Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Løse strenger..


Vengeance

Anbefalte innlegg

Tittel og beskrivelse sier det meste. Strengene er på min ESP LTD EX-260, og er D'arrio .09-.42. Aner at det kan være at jeg trenger tykkere strenger, kan noen bekrefte det? Eller fortelle meg hva som er galt hvis ikke det er årsaken.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok strengene ja. Tykkere strenger vil føre til at de blir strammere. 10-46 f.eks er veldig normalt. En annen grunn er også at LTD'en din har en skala lengde på 24.75", mens blant annet Ibanez gitaren din har en skala lengde på 25.5". Lengere skala lengde fører også til strammere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes - gitarer med kortere skala-lengde (typisk Gibson) leveres normalt med tykkere strenger, fordi de oppleves som "mykere" enn på gitarer med "fender" scale/mensur/strengelengde. 10-46 er normalen på en 24 3/4" gitar og 09-42 på en 25,5" gitar - dette oppleves omtrent likeverdig hva angår bending og "stivhet"

Ingen regler uten unntak, og ulike gitarer leveres med litt ulike strenger, men hvordan strenger oppfattes er altså blant annet avhengig av mensurlengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve et sett med .10-.46, om de vil sitte strammere på LTDen enn de .09-.42. Vet du sikkert om de vil passe bra til LTDen, eller vil jeg kanskje trenge enda litt tykkere, med tanke på skalaen til gitaren?

(Er bare bytting mellom Standard E og Drop D det er snakk om av tuninger btw.)

EDIT: Takk til deg også Greener, da går jeg enkelt og greit for 10-46 ! ;)

Endret av Vengeance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittel og beskrivelse sier det meste. Strengene er på min ESP LTD EX-260, og er D'arrio .09-.42. Aner at det kan være at jeg trenger tykkere strenger, kan noen bekrefte det? Eller fortelle meg hva som er galt hvis ikke det er årsaken.

På forhånd takk!

"Tittel og beskrivelse" sier IKKE det meste. Hva mener du med "løse strenger"? Er det sånn at strengene klirrer/"buzzer" når du spiller, eller er det at du syns de er slappe og for lette å spille på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, altså. Det jeg er ute etter å få vite er hva han mener med "løse". Hvis det er snakk om buzz kan jo en god setup hjelpe uten å endre strengedim.

De slenger når de blir spilt på. f.eks Alt. picking ville ikke vært mulig. har alt funnet ut årsaken; for tynne strenger for skalaen på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.