Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ca. Verdivurdering på ett Marshall-Kabinett


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg kjøpte ett Marshall 1960AX Kabinett av en kar i nærheten for ca. ett år siden, men vurderer nå å kvitte meg med det, for å kjøpe combo.

Jeg tror jeg betalte 4500 eller 5000 for dette kabinettet, og jeg synes det gir meg jævlig god lyd, med en perfekt blanding av bass, mids og treble.

Kabinettet er litt slitent i tolexen, men "grillen" er strøken, og det følger med en hjemmelaget flight, han fyren jeg kjøpte cabbet av mest sannsynlig har lagd selv (ser sånn ut iallefall)

Noen som har noen som helst peiling på hva ett slikt cab kan være verdt? Er det noe spesielt med dette som gjør det mer "Vintage" på noe sett og vis? :P

Ingen verdivurdering kan gjøres uten noe bilder, så her er noen:

Bilde av kabinettet's input jack, det står ingenting om ohm eller liknende, men har serialnummer.

Har åpnet kabinettet og sett på koblingen og fant ut at kabinettet er koblet 16 ohm.

imagervv.th.jpg

Her ser du innsiden av kabinettet. Det står i 2 stk G12M 12" elementer med merket med 75Hz, og 2 stk G12M 12" elementer med merket 55Hz.

Han sa han hadde byttet to elementer pga. han syntes lyden ble bedre. Vet ikke hvilke to som er orginale.

imagegsj.th.jpg

Her er bilde av de to elementene, 55Hz og 75Hz

imagedea.th.jpgimageyzo.th.jpg

Siden kabinettet ser så gammelt ut, så er dette enda en detalj som kanskje kan være av interesse, elementene er skrudd fast med gammeldagse flathodeskruer... Vel, jeg vet ingen som produserer med slikt nå lenger, men det er tydeligvis gjort slik her :P

imageks.th.jpg

Cabbet foranfra + logo

imagesrp.th.jpgimagewpz.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruktkjøp er jo det du selv betalte et godt utgangspunkt, med mindre du enten har blitt lurt eller gjort et skikkelig røverkjøp :P

Vel, det var det siste jeg begynte å lure på om det var, da serru, siden cabbet ser så jævla "vintage" ut :P

Jeg håper jo såklart jeg kunne fått igjen det jeg betalte da, men det er sikkert ikke bare bare å finne kjøper her i trege trøndelag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i hvert fall vintage look, men det kan jo være et re-issue. Det er jo 2 greenbacks der også, og de to nederste ser svarte ut, men er også G12M....

Hm... Tipper kanskje GunnarPåMo kan hjelpe. Han er vel den som har mest peil på Marshall her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg sjekka, og kabinettet har plasthåndtak som er poppet på.

ett 75 Hz element er merket med : GF 162, T1221

det andre er merket med : GF 132, T1221

Det ene 55Hz elementet er merket med : T1511, GH 21... det siste tallet er uleselig.

Det andre er merket med : MH 132, T151...

55hz elementene var litt vanskelig å lese...

Forresten, gunnarpåmo, du får alt for lite ros her på forumet altså, jeg setter virkelig pris på at du gidder slikt ! :D

Tusen hjertelig takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Alltid morro med Marshall og gamle greier.

Er du sikker på at det der er et 1960AX kabinett?

Står det noen steder på kabinettet?

Høytalere er nemlig for gamle til å høre hjemme i et AX kabinett.

Vel, når jeg tenker over det, ble jeg aldri informert om at det var ett AX Kabinett... Jeg tror jeg kun trodde det selv. pga. hvordan cabet så ut... Hvor gammelt er det a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som du har et '73 1960 kabinett, hvor de to øverste høytalerne er originale G12M Greenbacks.

Hvis de to øverste har de originale konene, skal de ha Pulsonic koner som er merket 003, eller kanskje bare med 3.

De høytalerne er identiske med de mer ettertraktede pre-Rola, selv om de er Rola høytalere.

De to underste høytalerne er Blackbacks basshøytalere fra '75, og er nok de to som er byttet ut med de originale.

Du har gjort et godt kjøp hvis du har kjøpt et '73 Chequerboard kabinett for 4500 eller 5000.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som du har et '73 1960 kabinett, hvor de to øverste høytalerne er originale G12M Greenbacks.

Hvis de to øverste har de originale konene, skal de ha Pulsonic koner som er merket 003, eller kanskje bare med 3.

De høytalerne er identiske med de mer ettertraktede pre-Rola, selv om de er Rola høytalere.

De to underste høytalerne er Blackbacks basshøytalere fra '75, og er nok de to som er byttet ut med de originale.

Du har gjort et godt kjøp hvis du har kjøpt et '73 Chequerboard kabinett for 4500 eller 5000.

Dæven... det hørtes ikke så værst ut ! Det er iallefall godlyd i kabinettet, det skal være sikkert :)

jeg tror nesten jeg må revurdere salg om det er såpass gamle greier... Skal se om jeg kan få skrudd ut ett element så jeg får tatt en titt...

kommer sikkert tilbake med mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven... det hørtes ikke så værst ut ! Det er iallefall godlyd i kabinettet, det skal være sikkert :)

jeg tror nesten jeg må revurdere salg om det er såpass gamle greier... Skal se om jeg kan få skrudd ut ett element så jeg får tatt en titt...

kommer sikkert tilbake med mer :)

Kodene på pappen sitter på baksiden av høytalerne, så du kan se Pulsonic stempelet uten å ta ut høytalerne hvis du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.