Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egne PCB


Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde tenkt å begynne å lage egne PCB'er.. Mest for moroskyld men også for att det virker veldig nyttig!

Tenkte å følge noe slikt som denne.

Kunne vært greit om noen visste hvor jeg kunne få tak i deler til dette, altså mest bare selve printkortet og syra.

Erfaringer hadde også vært kjekt, hva som er lurt og ikke lurt :)

EDIT: kanskje denne? skulle vel gjerne også hatt noe til selve kortet...

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syra får du på apoteket. PCB kort har de fleste elektronikkleverandørene i sortemanget.

Han jeg bruker kjøpe ferdige kort fra bruker i dag vanlig fotopapir.

Han mener han får bedre resultat med fotopapiret enn disse "spesialarkene".

...man går fort lei av å holde på med dette. Den verste jobben er å bore alle hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er enklere å få jevnt resultat med UV og fotosensitive kort, men det er mindre jobb med toneroverføring hvis man bare skal lage et par små kort. selv om du bruker UV trenger du ikke masse fancy utstyr, det er plenty med UV-stråling fra vanlige lysrør til å fremkalle små kort, bare sørg for å ha kortet nært nok.

layout lager jeg med Eagle CAD, og etsingen foregår med jernklorid fra apoteket. printkortene kjøper jeg fra Farnell eller eBay. <_<

hvis du vil ha et par tips så er det å være nøye med rengjøring og preparering av kortet før du setter i gang. få bort alt av oksidasjon, fett og grums! bruk varmt vann til syra og ha godt avtrekk sånn at du ikke ødelegger nesa, lungene og hjernen. ellers er det lurt å notere hva du gjorde, sånn at du har en oversikt over hva som funker og ikke til neste gang. skriv ned tidsbruk, hvilken varme du hadde på jernet, papirtype osv. det er ikke sikkert du får perfekt resultat på første forsøk.

...man går fort lei av å holde på med dette. Den verste jobben er å bore alle hullene.

enig! kjøp dremel med borresøyle, og ha masse reservebor av god kvalitet i 0,7-1,2mm. ellers går det fint å bruke toneroverføring for å lage prototyper av printkort til overflatemonterte komponenter, så slipper man bekymringen med å borre hundrevis av hull på hvert kort.

straks man skal lage mer enn 5-6 kort er det bedre å bruke et firma som Olimex eller CustomPCB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er enklere å få jevnt resultat med UV og fotosensitive kort, men det er mindre jobb med toneroverføring hvis man bare skal lage et par små kort. selv om du bruker UV trenger du ikke masse fancy utstyr, det er plenty med UV-stråling fra vanlige lysrør til å fremkalle små kort, bare sørg for å ha kortet nært nok.

layout lager jeg med Eagle CAD, og etsingen foregår med jernklorid fra apoteket. printkortene kjøper jeg fra Farnell eller eBay. <_<

hvis du vil ha et par tips så er det å være nøye med rengjøring og preparering av kortet før du setter i gang. få bort alt av oksidasjon, fett og grums! bruk varmt vann til syra og ha godt avtrekk sånn at du ikke ødelegger nesa, lungene og hjernen. ellers er det lurt å notere hva du gjorde, sånn at du har en oversikt over hva som funker og ikke til neste gang. skriv ned tidsbruk, hvilken varme du hadde på jernet, papirtype osv. det er ikke sikkert du får perfekt resultat på første forsøk.

enig! kjøp dremel med borresøyle, og ha masse reservebor av god kvalitet i 0,7-1,2mm. ellers går det fint å bruke toneroverføring for å lage prototyper av printkort til overflatemonterte komponenter, så slipper man bekymringen med å borre hundrevis av hull på hvert kort.

straks man skal lage mer enn 5-6 kort er det bedre å bruke et firma som Olimex eller CustomPCB.

Takker masse så gjerne for alle svar! Tror ikke det blir aktuelt med UV-greia altså... skal vel forhåpentligvis ha litt om det på skolen også nå snart, er ikke pensum men kanskje jeg får mast det til :)

Tenkte jeg bare skulle prøve på noe veldig basis liten krets som en ts eller noe uten å bruke for mye penger på det hele, er jo fatteslig student.

Bruker Eagle programmet og har just tegnet ferdig schematic'en kan laste den opp viss ønskelig så kunne dere jo sett gjennom om det var greit?

Skal til på PCB'et snart.. må bare finne en ordentlig printer, har kun inkjets her hjemme

Så på nettet at papir som en får i reklamer hele tida var utmerket, det tynne blanke greiene så får prøve det først. Kanskje noe fotopapir etterhvert viss det ikke funker, hehe laugh.gif

Forresten tipsene er notert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

...man går fort lei av å holde på med dette. Den verste jobben er å bore alle hullene.

Hæh? PCB-jobbing er kos ;) Hehe.

Jeg stiller meg bak det som sies om Eagle lenger oppe, gratisversjonen kommer man veldig langt med med litt kreativitet. Har også gode funksjoner for å sjekke konsistens mellom skjema og kort, og for å sjekke at du overholder fornuftige regler i forhold til avstander etc.

Personlig foretrekker jeg UV/fotoresistmetoden, det gir til dels mye bedre resultater, men innebærer så klart at man må ha litt ekstra utstyr. Men vel verdt innsatsen. Til boring er stativ et absolutt must, sammen med forsiktighet under boring. Hastverk er lastverk, og fører kjapt til knekte bor, spesielt de tynneste.

En ting som er litt viktig med Eagle: For manuell boring MÅ du øke størrelsen på loddeøyene på de minste komponentene - typisk motstander og kondensatorer. Ellers blir manuell boring ALT for upresis og ødelegegr kjapt øyene. 20mil er minimum jeg bruker (Finner def på det under DRC - Restring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.