Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala?


Guitar Master

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt det om at skala hjelper veldig hvis man vil lage egne riff og sanger. Jeg prøvde å lære litt skala en gang, men jeg skjønte ingenting og det var gørr. Men nå skal jeg prøve på nytt igjen da. Er det noen som har noen ide om hvordan jeg skal starte? Hvilken skala burde jeg lære? Hva hjelper egentlig skala med? Jeg har tenkt meg å begynne på det viderkommende kurset hagstrøm tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig å begynne med blues-skala eller pentaton skala.

Jeg var litt som deg og tenkte "Mjah.. skalaer.. why?" .. Men så hadde jeg gitartimer på skolen, og hadde ikke noe annet vi kunne drive med, så da foreslo jeg at jeg kunne prøve litt skalaer, og merka med en gang at det ble MYE lettere å improvisere soloer osv.. Ikke kun selve skalaen, men forskjellige måter å spille på skalaen, teknikker osv. Også blir man jo litt bedre kjent med fretboardet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, for å lage riff synes jeg ikke skalaer er viktig. Jeg mener det er viktigst å glemme skalaer når man lager riff, det er da riffene blir mest originale.. Uansett. Kan lære deg et par kjappe skalaer på E-strengen.

E-minor: 0-2-3-5-7-8-10-12

Frygisk E: 0-1-4-5-7-8-10-12

Dobbel harmonic minor: 0-1-4-5-7-8-11-12

Dette er stort sett alle skalaene som finnes, det gjelder bare om å flytte rundt på dem.

EDIT: Fjernet dårlig spøk..

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at en som kalte seg "Guitar Master" og hadde bilde av Kirk Hammett kunne alt om gitar...

Uansett, for å lage riff synes jeg ikke skalaer er viktig. Jeg mener det er viktigst å glemme skalaer når man lager riff, det er da riffene blir mest originale.. Uansett. Kan lære deg et par kjappe skalaer på E-strengen.

E-minor: 0-2-3-5-7-8-10-12

Frygisk E: 0-1-4-5-7-8-10-12

Dobbel harmonic minor: 0-1-4-5-7-8-11-12

Dette er stort sett alle skalaene som finnes, det gjelder bare om å flytte rundt på dem.

Unnskyld det er internet vi snakker er det ikke lov til å ha litt frihet.

Uannsett kunne jeg blues skala fra før og med hjelp av den ble det faktisk en solo, ikke at den var spesielt god men ok:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld det er internet vi snakker er det ikke lov til å ha litt frihet.

Uannsett kunne jeg blues skala fra før og med hjelp av den ble det faktisk en solo, ikke at den var spesielt god men ok:P

Kan du bluesskalaen og det til og med ble en solo av det, er du bedre i gang enn du tror :)

En skala er en rekke noter som du kan sette sammen for å lage soloer, melodier, akkorder, riff... Finnes ikke noen enkel måte å lære alt dette på - du må bare prøve deg frem. Personlig vil jeg anbefale deg å melke bluesskalaen for alt den er verdt, og ikke nødvendigvis stresse med å lære en ny skala hver dag - kvalitet foran kvantitet ;) Da skjønner du hva det går i, og da kommer de andre skalaene etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen tråder som ligger på toppen i denne delen av forumet som tar for seg skalaer. Både akkorder, noter, melodier og improvisasjon har en kobling til skalaer. Absolutt verdt å vite litt om sammenhengene - du trenger ikke nødvendigvis å kunne alt på rams, men med litt innsikt oppdager du nye ting og du vil få noen "a ha"-opplevelser. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på bandet A-Ha. :)

Og et glisefjes! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er absolutt must å lære ting som octav og dominant og blablabla(Jeg spør fordi det ser helt skrudd og fordi det forvirrer meg noe vannvittig)

Eller skal jeg bare lære de forskjellige skalaene og kunne de sånn ok, eller blir jeg mye bedre gitarist av å kunne det alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg gidder ikke å lære meg teori frivillig. Jeg lærer meg skalaer ved å spille inn soloer, og det har vært min kilde til læring.

I ditt tilfelle så burde du kanskje prøve deg på solo over backing tracks på YouTube, så kanskje du finner ut hva som passer til hva, og at du lager deg egne "regler" for hva som passer osv. I hodet mitt har jeg forskjellige formler som gjør at jeg vet hva som passer over hva, og jeg tror det er det de fleste særegne gitarister gjør framfor å nilese teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er absolutt must å lære ting som octav og dominant og blablabla(Jeg spør fordi det ser helt skrudd og fordi det forvirrer meg noe vannvittig)

Eller skal jeg bare lære de forskjellige skalaene og kunne de sånn ok, eller blir jeg mye bedre gitarist av å kunne det alt sammen?

Alt dette er ord og uttrykk for å beskrive diverse lyder. Ikke heng deg for mye opp i navnene - lær deg lydene først! Prøv å spille (eller få noen til å spille for deg) disse tingene heller. Så vil du se at du skjønner det etter hvert.

En oktav: Spill en åpen streng og deretter spill på 12. bånd samme streng. Avstanden mellom de to tonene kalles en oktav. Det er den samme tonen, men i en "lysere" variant.

Dominant: Spill en G, så en D7, så en G igjen. Du hører kanskje at D7en "leder" deg tilbake til G? Eller spill følgende akkorder: G, C og D7. Du hører kanskje at du ikke "kan" stoppe på D7, du "må" liksom avslutte med en G?

D7en i denne sammenhengen kalles dominant. Omfattende emne, men som med alt: Lær deg lyden først. Om du skal lære en farge, ser du på fargen, du nistirrer ikke på navnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke å stirre på fargen om ingen sier deg hva den heter heller. Du vil aldri forstå hva folk mener med grønn, uansett hvor mye du har nistirret på grønn. Heldigvis finnes andre koblinger når det gjelder farger, grønn plen, det eneste runde huset i byen er grønt... :)

Du trenger ikke gape over alt med en gang. Les gjennom de trådene som allerede er skrevet, noen av de er relativt omfattende men overkommelig om du tar de bit for bit. Mitt syn er at det ikke skader å lese teori, dog synes jeg også intervall er viktigere enn skalaer. Heldigvis blir du kraftig påvirket av skalaer om du skal studere intervall, og omvendt.

Smilefjes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke å stirre på fargen om ingen sier deg hva den heter heller. Du vil aldri forstå hva folk mener med grønn, uansett hvor mye du har nistirret på grønn. Heldigvis finnes andre koblinger når det gjelder farger, grønn plen, det eneste runde huset i byen er grønt... :)

Du trenger ikke gape over alt med en gang. Les gjennom de trådene som allerede er skrevet, noen av de er relativt omfattende men overkommelig om du tar de bit for bit. Mitt syn er at det ikke skader å lese teori, dog synes jeg også intervall er viktigere enn skalaer. Heldigvis blir du kraftig påvirket av skalaer om du skal studere intervall, og omvendt.

Smilefjes. :)

Tja.... her kommer et solbrillefjes B) fordi det er fint vær i dag.

Jeg er selv fan av teori. Men også av pedagogi. Jeg bor i et land hvor folk har et nærmest religiøst forhold til teori, og har hatt min andel av elever som har hatt flere år med notelære bak seg uten å ha sett på et instrument en gang. Noen takler fint teori og har en klar fordel av å ha et intellektuelt forhold til det de spiller, mens andre takler teorien i seg selv mindre bra og trenger mer håndfaste forklaringer og klare eksempler. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt noen eksempler for en elev som har hatt søvnløse netter etter å ha grublet over ett eller annet teoretisk konsept hvorpå jeg har sett hvordan det har demret for dem straks de har hørt hva det skal høres ut som. Ting som ledetoner, kadenser, oktaver, konsonanser og dissonanser osv - har hatt utrolig mange elever som har fått konseptet forklart av en lærer, men som ikke har fjerneste anelse om hvordan det brukes fordi de har fått det forklart som en matematisk regel, hvor læreren kanskje har spilt det i forbifarten på et piano men ikke mer. Har også hatt elever som nettopp har lært seg pentaskalaen og som i stedet for å virkelig lære seg å bruke den stresser med å lære alle posisjonene ASAP.

Ellers beviser du litt poenget mitt: Teori handler først og fremst om kommunikasjon. Og for det fortjener du et smilefjes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det du skriver. :)

Synes på en måte litt synd på de som vokser med internett som kilde til alskens kunnskap. For det første er ikke alt du finner på internett korrekt. For det andre er tilgangen altfor stor, alt ligger tilgjengelig i løpet av sekunder. Jeg tilhører den litt eldre varianten som hadde bøker som kilde for bl.a. teori. Ofte var det noen eldre kamerater som hadde lært noe kult av en gitarlærer, og da ble det et stort samtaleemne i lang tid. Jeg husker hvordan gitarboogien gikk som en farsott, og den varte lenge! Jeg kan gitarboogien fortsatt, men jeg aner ikke hva jeg skal søke etter for å finne den på nettet...

Som kunnskapsoverbringer (lærer om du vil) utenfor et system (skoleverket har sine regler, sikkert også i Frankrike) må man være mer selektiv med hva man skal lære bort. Det er i praksis umulig å lære bort alt samtidig. Noen forstår ikke det de vil forstå, og andre forstår men har ingen interesse av det. Individuelle fremgangsmåter og tempo må benyttes. På et forum som dette er det vanskelig å begrense mengden informasjon - stort sett fordi veldig få har tid til å sitte og svare enkeltvis på spørsmål. Det enkleste er å fore hundene med det som finnes, så får de spare mat til kvelden i sitt eget bur.

Smilefjes er positivt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.