Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne rør - ok?


Calle

Anbefalte innlegg

Hei,

min Engl Sovereign 100W har 4 x 6L6-utgangsrør. Det ene røret har begynt å "skurre" litt, dvs. at det tilsynelatende hopper ut og inn av kretsen og generelt irriterer, så jeg fjernet det, og forsterkeren spiller som forventet en smule lavere. Spørsmålet er om det er greit å bare ha i 3 rør eller om det er noen prinsipper om f.eks. symmetri e.l. som gjør at det helst skal være enten 2 eller 4 rør stående i.

Dette er min første rør-forsterker så jeg er ikke opplyst på dette feltet. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, tok ut 2 av rørene, men droppet biasjusteringen ettersom tiden var litt knapp til kveldens gig. Vel det gikk fint, men kommer nok til å erstatte det ødelagte røret ettersom forsterkeren var extra super-punch med fire rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engl har vel så kald bias at man kan ha snøballkrig i de, men ellers ja, greit å ta ut det andre røret i paret.

Takk for det, tok ut 2 av rørene, men droppet biasjusteringen ettersom tiden var litt knapp til kveldens gig. Vel det gikk fint, men kommer nok til å erstatte det ødelagte røret ettersom forsterkeren var extra super-punch med fire rør.

kanskje ikke så rart..? ta ut to rør, og bias på de som er igjen går litt opp.. høy bias = mer saturation, lav bias = mer punch..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lav bias = mer punch..

Vel du kan teoretisk få høyere effekt ut til høyttaler ved lav bias, men da har du flyttet deg ned i området hvor crossoverdistorsion gjør at ampen låter crap.

Til trådstarter, så bør du nok ikke være veldig bekymret for å kjøre ampen med 2 kontra 4 rør med tanke på bias. De fleste ampene jeg har sjekket i det siste, har en marginal endring i spenning ved bruk av 2 kontra 4 rør. Ergo så endrer også seg bias minimalt...

Men husk på at utg. impedansen dobbles når du napper 2 rør. Har du et 8 ohms kabinett, så må utg.velger settes til 16 Ohm... Ellers er det tur og kjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du ikke skrur alt til 11 og spiller veldig dypt (tenk bassgitar eller gitar med oktav ned) går det greit å kjøre med ulikt antall rør i mottaktsluttrinn. i en gitarforsterker kan eksperimenter med å nappe rør og kjøre uten symmetri kan være gøy og lærerikt, og man kan oppdage spennende forvrengningskarakteristikker som ikke er lette å oppnå på vanlig vis.

i en hifi-forsterker ønsker man derimot kontrollert og lav forvrengning.

flere rør i parallel vil i praksis oppføre seg som ett, større, "sammenslått" rør, med egenskaper deretter. balansepunktet mellom de to sidene i mottakten vil forskyves noe, og strømmen kan derfor ende i "ubalanse" mellom de to sidene i primæren på utgangstrafoen. dette kan føre til raskere metning, noe som igjen vil påvirke forvrengning og ytelse. på vanlige gitarfrekvenser (særlig med økt harmonisk innhold pga. forvrengningen) bør ikke dette oppleves som noe problem, verken for trafo eller gitarist.

prøv gjerne å kjøre to 6V6 og ett 6L6 på hver sin side. JJ eller NOS 6V6 kan anbefales siden de tåler litt mer spenning før de tar kveld. prøv også å kjøre ett enkelt 6L6.

radiorør varierer veldig fra fabrikk, og når de brukes vil de slites og spesifikasjonene endres. enkelte rør slites også raskere enn andre, og dette gir i praksis lignende resultat som om du napper rør. denne slitasjen, sammen med eventuelle ønsker om ubalanse og forvrengning, er grunnen til at mange gitarister burde tenke seg om før de bruker mye tid eller penger på matchede rør.

kort oppsummering: Fjerne rør - OK!

videre lesning for spesielt interesserte: http://www.londonpower.com/faq.htm (søk etter "pull tubes to reduce power" og "impedance matching") og http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/164563-el84-6v6-parallel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du kan teoretisk få høyere effekt ut til høyttaler ved lav bias, men da har du flyttet deg ned i området hvor crossoverdistorsion gjør at ampen låter crap.

Hmm. Crap? Da må EVH ha en merkelig smak, siden 5150-ampene faktisk er designet slik med vilje?

Men ja. Har hørt at bias-mod på 5150 har gitt grommere lyd i noen tilfeller, men da låter jo ikke ampen lenger slik som den er ment å låte? Ikke vet jeg :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Crap? Da må EVH ha en merkelig smak, siden 5150-ampene faktisk er designet slik med vilje?

Men ja. Har hørt at bias-mod på 5150 har gitt grommere lyd i noen tilfeller, men da låter jo ikke ampen lenger slik som den er ment å låte? Ikke vet jeg :ninja:

Tviler på at 5150 kjøres så "kald" at det er massive x-over forvrengning, mulig de kjøres kaldere enn hva andre amper gjør med samme rør. På de ampene jeg har lekt meg med div bias justering, så synes jeg at de låter litt "harskt" med lav bias, mye varmere og fyldigere vreng. Vet hva jeg foretrekker...

Men som alltid: Smaken er som kjent lik baken, den kan være ræva :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.