Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk, dans eller drama?


Alexi Laiho

Anbefalte innlegg

Musikk, dans og drama er det samme på grunnkurs, videre velger du musikk for de to siste årene. Det var ikke mye dans og drama vi hadde, men det er faktisk ganske morsomt. Drama har du jo god bruk for om du skal stå på en scene. Dans er heller ikke dumt, hjelper deg til å kunne koordinere bein og spilling uten å se ut som en svimeslått bavian.

Greit å velge musikk, men husk også at det legger noen begrensninger på senere valg. Da jeg begynte på MDD hadde vår klasse det høyeste snittet av alle nye klasser på skolen det året. Har du lyst til å gå musikk bør du følge godt med i timene på ungdomsskolen. FØR 10. begynner.

Helt enig! Drama er kjempegøy og dans er OK det óg, så lenge du slipper unna rumperistinga. Som Euphor sier kan du fort få nytte av fagene når du skal stå på en scene.

Når du går musikklinja får du konkurransepoeng i forhold il å komme inn på videre musikkstudier, men du vil miste muligheten til å ta for eksempel realfag, som vil gjøre at du mister konkurransepoeng til videre studier om du finner ut at musikkstudier kanskje ikke var tingen.

Du må for all del ikke tro at årene blir bare moro og lek, og jeg vil faktisk gå så langt til å få deg til å vurdere om du vil ha gitar som noe mer enn hobby.

To kompiser av meg begynte Musikk fordi de elsket å spille gitar på fritiden, men all teorien og terpingen ødela faktisk spillelysten til begge to, og begge to spiller MYE mindre nå enn de gjorde før, mye pga. skolen. Man blir lei av alt, hvis man gjør det for mye.

Det er et godt råd du gir her Hallstein. Det som skjedde med kompisene dine, skjedde også med meg etter å ha gått musikklinja. Jeg spiller mye mindre gitar nå enn jeg gjorde før, og har også solgt en del av utstyret mitt (hvor pengene ble av aner jeg dog ikke :blink: ). En stund følte jeg at teorien og alt det andre rett og slett kvalte spillelysten. Det var faktisk en stund at jeg vurderte å slutte. Nå som jeg har fått litt avstand til det, så angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte å gå musikklinja. Først og fremst skal man vite at det er veldig få av de som går musikklinja som faktisk blir musikere. Det jeg innså av å gå musikklinja var at jeg verken hadde tilstrekkelig talent eller vilje til å satse som musiker. Jeg lærte dog utrolig mye om meg selv i løpet av de årene jeg gikk der. Jeg fikk være en del av et veldig koslig og inkluderende miljø og fikk muligheten til å være med på veldig mye kult. Konsekvensen av det sistnevnte var at jeg virkelig fant ut hva jeg hadde lyst til å drive med, ved at jeg fikk prøve meg som lystekniker, noe som jeg utviklet større talent og interesse for enn hva jeg har hatt for spille gitar. Å gå musikklinja åpnet også min "musikalske horisont". Når jeg gikk på ungdomsskolen ville jeg skydd alt annet enn metal og rock, men er i dag rimelig alt-etende ;)

Likevel om mitt forhold til gitaren ble svakere, har jeg aldri hatt et nærere forhold til musikk. Jeg har også fått en mye bedre forståelse for musikk, noe som jeg har glede av i hverdagen og ikke minst har stor nytte av i jobben min.

Uten å nøle vil jeg anbefale deg å velge musikklinja. Jeg har hatt veldig stor glede og nytte av å gå der, selv om jeg ikke ble noen stor musiker av det. Likevel kan det være greit å ha i bakhodet at man ikke nødvendigvis blir musiker av å gå der, og at fagene ikke nødvendigvis bare er gøy.

Håper du får noe fornuftig ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeppjepp, har jo nesten bare hørt positive ting til nå.

Bortsett fra at det kanskje blir litt mye teori da, men jeg syns egentlig at det bare er gøy med teori, så skal nok komme meg igjennom det. :)

Tusen takk for alle svar!

(Hvis folk vil komme med sin historie fra MDD så er jeg fortsatt åpen for det :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, metalhead, jeg spiller ganske mye gitar selv, og spiller KUN når jeg har lyst, og tvinger aldri meg selv til å spille gitar fordi at "nå må jeg øve".

Mens nå i det siste f.eks.. føler jeg at jeg har stagnert... Rytmespillinga mi utvikler seg, og blir gradvis bedre, men solospillinga, og venstrefingrene klarer absolutt ikke å følge med i svingene... Kan egentlig ingen småkjappe soloer... Derfor har jeg oppsøkt min lokale kulturskole med lite respons... Skal prøve å skaffe meg en privat gitarlærer elns, føler ikke jeg klarer å lære meg så mye selv lenger!

ErlendB gav meg noen gode tips da, og de hjelper litt, men føler kanskje jeg trenger noen jeg kan prate med og forholde meg til, som kan demonstrere øvelser o.l.

Og det viktigste er vel det at jeg føler jeg HAR LYST til å få hjelp.

Jeg tok 2 år elektro og 2,5år lærling rett etter ungdomsskolen, og følte lærlingetida gav meg mye, og jeg lærte mye om det voksne liv. Jeg går nå påbygging, og er alvorlig talt overrasket over hvor lite utviklet og voksne mange i klassen min er (ungdommer på sitt 3.år på videregående... ca. 17-18 år gamle.)

Mange av dem tar skolen utrolig useriøst, og mange minner meg om meg selv på elektro, for å være ærlig. Men arbeidslivet lærte meg mye om hvordan man oppføre seg. Om jeg skulle pratet med en gjeng ungdomsskoleelever nå, ville jeg anbefalt dem å tatt ett år med jobbing iløpet av videregående. Mange ungdommer som trenger litt hard skole i hvordan verden fungerer. Tenker spesielt på de som får puter sydd under armene hjemmefra. Jeg har vært såpass heldig at jeg har måttet skaffe det meste jeg ville ha selv, bortsett fra kost og losji mens jeg bodde hjemme, og har HELDIGVIS ikke blitt så veldig bortskjemt av noen.

Men nå skal jeg ikke gjøre dette ett innlegg om "ungdommen nå til dags", men jeg prøver bare å gi noen gode råd til ungdommer noen år under meg.

Lær dere verdien av en hundrelapp, jobb, og skjerp dere, så vil verden smile tilbake...

Hardt arbeid og innsats lønner seg!

Jeg jobbet dritthardt på ett byggeprosjekt (Jeg var Elektrikerlærling) i ca. 1,5år, og når regnskapet var oppgjort, satt jeg igjen med en ganske brutal mengde penger i akkordbonus... Da sparte jeg litt, og koset meg litt med resten (Engl Blackmore, kabinett, det meste av gitarutstyr og alle hvitevarene mine er betalt med disse pengene !! ) og jeg har enda litt igjen.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det hjelper ikke med 6'er i musikk, det har vi alle her inne.. men du må ha et snitt på 5ca for å komme inn på musikk/dans/drama, og ja det er EN linje og du må ha alle fagene.. hvis du ikke vil gå på privatskole som ofte koster ganske mye... Det er faktisk lurt å være dårlig på skolen hvis du gradvis forbedrer deg, da vil lærerene ofte gi bedre karakterer enn du fortjener... skjedde hvertfall med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at du ikke har helt kontroll over hva du snakker om, Enrique. Det første året på musikklinja har man musikkfag, samt fagene drama og dans. Etter det første året forsvinner dramafaget ut som obligatorisk fag, men kan velges som valgfag. Dans blir gjort om til en todeling av ordinær gym og dans/rytmisk gym. På Foss, der jeg gikk, løste man det ved at man hadde gym en halvdel av året, og dans den andre halvdelen. Under 5 i snitt hadde jeg også :P Den der teorien din om at det lønner seg å være lat tror jeg ikke jeg vil anbefale noen å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at du ikke har helt kontroll over hva du snakker om, Enrique. Det første året på musikklinja har man musikkfag, samt fagene drama og dans. Etter det første året forsvinner dramafaget ut som obligatorisk fag, men kan velges som valgfag. Dans blir gjort om til en todeling av ordinær gym og dans/rytmisk gym. På Foss, der jeg gikk, løste man det ved at man hadde gym en halvdel av året, og dans den andre halvdelen. Under 5 i snitt hadde jeg også :P Den der teorien din om at det lønner seg å være lat tror jeg ikke jeg vil anbefale noen å teste ut.

SIER IKKE DET! for all del... men for de som allerede har litt dårlige karakterer så vil en gjevn stigning være mye bedre enn å prøve 100% med en gang.. (DET ER MIN TEORI) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mulighet til å få full realfagskompetanse, altså, fysikk, R1 og R2, kjemi osv. Men du får tre MYE morsommere skoleår med masse konserter, og morsomme fag. :) Er vel forbeholdt at du er innstilt på å lære deg noter og musikkteori, men det syns jeg bare er utrolig nyttig å kunne!

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.