Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Kassebass", hva kan anbefales?


Roffa

Anbefalte innlegg

Jr og jeg lurer litt på å gå i anskaffelse av en "kassebass" (det riktige navnet er vel akustisk bass), men usikker på hva som er bra og for en billig penge. Tenkte meg noe rundt 3-5000 kroner.

Prøvde en Ovation forleden dag, men synes den var litt tungspilt men virket ganske OK. Tror det var denne ovationguitars.com.

Noen forslag på alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid to stykker. Eller, jeg har en fortsatt. Jeg hadde en olympia, den like jeg ikke i det hele tatt. Heldigvis gikk den i stykker, så jeg fikk returnert den. jeg har en Ibanez som jeg er veldig godt fornøyd med. Den er ganske lettspilt. Nå er sånne kassebasser litt mer tungspilte enn elektriske sånn generelt sett, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2488#LargePicture og er veldig happy med det. god å spille på er den og. MEN; den var litt begrenset volum som akustisk. hvor mye volum trenger du? og til hvilket bruk skal du ha instrumentet?

Takk for tips.

For min del så blir det mest å spille "tørt", så volumet i mikrofoner er underordnet. Men regner med at JR kanskje kunne tenke seg denne i live-sammenheng, så sikkert greit å vurdere mikrofonkapasitet også.

Yamaha instrumenter er jo titt og ofte anbefalt, noen som har noe erfaring med kassebass fra de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

For min del så blir det mest å spille "tørt", så volumet i mikrofoner er underordnet. Men regner med at JR kanskje kunne tenke seg denne i live-sammenheng, så sikkert greit å vurdere mikrofonkapasitet også.

Yamaha instrumenter er jo titt og ofte anbefalt, noen som har noe erfaring med kassebass fra de?

akkustisk fra Yamaha? hmm... finnes det?

til tørrspilling hvorfor ikke gå for noe grisebillig?? http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg har som sagt hatt to, og den ene, Olympiaen, var oppunder ubrukbar. Det var så og si ikke lyd i fjerdestrengen. Jeg er redd det er lurt å legge litt penger i en slik kasse, altså.

jeg har en Ibanez AEB10EDVS som er brukbar uten oppmikking. Kjøpte den på "feilvaresalg" på NMD, men de hadde tydeligvis solgt flere, for den jeg fikk var helt lytefri. Godt kjøp, og ikke minst en kasse jeg kan leve med. Jeg er ikke kresen. Fungerer greit sammen med billige kassegitarer uten at den blir overdøvet. Skal man spille med lydsterke kasser, tror jeg det er greit med litt drahjelp fra en forsterker. Man trenger ikke dra med seg noe digert, selv en liten gitarøvingsforsterker, skrudd inn til bittelitt under nivået på bassen hjelper veldig uten at det plutselig låter "elektrisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på jakt etter det samme, Roffa, og har nesten gitt opp i rimelige prisklasser. Jeg har spilt på en Cort Mark Egan signatur som jeg likte, den hadde både brukbart volum og veldig fin lyd, men den kostet vel rundt 8000,-. Ellers får vel Warwick sine rimelige Alien-varianter (de som er bygd i østen) ganske brukbar kritikk. Og så er det et merke i USA i disse dager som heter Boulder Creek som jeg synes ser spennende ut. :) Men så var det å få tak i de... da blir det forsendelse fra USA, og en ting er med en plankebass... men med en akustisk er jeg litt mer skeptisk.

Warwick er nok enklere å få tak i. ;)

Yamaha har så vidt jeg vet ikke noen akustiske basser som i kassebasser i sortimentet. ER vel bare den "semi-akustiske" BEX-modellen som er aktuell fra dem.

Selv har jeg hatt en Washburn AB10 (tror jeg den het), og det var en helt ok bass, men hadde ikke noe særlig volum å vise til. Så til stuebruk... ok... sammen med noen andre i stua? ikke ok. Dessuten føltes den tam og lite givende å spille på, så jeg solgte den og har ikke savnet den. :) Og det er vel følelsen de fleste akustiske bassgitarer gir meg, med unntak av den Corten jeg nevnte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Ovation 5-strengs kassebass som låt ganske bra. H-strengen var det ikke noe stort poeng med, men ellers var den lettspilt og hadde greit akustisk volum. Klarte aldri å bli vant med den runde baksida, så den ble solgt en gang jeg var veldig blakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg planlegger å bygge en akustisk bass (ble litt hekta på bygging etter å ha gjort ferdig en OOO-gitar i byggesett). Jeg lager sikkert en tråd om det på DIY-delen av forumet når jeg kommer i gang. Jeg har aldri spilt bass og har ikke peiling, men jeg dro på en liten rekognosering hos 4Sound og Riff i Oslo for å se hva som fantes og hvordan de så og kjentes ut, sammen med bassisten i gruppa jeg spiller i. Vi så da på to basser, en Fender og en Ibanez, begge disse var i prisklassen du tenker på. Begge virket ok, brukbar lyd både med og uten forsterking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.