Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson


IbanezFanatic777

Anbefalte innlegg

Nei, er ikke direkte opphengt i Slash-lyden.. Vil jo etterhvert utvikle ei egen identitet, og da nytter det ikke å kopiere ham.. Men kan jo covre noe.. Da trenger jeg jo den lyden..

Men det er jo en av lydene jeg trenger..

Jeg vet ikke hvor mye en Slash Gibson Les Paul-signaturmodell koster, men jeg skal altså gå til anskaffelse av en Gibson Custom som nevnt tidligere, så kjøper jeg evt en Slash-signatur senere..

Men blir uansett genialt :D

Vel... En Les Paul høres ut som en Les Paul uansett... Det er ikke sånn at en Les Paul høres fryktelig annerledes ut enn en annen. Den største forskjellen (etter min erfaring) er om gitaren er unchambered eller chambered. Man får bedre sustain og en dypere/mørkere tone med en unchambered Les Paul. Og en chambered Les Paul kan høres litt lysere/hissigere ut (gjerne i kombinasjon med BB Pro). Smaken er som baken.

Hva en signaturmodell koster tror jeg varierer veldig. Jeg fikk min ny fra butikk for 17000,- og det er betydelig mindre enn en Les Paul Standard. Men nå var jeg muligens noe heldig... Opphørssalg :) Veiledende pris hos Tre 45 var vel rundt 35000,- når de sjekket (på samme tidspunkt). Så da var det en nobrainer.

Det er iallefall ingen vits i å kjøpe en Slash signatur når du først har en Les Paul. De lyder ikke SÅ forskjellig trossalt. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg iallefall gått for en unchambered modell (som jeg regner med Custom modellen du vurderer er). Forskjellen i sustain var stor synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Marshall amp..

Ikke sikker på hvilken størrelse jeg skal ha på saken.. En som funker.. Men før jeg kommer meg på scene (eller blir en gitar-gud), så holder det med en 10-watts forsterker som fulgte med en billig-gitar for noen år siden ^^

Foreølpig så blir det jo bare å sitte på gutterommet å klimpre på en dyr gitar, men håper jo etterhvert å få joinet et band som er intr i å spille samme type musikk som meg..

Så, Marshall blir nok førstevalget senere.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall amp..

Ikke sikker på hvilken størrelse jeg skal ha på saken.. En som funker.. Men før jeg kommer meg på scene (eller blir en gitar-gud), så holder det med en 10-watts forsterker som fulgte med en billig-gitar for noen år siden ^^

Foreølpig så blir det jo bare å sitte på gutterommet å klimpre på en dyr gitar, men håper jo etterhvert å få joinet et band som er intr i å spille samme type musikk som meg..

Så, Marshall blir nok førstevalget senere.. :D

Kjøp deg nå en ordentlig forsterker samtidig. Marshall Class 5, Vox Night Train, Vox AC4TV, osv... alle gode amper til å ha hjemme... Husk at forsterkern spiller en større rolle for lyden du ønsker enn gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du er opphengt i "Slash" lyden. Hvorfor ikke kjøpe en Slash signatur gitar da? Så får du en unchambered Les Paul med custom neck, SD Alnico II Pro pickups, bedre volumpots, og TonePro deler rundt baut?

CS gitarene til Gibson er vel ikke chambered (med noen unntak?)(men forholdsvis lette likevel). De har også oppgradert hardware og elektronikk ifht. Gibson USA. Vil også tro at BB1 og 2 ikke låter så veldig forskjellig fra SD Anico II.

I og med at trådstarter også nevner en liten 10w øvingsforsterker, vil han ikke merke de små nyansene til å begynne med. Vil han ha en R7, og har råd til det, er det en kjempegitar som han kan ha for livet. Evt. justeringer og eller "oppgraderinger" bør komme med tiden. Hadde jeg hatt muligheten til en slik gitar da jeg var på det stadiet, hadde jeg vært overlykkelig, og han kan jo etterhvert konsentrere seg om annet utstyr uten å behøve og tenke på om gitaren holder mål.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg gjerne vil vite før jeg går til innkjøp av denne, er hvordan den er å spille på..

Sånn om halsen er en drøm for bluesy lick og GNR-like riff og soloer, og annet som likner på dette..

Den har en veldig kraftig og rund halsprofil. Hadde en R7 et års tid og det tok noen måneder å venne seg til halsen for min del. På den annen side var det mulig å justere strengehøyden ekstremt lavt, så hvis man trives med halsprofilen har man en veldig lettspilt gitar (til Gibson å være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en veldig kraftig og rund halsprofil. Hadde en R7 et års tid og det tok noen måneder å venne seg til halsen for min del. På den annen side var det mulig å justere strengehøyden ekstremt lavt, så hvis man trives med halsprofilen har man en veldig lettspilt gitar (til Gibson å være).

Det utsagnet krever litt nærmere forklaring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsagnet krever litt nærmere forklaring....

Jeg synes generelt at særlig superstrats men også vanlige strat/tele-gitarer er mer lettspilte enn de fleste Gibson-type gitarer. Kanskje jeg er "Fender-mann" da? Men "lettspillthet" betyr ikke så mye for meg lenger, så det går mest i Les Paul for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt at særlig superstrats men også vanlige strat/tele-gitarer er mer lettspilte enn de fleste Gibson-type gitarer. Kanskje jeg er "Fender-mann" da? Men "lettspillthet" betyr ikke så mye for meg lenger, så det går mest i Les Paul for tiden...

Da skjønner ikke jeg begrepet lettspilt. Jeg liker både F og G, men har likevel aldri opplevd noen Gibsons som tungspilt. Enkelte Fendere jeg har prøvd, derimot, men ikke mine egne. Tenker du da på at halsen stort sett er kraftigere på Gibsons enn Fendere og superstrater? Annen profil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som påvirker hvor mye "jobb" man føler det er å spille. Action er en ting, men jeg synes f.eks bridgen er viktigere. Floyd Rose og strat-bridger (særlig hardtail) føles mer naturlige for meg å jobbe med enn Tune-o-matic, men kan jo ha sammenheng med hva jeg "lærte" å spille på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som påvirker hvor mye "jobb" man føler det er å spille. Action er en ting, men jeg synes f.eks bridgen er viktigere. Floyd Rose og strat-bridger (særlig hardtail) føles mer naturlige for meg å jobbe med enn Tune-o-matic, men kan jo ha sammenheng med hva jeg "lærte" å spille på...

Det er jo greit nok, men da definerer du "lettspilt" som noe som er ganske spesielt for deg. Uttrykket som er motsatt av lettspilt, nemlig tungspilt, har jeg sjelden eller aldri hørt om noen Gibson. At noen bruker litt tid på å bli vant til halsprofil og tjukkelse, blir noe annet. Men vi kan vel kanskje si da at de som aldri blir vant til det oppfatter dem som tungspilte? Det er bare det at det uttrykket er for meg, så langt fra det jeg forbinder med en Gibson-hals at jeg ikke helt greier å svelge det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat noe særlig til arbeidskar-hender, men er det noe jeg er lite kresen på så er det halser og oppsett. Så lenge det ikke er fullstendig Tekrø-action så spiller jeg like godt (/dårlig) på det meste... Er dette virkelig noe å være så kresen på da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat noe særlig til arbeidskar-hender, men er det noe jeg er lite kresen på så er det halser og oppsett. Så lenge det ikke er fullstendig Tekrø-action så spiller jeg like godt (/dårlig) på det meste... Er dette virkelig noe å være så kresen på da? ;)

Og det gjelder vel de aller fleste som har spilt en stund. Likevel er det forskjell på å spille på en LP-type gitar enne en Fender-type gitar. Hva som er det "beste" er jo så sin sak, men det er i hvert fall forskjell, og skal man først forsøke å definere, vil jeg i hvertfall påstå at en LP i de aller fleste tilfeller ikke er "tyngre" å spille på enn en Fender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit nok, men da definerer du "lettspilt" som noe som er ganske spesielt for deg. Uttrykket som er motsatt av lettspilt, nemlig tungspilt, har jeg sjelden eller aldri hørt om noen Gibson.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bringer inn uttrykket "tungspilt". Du forsøker vel ikke å tillegge meg en mening jeg ikke har? ;)

Jeg klarer heller ikke å se at det skal være kontroversielt å mene at andre elementer ved gitarens konstruksjon/utforming, bortsett fra action og halsprofil, påvirker hvor lettspilt folk synes den er. Er 35 graders vinkel mellom kropp og hals ok, så lenge action er lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.