker høy action, noen middels, andre lav. Det er igjen personlige preferanser. Noen ting er enklere å spille med lav action, men med überlav action så blir andre ting vanskeligere igjen (slides f.eks.). Nå har jeg passelig lav action selv (ikke veldig lav, men et hakk lavere enn Standard LP) og av og til så savner jeg faktisk å ha litt høyere action. Hvorfor? Jo, fordi jeg hadde mer "feeling" med spillingen med litt høyere action. Men, lav action eller høy action - ingen av delene gjør spillingen enklere. Faktisk vil jeg si at det er enklere å treffe feil med überlav action enn med normal action... Smak og behag igjen.

Prøvde å spille på en Strat om dagen med supertynn hals, og det gjorde spillingen mye "vanskeligere" for meg! Skikkelig tungspilt gitar ;)

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å legge til at jeg skal spille annen musikk også..

Rock & Roll ftw :ninja:

*Slash-lyden* er jo en av lydene jeg vil oppnå med denne gitaren, men er jo selvfølgelig mange andre lyder også.. Vet ikke hvordan Gibson fungerer til bla Steve Vai-stuff, men jeg tror en Custom Gibson er nokså all-round, egentlig, hva mikker strenger og lyd angår..

Jeg kan ikke alle de fancy ordene, men jeg vet når musikken høres riktig ut.. Teller det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å legge til at jeg skal spille annen musikk også..

Rock & Roll ftw :ninja:

*Slash-lyden* er jo en av lydene jeg vil oppnå med denne gitaren, men er jo selvfølgelig mange andre lyder også.. Vet ikke hvordan Gibson fungerer til bla Steve Vai-stuff, men jeg tror en Custom Gibson er nokså all-round, egentlig, hva mikker strenger og lyd angår..

Jeg kan ikke alle de fancy ordene, men jeg vet når musikken høres riktig ut.. Teller det? :P

Les Paul er jo kjent for å være ei rocke-øks :) Men en LP passer til absolutt det meste. En Tele/Strat er kanskje bedre egnet til country og sånt... Men en LP fungerer helt fint til det også! Igjen, riktig amp, innstillinger, evt. pedaler/mic'er utgjør større forskjell for lyden din enn hvilken type gitar du har.

Gibson Custom eller Gibson Standard spiller vel ingen rolle, de er like allsidige uansett.

Hvor mye penger skal du legge i gitaren? Om du skal legge 40.000 i gitaren så hadde jeg heller kjøpt en Standard og en GOD forsterker og et kabinett for å si det sånn... Du vil ikke få en merkverdig mye bedre lyd fra en LP i forhold til en billig-gitar på en billig 10 watts solidstate amp som fulgte med en billig gitarpakke for mange år siden for å si det sånn...

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 30K +/- jeg har å bruke, så jeg tenkte at en Gibson Custom GoldTop ville vært knall.. Jeg har hatt lyst på en slik gitar nå i flere år.. Og har endelig mulighet til å kjøpe en..

Oh, btw, headstocken på Custom Les Paul GoldTop er ikke som andre custom gitarer? Liksom, ikke den der firkant-saken i sølv, men det er bare *Les Paul model* som står, sant?

Uansett, jeg kommer til å kjøpe en custom..

Jeg antar det er en relativt spesiell gitar, at den ikke finnes i de 1000 hjem, men det har ikke noe å si.. Det er bare om jeg tar den med på scene etterhvert, om den er sjelden, så hadde jeg ikke likt å se den gå til helvete, kort fortalt.. Road worn.. Haha

Oh, uansett, jeg legger kun ut bilder av gitaren, ikke klipp der jeg spiller, siden jeg ikke aner hvordan det gjøres :ninja:

Jeg håper å få kjøpt den på nyåret ei gang.. Forhåpentligvis, så.. Gled dere til biler av en utrolig knæsj gitar.. Uansett om det blir normal eller DarkBack.. Eller hvordan man sier det.. Er jo to versjoner etter hva jeg har fått opplyst B)

Endret av Ibanezfreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.