Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk, dans eller drama?


Alexi Laiho

Anbefalte innlegg

Hei.

Vel, jeg er 14 år nå (blir 15 1. jan) og det eneste jeg driver med er musikk.

Når jeg står opp om mårran, setter jeg på meg headsettet og hører, når jeg går til skolen hører jeg på musikk, i timene på skolen hører jeg på musikk (hvis jeg får beskjed om å ta av headsettet, setter jeg i ørepropper), når jeg kommer hjem hører jeg enten på anlegget, spiller gitar (mest), eller så sitter jeg på youtube og ser på lessons o.l.

Selvfølgelig har jeg lyst til å gå videre innenfor musikk, men vet ikke helt hvordan.

Det jeg lurer mest på er: Når det heter Musikk/Dans/Drama... kan man velge mellom dem, eller må man ha begge to?

For jeg vil nemmelig bare ha musikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På musikkskolen har du mye teori, både om metall og om klassisk musikk o.l.

Du må for all del ikke tro at årene blir bare moro og lek, og jeg vil faktisk gå så langt til å få deg til å vurdere om du vil ha gitar som noe mer enn hobby.

To kompiser av meg begynte Musikk fordi de elsket å spille gitar på fritiden, men all teorien og terpingen ødela faktisk spillelysten til begge to, og begge to spiller MYE mindre nå enn de gjorde før, mye pga. skolen. Man blir lei av alt, hvis man gjør det for mye.

Det er min mening såklart, men det er en liten sak til ettertanke kanskje. Mye oppi hodet ditt som kommer til å forandre seg de neste 6-7 åra.

for eksempel; Jeg TRODDE jeg var en type som ville jobbe med noe praktisk, og utdanna meg som elektriker, men ikke faen om jeg skal være det, jeg er faktisk SÅ lei, at jeg ikke skal jobbe en eneste time til som elektriker, og jeg får nesten gåsehud om jeg så mye som ser en sikringsautomat. Nå går jeg påbygging, og prøver å finne ut hva jeg skal finne på. :P (men så klart, det er greit å ha fagbrev på CV'en)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det heter Musikk/Dans/Drama... kan man velge mellom dem, eller må man ha begge to?

Sviktende karakterer også eller?

Matte er nok ikke det sterkeste faget.

Et tips er kanskje å ta skolen mer seriøst. Du finner nok ut hva du vil etterhvert, og du har vel fortsatt ett år på deg å velge studieretning? Skaff deg gode karakterer så kommer du inn der du vil :)

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krever ofte ganske gode karakterer for å komme inn på musikk også. husker ja jeg gikk MDD var dårligste gjennomsnitt ut av ungdomsskolen 4,5.

teorien KAN virkelig drepe lysten til å spille, er alltid en del som faller fra, flesteparten fordi de tror det er en enkel vei til generell studiekompetanse. det er det IKKE på noen måte. Men jeg hadde 3 veldig fine år, og ville ikke byttet dem bort for alt i verden. men nå går jeg praktisk utdannelse, må jo bli noe også ;p

men ja, du kan velge "kun" musikk.. førsteåret er tverrfaglig, dvs du har både dans og drama i tillegg, men de to siste årene er spesialisert på musikk. Det du lærer om metall er forøvrig fint lite ;p Black Sabbath nevnes, Beatles(Helter Skelter) osv, men ikke noe særlig dypt.. det brukes 1,5 år på klassisk teori osv ;P MEN alt dette kan faktisk være ufattelig nyttig, ikke det at jeg tenkte på det da, men jeg har bruk for det nå, og spiller mye mer nå, enn før.

åssen selve instrumentalundervisningen vil bli, er ikke godt å si, det avhenger av gitarlærer.

men jeg kan si deg med en gang, at om du er ute etter KUN musikk, blir du skuffet. Det er nemlig mye allmenne fag og ting du kanskje ikke føler noe behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På musikkskolen har du mye teori, både om metall og om klassisk musikk o.l.

Du må for all del ikke tro at årene blir bare moro og lek, og jeg vil faktisk gå så langt til å få deg til å vurdere om du vil ha gitar som noe mer enn hobby.

To kompiser av meg begynte Musikk fordi de elsket å spille gitar på fritiden, men all teorien og terpingen ødela faktisk spillelysten til begge to, og begge to spiller MYE mindre nå enn de gjorde før, mye pga. skolen. Man blir lei av alt, hvis man gjør det for mye.

Det er min mening såklart, men det er en liten sak til ettertanke kanskje. Mye oppi hodet ditt som kommer til å forandre seg de neste 6-7 åra.

for eksempel; Jeg TRODDE jeg var en type som ville jobbe med noe praktisk, og utdanna meg som elektriker, men ikke faen om jeg skal være det, jeg er faktisk SÅ lei, at jeg ikke skal jobbe en eneste time til som elektriker, og jeg får nesten gåsehud om jeg så mye som ser en sikringsautomat. Nå går jeg påbygging, og prøver å finne ut hva jeg skal finne på. :P (men så klart, det er greit å ha fagbrev på CV'en)

kort sagt, musikk er det jeg vil..

Jeg kan stå opp en dag og tenke ''I dag skal jeg høre på folkemusikk''

Så neste dag er det black metal, så gammal rock, så klassisk.

Liker alt, så lenge det ikke techno o.l.

Endret av Alexi Laiho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er nok ikke det sterkeste faget.

Et tips er kanskje å ta skolen mer seriøst. Du finner nok ut hva du vil etterhvert, og du har vel fortsatt ett år på deg å velge studieretning? Skaff deg gode karakterer så kommer du inn der du vil :)

har faktisk ikke mer enn et halvt år før jeg må vite det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk, dans og drama er det samme på grunnkurs, videre velger du musikk for de to siste årene. Det var ikke mye dans og drama vi hadde, men det er faktisk ganske morsomt. Drama har du jo god bruk for om du skal stå på en scene. Dans er heller ikke dumt, hjelper deg til å kunne koordinere bein og spilling uten å se ut som en svimeslått bavian.

Greit å velge musikk, men husk også at det legger noen begrensninger på senere valg. Da jeg begynte på MDD hadde vår klasse det høyeste snittet av alle nye klasser på skolen det året. Har du lyst til å gå musikk bør du følge godt med i timene på ungdomsskolen. FØR 10. begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær forberedt på mye arbeid og noen nye, uvante fag som kan være litt vanskelig i starten. På den annen side: du lærer en masse nyttige ting når det gjelder musikkfaget og som kan vise seg nyttig senere, du får en god del kunnskap om andre sjangre, spillestiler og instrumenter, og etter min erfaring er miljøet i en musikklasse superb. Jeg tror ikke du kommer til å angre hvis du begynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du interesserer deg for musikkteori og er klar mye jazz-rettet gitarundervisning tror jeg du kommer til å storkose deg! Det gjør jeg! Allmennfagene burde være ganske peanuts hvis du gjør det greit på skolen atm. Og det virker det som du gjør. Jeg sier go for it ;)

Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet enn musikklinja nå, allmenn virker dritkjedelig i forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.