Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bli gitartekniker?


RydEN

Anbefalte innlegg

Hva legger du i gitartekniker? En som reparerer og bygger gitarer, en som selger gitarer, eller en som i all hovedsak strenger, justerer og rig'er gitar/utstyr for en artist?

Tenkte mest på Rig'er osv for en artist. Men hadde vært veldig gøy å jobbe i en gitarforretning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har veldig lyst til å bli gitartekniker, som i å jobbe for et band eller å jobbe i en gitarforretning.

Er det noen som vet om hvor jeg kan starte? Hva jeg bør gjøre? Kan jeg gå en lærling plass?

Håper på tips og svar av erfaring :)

Beste er å bare hive seg i det.

Først og fremst: Kjøp deg en Squier eller noe, noe som har OK treverk men kanskje ikke verdens beste elektronikk eller hardware. Skru den fra hverandre, skru den sammen igjen, skift mikker, skift hardware, skift tonepotter, prøv litt forskjellige ting, prøv kort og godt mest mulig, eksperimentér, les, spør gitarister, vær nysgjerrig. Kjøp flere gitarer, lag Frankenstein - varianter.

Spør noen kompiser som spiller i band om du kan hive deg med litt. Hiv deg med som (frivillig?) medhjelper på en lokal scene og prøv å få mest mulig relevant jobbing. Abbonér på blader som Guitar Player/ World og Musikkpraksis.

Og ikke minst - vær hyggelig og omgjengelig - ingen som har lyst til å reise på turné med en asosial drittsekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å bare hive seg i det.

Først og fremst: Kjøp deg en Squier eller noe, noe som har OK treverk men kanskje ikke verdens beste elektronikk eller hardware. Skru den fra hverandre, skru den sammen igjen, skift mikker, skift hardware, skift tonepotter, prøv litt forskjellige ting, prøv kort og godt mest mulig, eksperimentér, les, spør gitarister, vær nysgjerrig. Kjøp flere gitarer, lag Frankenstein - varianter.

Spør noen kompiser som spiller i band om du kan hive deg med litt. Hiv deg med som (frivillig?) medhjelper på en lokal scene og prøv å få mest mulig relevant jobbing. Abbonér på blader som Guitar Player/ World og Musikkpraksis.

Og ikke minst - vær hyggelig og omgjengelig - ingen som har lyst til å reise på turné med en asosial drittsekk ;)

hehe, takker for svar:)

Snakker du av erfaring eller hva du synes?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takker for svar:)

Snakker du av erfaring eller hva du synes?:)

Litt begge deler. Har turnert litt (uten gitartekniker - måtte fixe selv), og jobbet litt som tekniker, og har en haug kompiser som har gjort begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som nevnt ovenfor; erfaring. mekke og skru. men du kommer fort til ett punkt hvor en eller annen form for skolering er nødvendig. du trenger ett veldig godt utviklet gehør, forståelse av hvordan ett instrument virker (ikke bare det grunnleggende) og noe elektronikkforståelse. men mest av alt tåle å få tyn eller ros for en eksempelvis fretjob. den dagen det går deg til hodet har du tapt, både den ene eller den andre veien!

jobbet i mine yngre år som gitar/bass tekniker i Stavanger og hjemme i Tr.heim. jeg endte opp med utdanning og nå har jeg det veldig moro som tekniker på alt av strengeinstrumenter. nå har jeg holdt på med det i 20+ år og først nå kan jeg si at jeg er, beskjeden som jeg er, passe dyktig.

skal du gjøre det skikkelig; ta en instrumentmakerutdanning!

her er noe amerikansk http://education-portal.com/how_to_become_a_guitar_technician.html

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint svar takk skal du ha.

Hvor fikk du utdanningen din? Og hva er den?

utdannet du deg i utlandet?

jeg tok min i England. http://www.merton.ac.uk/content.asp?co=54

det er mange måter å gjøre det på. først ville jeg kanskje ha tatt ett par "classes" via internett for å få litt grunnleggende kunnskap. og for å finne ut hvor du ligger teoretisk. i usa er det endel gratis kurs man kan ta.

nå vet jeg ingen ting om hvor du ligger i "kunnskapslandet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.