Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flying V 3 pickup forslag!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skaffet meg en Gibson Flying V Faded 3 pickup i worn white. Etter 2 uker, har jeg funnet ut at jeg vil bytte ut pickup-velgeren til noe mer praktisk. Derfor vil jeg ha et par forslag til hva jeg kan gjøre! Foreløpig har jeg kommet fram til to ting:

1: En DPTP on-on-on - Da kan jeg velge mellom neck - middle - bridge. Da blir det en miniswitch. Noe forslag på hvordan jeg kan gjøre "hullet" mindre?

2: En vanlig toggle-switch for neck, bridge og begge + en ekstra volum kontroll dedikert til middle (som en ekstra krets, altså utenom master volum og tone). Spørsmålet er om dette kan funke? Jeg har lite peiling, så...

Jeg har ikke tenkt på noe coil-tap, serie/parallell osv på denne gitaren.

Forslag er velkomne!

2156.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridge - Midle & neck - Bridge & neck

Hadde en les paul med 3 humbuckers, og fant ut at "Alle på en gang" ikke var noe særlig brukbart, og midle humbuckeren låt best sammen med neck. Så tror den setupen der er best.

Hadde jo vert kulere, med en 5 veis switch, men da må det mere fiksing til ;) men da får du litt flere muligheter og kan fikse noen kule Coilsplit kombinasjoner, for en mere alsidig gitar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridge - Midle & neck - Bridge & neck

Hadde en les paul med 3 humbuckers, og fant ut at "Alle på en gang" ikke var noe særlig brukbart, og midle humbuckeren låt best sammen med neck. Så tror den setupen der er best.

Hadde jo vert kulere, med en 5 veis switch, men da må det mere fiksing til ;) men da får du litt flere muligheter og kan fikse noen kule Coilsplit kombinasjoner, for en mere alsidig gitar :lol:

Hva slags switch brukte du da? Tenk på at jeg har en volum og tone kontroll, i forskjell til Les Paul som har to av hver... Vil fortsatt nevne at jeg vil ha Neck alene også, liker den veldig godt. 5 vei switch blir det ikke B) , meningen var å forenkle, da kan jeg like godt ha den jeg har nå, det er en 6 vei switch, Den har neck, neck middle, middle, middle bridge, bridge, neck og bridge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som gir deg masse ulike valg:

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Free-Way_Pickup_Switch.html

eller:

-En kombinasjon av en eller flere push pull potensiometere og f.eks en vanlig 3-veis bryter (gir potensielt masse kombinasjoner)

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/Push-pull_Pots.html

-En blend-pot som gir deg variabel kombinasjon av to pickups - kombinert med f.eks en vanlig 3-veis bryter

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/Blend_Pots.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte nok å informere om at du ønsket å forenkle i det første innlegget ditt.. Du sa bare at du ønsket deg en mer praktisk bryter.

Vel, ta utgangspunkt i de to siste forslagene mine da. En vanlig 3-veis bryter passer jo inn i det samme hullet som rotary-switchen. Legg så til en blend pot som kan "blande inn" midt-humbuckeren sammen med den/de pickupene du velger med 3-veis bryteren (3-veis bryteren fungerer som på en vanlig gibson med bridge+neck)

Eller

3-veis bryter som på en vanlig Gibson + en push/pull pot som erstatning for eksisterende volum eller tone pot. Potensiometeret vil fungere som før, men du kan ved å dra ut knotten kunne koble fra/til f.eks midthumbuckeren sammen med den/de pickupene som er valgt med 3-veis bryteren.

Eller

En "SG-Type" 3-veis switch som gir deg f.eks Bridge/Middle+Bridge/Neck

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/3-way_Pickup_Switches/3-Pickup_Right-angle_Switch.html

Enklere enn dette blir det egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig utfyllende svar, Greener! Meningen var praktisk ja!, "Forenkling" var ment mot forslag om 5-vei switch, og det var ikke helt det jeg hadde tenkt...

Den free-way switchen var ny for meg, men jeg ble veldig interessert i den :wub: Gode instrukser også på pdf :)

Jeg liker også ideén med en 3-veisbryter + push/pull pot veldig godt. Da blir det vel ingen mulighet å ha middle alene, men jeg tror ikke det vil bli et problem. Det blir mest bridge eller neck uansett.

Jeg tipper at det blir en av de faktisk (jeg trenger litt tenketid... jeg har ingen hastverk).

Har du noe god/dårlig erfaring med stewmac forresten? Det ser ut som at de sender internasjonalt i alle fall B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gitar med tre pickups, og er enig i det som er sagt. Eneste unntaket er hvis du "herjer" så fælt når du spiller at du ikke har kontroll på om du dasker til kontrollene på gitaren uten å mene det. Da spiller det kanskje ikke noen rolle om du kobler ting inn/ut ubevisst heller. :)

Når det gjelder stewmac så er det som å gjøre forretning med Norges Bank. Glem problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er offtopic, men det er jo også ofte en sammenheng mellom "fantastisk kundeservice" og pris. Nok om det, stewmac anbefales. Etter det jeg vet og har hørt, er det jo den butikken som profesjonelle gitarmakere og gitafiklere i Norge handler mye av det de bare må ha fra.

For å klemme ut noe negativt- de selger masse til overpris, også. "Professional Luthier bits set" til latterlig pris, er akkurat det samme som man kan handle på Biltema for halve prisen. Det gjelder å ha tungen rett i munnen.

Endret av Greener
Flyttet denne til riktig tråd jeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, nå har jeg hatt litt tid til å tenke. Valget var mellom (1) toggle-switch pluss push-pull knapp og (2) freeway-switch. Jeg får samme muligheter på begge to (ikke sant?), men det som virker mest praktisk og enklest er nummer 1. I tillegg bruker jeg stort sett bare neck og bridge, og da er det mer praktisk med en vanlig toggle-switch. Hvis jeg velger nummer 2, slipper jeg å bytte ut noen poter.

Etter litt lesing på bruksanvisningen til Freeway-switchen, forsto jeg ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette med master volum og master tone. Det står at man bytter om ledningene fra wiper (den midterste utstikkeren på potene) og output, men jeg er fortsatt ikke helt med, mest pga alle utganger og innganger på switchen. Slik jeg forstår det med nummer 1, kobler jeg neck og bridge til en vanlig toggle-switch, og middle til en pushpull pot, men jeg har et par spørsmål siden at dette tydeligvis ikke er et helt vanlig oppsett:

Når det gjelder push/pull pots, det ser ut som at det er vanligst å erstatte tone-poten, men spiller dette noe rolle? (Min logikk sier nei, men jeg spør pga neste spørsmål)

Gibson bruker vanligvis 300 K (mest sannsynlig på denne gitaren også, men jeg har ikke funnet noe informasjon om elektronikken, ikke engang på Gibson sine nettsider), men om jeg bruker en 500 K push/pull, vil det da være best å bruke den som volum eller tone? Lydmessig? Fordeler?

Er det bare å koble middle pickup til push/pull DPDT, og ut til samme kontakt som neck og bridge, altså på volum-poten?

Hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt lesing på bruksanvisningen til Freeway-switchen, forsto jeg ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette med master volum og master tone. Det står at man bytter om ledningene fra wiper (den midterste utstikkeren på potene) og output, men jeg er fortsatt ikke helt med, mest pga alle utganger og innganger på switchen.

Jeg har aldri brukt en slik bryter, men hvis du bestemmer deg for dette, er jeg nok ganske sikker på at jeg kan lage et skjema til deg ganske raskt. Angående master volum og tone, så er det i forhold til den tradisjonelle LP koblingen de mener - easypeasy.

Når det gjelder push/pull pots, det ser ut som at det er vanligst å erstatte tone-poten, men spiller dette noe rolle? (Min logikk sier nei, men jeg spør pga neste spørsmål)

Gibson bruker vanligvis 300 K (mest sannsynlig på denne gitaren også, men jeg har ikke funnet noe informasjon om elektronikken, ikke engang på Gibson sine nettsider), men om jeg bruker en 500 K push/pull, vil det da være best å bruke den som volum eller tone? Lydmessig? Fordeler?

Dette er på mange måter det samme spørsmålet - hvis det er 300k pot'er i gitaren vil en endring til 500k eller 250 på volum gi en liten tonal forskjell. 250k vil gi ørlite mindre diskant, 500k litt mer diskant. Bytter du tonepotensiometeret til 250 eller 500 vil du neppe merke noen forskjell vil jeg tro. Har du et multimeter kan du måle verdien på potensiometerne. Du kan justere størrelsen på kondensatoren til tonepotensiometeret for å få en kraftigere eller mindre kraftig demping av diskant, når tonekontrollen er i bruk. Her er det greiest å prøve seg frem - men jeg kan gi deg en grei "middelverdi" avhengig av hvilket potensiometer du ender opp med.

Er det bare å koble middle pickup til push/pull DPDT, og ut til samme kontakt som neck og bridge, altså på volum-poten?

Kort forklart går jo pickupene inn (nå) på en bryter som velger eller kombinerer disse, sender signalet videre til et volumpotensiometer som så regulerer volumet og sender signalet videre igjen til utgangsjack. Mellompickupen må jordes som vanlig, men "+ lederen" kobler du til den ene bryterpolen på push/pull switchen og "ugangen" på denne bryteren igjen til "utganngen" på 3-veis bryteren eller "inngangen" på volumpotensiometeret. (samme punkt, funksjonsmessig) Mer komplisert er det ikke :)

Som du jo har konkludert - dette er en veldig enkel løsning. Lite å huske på - alt fungerer som en standard Gibson med master tone/volum, med det unntaket at du kan koble inn middel pickup i kombinasjon med bridge, neck+bridge eller neck. Enkelt å koble, enkelt å forholde seg til ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da går jeg for pushpulltoggle. Det er vel 500 k som er vanligst for humbuckere, selv om 250 K er mye nærmere 300 K rent verdimessig. Da blir det en 500 k push pull som ny tonepot + en toggle-switch. Det tror jeg blir bra. Da blir det bare å finne ut når jeg har tida til å gjøre det (pga studier...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.