Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mystisk støy


Thunderbird_V

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en Epiphone Thunderbird pro V, som jeg har litt trøbbel med. Det er at det kommer en stygg høyfrekvent støy når jeg bruker neck pickupen, men den dempes noe når jeg skrur ned diskant, og den forsvinner helt når jeg skifter til bridge pickup.

Jeg har lest "verden rundt" på diverse fora (Talkbass, Epiphone & Gibson) og tatt til meg alle tips jeg har klart å finne om akkurat denne bassen, og hva andre har gjort for å fjerne evt støy:

- Nye strenger

- Av med bridge, sjekke at det er loddet på jording (det var det, og en god en var det også)

- Nytt Duracell-batteri

- Justere pickup-høyden

Den høyfrekvente lyden fra neck pickupen endrer seg ikke hvis jeg f.eks. tar på metalldeler på bassen. Den er mest påtrengende når jeg bruker bassen på en forsterker. Har forsøkt både på øvingslokalet med min egen Ashdown, PA-anlegget, og med en annen forsterker på spillejobb, men den stygge høyfrekvente lyden er der, like påtrengende som en mygg på finnmarksvidda.

Når jeg derimot plugger den inn i Guitar-rig via PC'en, eller bruker VOX amplug, er den stygge lyden helt borte.

Det er liksom ikke noe poeng å ha to pickuper når man bare kan bruke den ene.

Jeg har også plukket av pickupen, bare for å konstatere at den var helt "kompakt" og kabelen som satt fast i den, var umulig å tolke for en grønnskolling som meg.

Er det noen som har peiling på hva dette kan være for noe mystisk? Det må jo være noe med elektronikken som ikke er som det skal være.

Alle svar mottas med begeistring, og sikkert en god porsjon med undring, da jeg er rimelig grønn på ting som innebærer ting som er loddet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et jordingsproblem i denne micen. Det kan ikke være bassen i seg selv som er dårlig jordet, for da skulle du jo ha den samme støyen på stol-micen, også. Det at det ikke er noe problem med GuitarAmp eller amplug, indikerer også at det er noe jordingskluss... Dersom det er jordingen som er problemet så kan det være lokalisert *I* selve pickupen, eller i loddingene som kobler pickupen til resten av bassen.

Høres nesten ut som et problem som en gitarteknikker burde ta seg av... og den kan vel hende at du må bytte pickup, dersom det er en intern feil i den ene micen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beskrivelsen høres ut som pickupen er blitt mikrofonisk, og at den i kombinasjon med instrumentkabelen resonerer/feeder på høye frekvenser. hvis bassen er passiv vil det forklare hvorfor det ikke oppleves på PC og Amplug, siden de har annen inngangsimpedans enn vanlige forsterkere.

i tilfelle teorien min stemmer trenger pickupen ny voks, men det kan være vanskelig å få gjort. alternativet er å bytte den eller montere aktiv preamp i bassen.

hvis bassen allerede er aktiv bør man nesten ha den "i hånda" for å finne ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen er aktiv, dvs den har iallefall aktiv EQ, og den virker ikke uten batteri.

Epiphone leverer ikke erstatningspickuper, men det skal finnes en EMG som passer, hvis det blir nødvendig. Og da er det jo like greit å bytte ut begge to, og muligens også EQ-delen?

Får se hva som skjer når jeg tar med bassen til en reparatør.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.