Web Analytics
Jump to content

Cliffs Off Dover

toro1504
 Share

Recommended Posts

Dette er meg som spiller cliffs off dover.

fikk det ikke helt til denne gangen, men.... :blink:

Er dette bra? til å være 11 da? :huh:

Hei Tor Olav,

Tror ikke noen av mine elever på din alder eller eldre hadde turt å gi seg i kast med denne sangen! Slettes ikke dårlig, spesielt siden sangen er veldig vanskelig! Jeg spår at om noen få år kommer du til å stå på scenen og gi folk hakaslepp! Bravo, fortsett slik!!! B)

hvor lenge har du spilt? :)

eh... 5 år tror jeg... altså, kunne bare smoke on the water når jeg var 6 da... men når jeg var på besøk hos kompisen min, mikkel, så hadde vi konsert og greier med smoke on the water da :D så, tror jeg kan si at jeg har spilt så lenge. :unsure:

kunne smoke on the water og D akkorden tror jeg :)

Til 11 å være så er dette helt klart lovende. Vil jo så klart anbefale å prøve på enklere låter sånn i første omgang, "Cliffs of Dover" er en klassiker jeg selv ikke våger meg ut på, og jeg har spilt i snart 10 år. Tenk litt på låter du liker som har melodier spilt med enkelttoner, slikt kan gjøre deg mer vant til å spille lignende ting, dog ikke vanskelig som "Cliffs of Dover".

Selv liker jeg en del Satriani, f.eks. "Ceremony" eller "One Big Rush".

"The loner" med Gary Moore kan man si mye om, men det er også en sang det ligger masse læring i å beherske. Det finnes mange bra backingtracks til den også.

The Loner ja - man kan lære melodien på en halvtime, men å spille den med alle nyansene til Gary Moore....... vel, la oss si at mange ville fått en ubehagelig overraskelse :ninja:

"The loner" med Gary Moore kan man si mye om, men det er også en sang det ligger masse læring i å beherske. Det finnes mange bra backingtracks til den også.

Den er bra, og posisjonsskiftene er ikke så rett-fram som mye annet av det Moore har laget, så den gir plenty med øving for små (og store) gitarfingre.

Og så klart, den er perfekt å øve bending og vibrato til. Godt forslag!

Legg til "Parisienne Walkways" og "One Day" og sammenlign alle med "The Messiah Will Come Again". Joda, gamle Gary har funnet seg godt til rette med denne stilen, og jeg synes det funker bra. Nei, trengs ikke flere av den sorten nå, men de vi har er virkelig nydelige låter med noe av det flotteste gitarspillet jeg har hørt.

Tor Olav, fortell oss litt om hvilke gitarister du liker å høre på, og om det er noen du liker spesielt godt og ønsker å lære å spille som. Med denne informasjonen vil det være lettere å komme med forslag. Gary Moore er en av mine favoritter, så det kommer ikke som noen overraskelse at jeg pusher litt for hans låter.

Hva er egentlig greia med at The Loner og Still Got The Blues er relativt like? :P

Disse to sangene samt Parisienne Walkways som nevnt over har akkordrekkefølgen til felles:

i - iv - VII - III - VI - ii - V - I

am dm G C F Bm° E am

På fransk kalles dette en "marche harmonique" - harmonisk marsj. Man spiller konstant akkorden som ligger en (diatonisk) kvart over. Alle disse sangene er mer eller mindre baserte på denne akkordrekkefølgen, om jeg husker riktig så er The Loner i Gm, de to andre i Am ;)

Tor Olav, fortell oss litt om hvilke gitarister du liker å høre på, og om det er noen du liker spesielt godt og ønsker å lære å spille som. Med denne informasjonen vil det være lettere å komme med forslag. Gary Moore er en av mine favoritter, så det kommer ikke som noen overraskelse at jeg pusher litt for hans låter.

Vell, har alltid vært deep purple :D fan da. pappa har alltid spillt det, så kan være no der...

er også stor fan av Guns N Roses da. Slash er yndlings gitaristen min, så... Pink floyd er jo fin, litt spesiell musikk ^_^

Ikke favoritt bandet mitt, men AC/DC har noen kule låter. første AC/DC låten jeg lærte var back in black :)

Vell, ihvertfall den type musikk, så vet dere om noe lignende, så. :)

(Kan dere finne en video eller tabs til paradise city?)

post-8514-092562500 1282571710_thumb.jpg

Edited by toro1504