Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva er egentlig en set-up ?


orcuz

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt gitar (ble ibanez v72) men lurer da på hva som skal inngå i en stup ?

Han på gitarbutikken sa det var gjort på noen få min, så er litt nervøs for at jeg ikke får en full stup som alle snakker on at er så viktig.

Så tenkte spørre han om alt er gjort, men vet ikke hva som skal gjøres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og alt det må gjores med en gang du kjøper den ? Han så jeg skulle få den fiks ferdig og klar og at jeg skulle komme tilbake om 10 min.

Det bør gjøres før den forlater butikken ja. I tillegg bør den får et "ettersyn" etter den er spilt på noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg henta den. De sa de hadde sett over og finjustert litt, men at den var ganske fin i utgangspunktet. Jeg klarer ikke se noe galt med den hvertfall sä håper den er som den skal :-)

Nei du klarer som oftest ikke å se det. Kjennes den og høres bra ut når du spiller på den på alle bånd, er nok saken biff den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos set-up. Hva brukes til å justere truss-rod på en vanlig stålstrenger. Føler fortsatt ikke at den låter stemt.

Jeg har byttet strenger. Men strengene er så slappe in tune så de høres ikke stemt ut. Høres ut som om det kan hjelpe å justere truss-roden.

Altså: Truss rod justerer buen på halsen. Hvor lite bue man kan ha, avhenger av hvor høytstrengene ligger over halsen osv. Hvis strengene din kjennes slappe ut, bør du nok opp i tykkelse, eller du spiller alt for hardt. Stemmer gitaren med løse strenger, men ikke på akkorder oppover halsen, kan det være intonering som er problemet. Hvilken gitar er det, og hvilke strenger bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du akkurat har byttet strenger trenger de sikkert å strekkes litt før de holder stemmingen over lang tid, så bare spill en del på den, stem opp, spill litt til osv. Truss-roden har ingen innvirkning på intonasjon eller om gitaren er stemt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gitaren her akkurat nå. Så får ikke sjekket for øyeblikket.

Edit: Fordi strengetykkelsen jeg bruker (emballasjen) ligger i gitarbaggen som ikke er her.

Var det ikke du som hadde en Art & Lutherie? Jeg tror alle de akustiske gitarene fra Godin har ganske kort strengelengde. Jeg bruker 0.12 på min Seagull, det passer fint til disse gitarene. Du kan sikkert også prøve 0.13 hvis du spiller hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jada. Da har jeg somlet meg til å sjekke hva jeg har på gitaren for øyeblikket.

Jeg skriver det som kan ha nytteverdi jeg.

D'Addario

Medium

Light

.012 - .054

Hvilken strengelengde burde jeg ha?

0.11 og 0.12 er vel de mest brukte strengedimensjonene på akkustisk gitar, så jeg tviler egentlig på at det er det som er problemet. Du kan jo prøve med 0.13 og se om det hjelper. Hvis intonasjon fortsatt ikke høres riktig ut, bør du ta den med til en gitardoktor for evt. skifte/filing av sadel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.