Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PLEK II


Norstorm

Anbefalte innlegg

Sendte en UV777 til plek hos GuldenGuitars, der Erik Welo gav henne en real omgang med plek maskina..

Var spent som en våryr kvige da hun kom tilbake på døra..

Har sitti å testa den ett par timer nå, og det er jo ikek samme gitaren en gang.

Dette var jo bare helt sjukt :D

Hu er tightere, synger tilmed fint på bendinga selv om nut er tilpasset extremt lav action.

Det står en 0.56 i bunn, og action på den ved 12 bånd er 1.5mm og det skurrer ikke i ett eneste bånd.

Detta er bare sjukt sjukt sjukt...

Nå ba jeg Erik Welo om så lav action som mulig uten at playabillity ved bending og flagioletter skulle gå tapt..

Fyren og maskinen hans leverte for å si det mildt.

Jeg leverte en RG1527 til samme behandling hos en fyr jeg ikke husker hva heter, som skulle gjøre det samme manuelt..

Og det kunne ikke sammenliknes med dette her engang.

For de som er gale nok... ANBEFALES!

Endret av Norstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få presisere at man kan ikke forvente seg samme resultat på alle gitarer! - Slikt avhenger av hals-stabilitet, hvor rett halsen er i utgangspunktet, hvor god den eksisterende bånd-jobben er og ikke minst eksisterende gripebrett-profil. Det er bare ikke mulig å oppnå samme resultat på en Fender med 7 1/4" gripebrett og lave vintage bånd.

Altså for å være tydelig - for å få ekstremt lav action og stabilitet på en tynn hals, må halsen helst være sammensatt av flere biter treverk, være laget med et meget flatt gripebrett og helst ha høye jumbobånd (e.l.) i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få presisere at man kan ikke forvente seg samme resultat på alle gitarer! - Slikt avhenger av hals-stabilitet, hvor rett halsen er i utgangspunktet, hvor god den eksisterende bånd-jobben er og ikke minst eksisterende gripebrett-profil. Det er bare ikke mulig å oppnå samme resultat på en Fender med 7 1/4" gripebrett og lave vintage bånd.

Altså for å være tydelig - for å få ekstremt lav action og stabilitet på en tynn hals, må halsen helst være sammensatt av flere biter treverk, være laget med et meget flatt gripebrett og helst ha høye jumbobånd (e.l.) i utgangspunktet.

Det er sant.. Ingen gitarer er like vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså for å være tydelig - for å få ekstremt lav action og stabilitet på en tynn hals, må halsen helst være sammensatt av flere biter treverk, være laget med et meget flatt gripebrett og helst ha høye jumbobånd (e.l.) i utgangspunktet.

Kan være greit å presisere at lav action ikke er det eneste som kan ordnes med denne maskina. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelt arbeid først, før man så kan gå inn og finne ut hvor, og hvor mye som kan gjøres for å få optimalt resultat. Jeg har aldri prøvd dette, men jeg vil tro at de som ønsker et setup i ekstrem retning - f.eks. så lav action som mulig eller for optimal sustain (hva som helst som det finnes data på) - så er dette ypperlige greier. Sender du gitaren din til en "manuell kar" to ganger vil du få "to forskjellige" gitarer tilbake. Slik jeg ser det prøver de med Plek å redusere variablene slik at du alltid vil få tilbake gitaren med samme oppsett.

Meget mulig at dette er flisespikkeri for noen, kanskje det krysser Eric Johnson-grensa for hvor pirkete man kan være. Ikke vet jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se Plek'en til John Suhr i action når vi var innom der og besøkte Plek sin stand på NAMM også. Det er en helt sjuk maskin. Skjønner egentlig ikke at noen gidder å utvikle noe sånt til elgitarer, men mistenker at det er et eller annet studentprosjekt gone bananas. Å sammenligne det med en manuell fretjob er jo nesten på grensen for resultatet blir perfekt hver gang. Bare tyskere som kunne finne på noe sånt. Men det er mye setup jobb og maskinen er ikke "kjapp" heller så det tar lang tid også med en Plek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hvertfall beskjed om at plek-maskina han hadde gjorde bare den ene jobben med fretsa.. Resten av jobben med å tilpasse resten til fretsa måtte gjøres manuelt.

Men nå hørte jeg midlertidig etter jeg leverte inn gitaren at det var kommet en litt dyrere modell som kutta bensadler, og også freste treverk under låsbare sadler.

Så hele operasjonen er jo en god mix av nøyaktigheten til maskinen under slipinga, og feelingen til techen som gjør etterarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du nevner det med halsstabilitet. Jeg har en billighals fra eBay på min selvbyggitar, og selv om gitaren er fin å spille på, så opplever jeg at den "vandrer" litt. Akkurat nå virker det som halsen har gitt litt etter mot spennet fra truss rod, noe som har gitt meg tendenser til klirr ved moderat til harde anslag, spesielt på grep i de lave båndene og til og med ved åpen streng.

Har man slik vandring må man nok safe litt og da er finoptimalisering av oppsettet litt bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det skulle bli diskusjon denne gangen, men jeg må vel bare gjenta det en annen smart kar sa i den forrige tråden...

Behandlinga koster her 2000,- + 200 om man har tremolo. Man må jo gjøre sin mening om det er verdt det alt etter hva slags gitar man har.

Andre igjen mener det bare er å måke på uanskvett fordi gitaren er en forlengelse av armen og greier..

Jeg har tre gitarer til jeg ikke direkte er plaga med, men skulle gjerne hatt nogenlunde lik action på alle sammen..

Men trukke helt jeg gidder å kjøre 2200,- tre ganger til..

Så lommeboka har jo mye å si.

Jeg solgte en Epiphone SG her for noen år siden.. Trur ikke jeg hadde kosta på den 2200,- f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.