Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Steinberger spirit vs Traveler eg-1


mrsjursen

Anbefalte innlegg

Hei hei

er det noen som kan komme med noe formening om hvem av disse gitarene som fungerer best som reisegitar. prisenene er ca de samme, in the US.

da tenker eg på, stemming, spillbarhet, lyd og hvordan den er å reise med.

synst eg leste ein plass at de steinberger spirit gitarene har dobbel kule strenger og vanlige strenger fungerer ikkje på de. stemmer det?

nå har det seg slik at eg reiser på båt og tar fly hver måned so det er greit å kunne ha den me seg på flyet... gud vet hva disse bagasje folkene gjør med ting som sendes med fly og slikt... hvertfall hørt mye rart om de.

Endret av mrsjursen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få tak i adapter for å bruke vanlige strenger på Spirit og andre headless-gitarer: Strengeadapter

Steinberger Spirit kan ikke sammenlignes med de gode, gamle Steinberger-originalene. Opp gjennom årene har det blitt produsert noen lisensprodukter, og Hohner og Cort laget gode ting. Spirit er en billigutgave, der man har kjøpt rettighetene til å bruke Steinberger-navnet, men kvaliteten er litt "kina-aktig".

Hvis jeg var deg ville jeg heller gått for en Traveler. Andre reisegitarer kan du se her: Play Away guitars

Kan også nevnes at Gitarhuset har Traveler Escape på tilbud til 3.669,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av de nevnte gitarene, men har levd en stund med en Traveler speedster. Speedster er en grei reise/øvningsgitar jeg er meget glad i. Gitaren bærer imidlertid etter hvert preg av å ha blitt slengt i kofferten og sendt ut på reise. Etter ca 3 år vurderer jeg derfor også å erstatte speedsteren med Traveler escape. Jeg håper denne har noe bedre kvalitet. Speedster har det problemet at stemme skruene sitter i to små pinner som er skrudfast til den gjennomgående halsen. Disse skruene løsner etter mye reise... Kan ogspå neve at det er trangt og langt mer knotete å strenge om samt stemme en speedster enn gitarer med stemmeskruene på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedster er vel den minste og spinkleste modellen, mens Escape er tyngre og litt mer solid. Ville du ha både liten, lett og solid sa du - sorry, du kan ikke få både kake og iskrem, heller :P

En reisegitar blir utsatt for flere påkjenninger enn en gitar som står i stua, så det lønner seg å satse på noe som enkelt lar seg reparere. Et par nye skruer, og kanskje et par nye pinner, og dermed er gitaren klar for nye opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.