Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks til trommer!


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Jeg og trommisen skal i studio i løpet av morradagen eller overimorradagen (?), jeg er rimelig fersk angående innspilling, men jeg liker å ha en finger med i spillet. Jeg liker å gjøre ting selv! Jeg lever etter ordtaket; Skal man ha noen ting gjort skikkelig må man gjøre det selv.

Vil som sagt ha en finger med i spillet og lurte på om noen hadde noen tips for å få bedre lyd, F.eks: Demping, oppmikking, EQ, compressor osv.

Av det jeg har oppfattet nå;

Panering er viktig!

Hør hvert eneste spor for seg selv og døm.

Ha høy lyd på skarpen.

Noen som har noe å tilføye? Da er jeg veldig takknemlig! :D

Endret av Stiankarlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er panorering slik du ser trommesettet foran deg. Hvis det er et bra trommesett, og det er bra stemt, er det ikke sikkert det er nødvendig å dempe så mye, men det kommer jo også an på type låt. Ta nøye sjekk på hver tromme og hør at det høres bra ut hver for seg, som du jo nevner.

Når det gjelder mikking, er det vanlig med en mikk pr. tromme. Kanskje to på skarp. (en over og en under) En egen kondis på hi-hat og to eller flere overheads på cymbalene. Hvis man har mulighet, kan man også ha to kondismikker i rommet lenger unna trommene som fanger opp rom-lyden, men da begynner man kanskje å snakke rimelig proffe produksjoner, og det er ikke nødvendig. Kommer igjen an på type låt.

Noen bruker også kompressor på basstromme og skarp, men da risikerer man å miste litt dynamikk. - Kommer an på type låt. ;)

Lag en grei grovmiks av trommene med det samme lyden sjekkes, det kan spare en for mye arbeid senere, selv om man sannsynligvis kommer til å forandre noe etter at resten er lagt på. Jeg liker feite basstrommer med mye trøkk i bånn, men man bør være forsiktig så man ikke overdriver. Skarpa er den viktigste tromma i settet og bør høres. Den trenger ikke nødvendigvis være så mye høyere i miksen enn de andre, men den bør eq'es slik at den høres. (Uten at den blir stygg, selvfølgelig...)

Jeg mener at god trommelyd er alfa omega for en bra innspilling, og irriterer meg ofte over gode låter med rævva trommelyd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud, og det aller, aller viktigste: Nye trommeskinn på hele settet, ihvertfall nye slag-skinn. Og sørg for å få stemt trommene skikkelig! Altfor mange trommeslagere idag som ikke kan stemme trommene sine dessverre... Jeg har fått inn trommespor til mix hvor redningen har blitt å bruke Drumagog på det meste, og bare håpet på at det var noe brukbare cymbaler i overhead-tracka..!

Ellers må man bruke gode mikrofoner, og helst så mange som mulig.. Basstromme, gjerne inni og i lydhullet. Skarptromme både over og under. Hi-hat bør ha en egen mik. Alle tammer bør ha egen mik. 2 "hoved-overheader", gjerne en egen mini-kondensator på Ride-cymbal også. Rom-mikker er jo også kjekt å ha.

Selv liker jeg å ta opp nøytralt, og legge på Gater, kompressorer, Eq og klanger etc etter at opptak er ferdig. Dvs hvis studioet dere skal til har Hardware-kanalstriper så kjør alt gjennom disse etter opptak, så har dere mange fler muligheter enn hvis disse blir insertet under opptak.

Lydteknikkeren deres kan antageligvis mye om dette emnet fra før, så spør han/henne om tips og gode råd. :)

Mvh

Kvist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal i et skikkelig studio og du ikke har noe peiling på trommeinnspilling synes jeg egentlig du skal holde kjeft og la teknikeren der gjøre jobben sin :)

Noe av det viktigste er uansett at trommisen deres spiller balansert og har et vellåtende sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, HKH har ett gott poäng. Om ni inte vet någonting om uppmickning och dämpning och ska in i studio så är det nog bäst att låta ljudteknikern göra sitt jobb angående såna saker, och hellre vara med och lyssna ordentligt så att allt låter som ni vill att det ska låta. Inte var rädd för att fråga "dumma" frågor till ljudmannen.

Angående mixning: Ta gärna med er ett par hörlurar som ni är vana att lyssna genom. Man kan lätt bli blown away av dyra studiomonitorer på hög volym, men det är inte säkert att det låter lika tufft när ni kommer hem.

Ska ni spela in med klicktrack så kan det vara lurt att trummisen är van med att spela till klicktrack + att ni vet vilket tempo/BPM låtarna går i så att ni slipper och fippla med det i studion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal i et skikkelig studio og du ikke har noe peiling på trommeinnspilling synes jeg egentlig du skal holde kjeft og la teknikeren der gjøre jobben sin :)

Noe av det viktigste er uansett at trommisen deres spiller balansert og har et vellåtende sett

Hej, HKH har ett gott poäng. Om ni inte vet någonting om uppmickning och dämpning och ska in i studio så är det nog bäst att låta ljudteknikern göra sitt jobb angående såna saker, och hellre vara med och lyssna ordentligt så att allt låter som ni vill att det ska låta. Inte var rädd för att fråga "dumma" frågor till ljudmannen.

Selvfølgelig! Det er best at teknikeren gjør det, men jeg vil bare lære fordi dette er noe jeg kunne tenkt meg å jobbet med :) Også fordi der er vi som vet hvordan vi vil ha det og dermed tenkte jeg det kunne være lettere å hjelpe teknikeren med å få lyden vi vil ha vis jeg kan mer om det :)

Tusen takk for alle svar som har rullet inn allerede! Har notert ned det meste å vis noen har noe å tilføye er det bare å kjøre på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags musikk skal spilles inn??

Og forsåvidt, hva slags trommer, treverk, skinn osv...

Når jeg ikke henger her og spiller gitar, spiller jeg trommer mer eller mindre profesjonellt, så kan sikkert komme med noen tips, fra trommeslagerens standpunkt :)

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags musikk skal spilles inn??

Og forsåvidt, hva slags trommer, treverk, skinn osv...

Når jeg ikke henger her og spiller gitar, spiller jeg trommer mer eller mindre profesjonellt, så kan sikkert komme med noen tips, fra trommeslagerens standpunkt :)

Hard rock - rock - metal og noe prog, en blanding av dette ;)

Hva slags trommer og slikt vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.