Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med små rør-forsterkere?


mechanix

Anbefalte innlegg

Som beskrevet ønsker jeg anbefaling og å høre andres erfaringer med små rør-amper.

Kravet er selvsagt rør hehe :P "

I tillegg bør det være hodetelefon utgang, foruten å være liten...dvs. type 6-10" celestion høyttaler. Gjerne også billig :D

Har forsøkt å gjøre litt forarbeide med å søke på nettet og lister opp en del av de jeg fant som kan være aktuelle:

VOX AC4TV

Bugera V5

Laney CUB 8 eller 10

Kustom Dual

Blackstar HT5

VOX Nigh Train

Kom gjerne med andre forslag også.

Jeg har et kabinett med 2x12" så det kan vel kanskje passe med en topp som f.eks. VOX Night Train?

Planen er å kunne fortsette spillergleden, men da uten sjenanse for de rundt meg. Et stort pluss med en liten rør forsterker er jo selvsagt at det er lettere å kombinere "sweet-spot" med å bruke volumet på gitaren til å skifte mellom clean og mer dirty lyd av typen Hendrix, Cream, Zeppelin m.m.

Håper dette gir en pekepinn på hva jeg er ute etter, ser frem til forslag og anbefalinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet bare om en enkelt liten rørforsterker som har headset utgang og det er Blackstar HT-5. De andre du har listet har vel ikke det?

Er vel mulig å ta en "spansk" en også koble hodetelefoner til høyttaler utgangen ved hjelp av en overgang?

Var bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre forsterkere som kan være aktuelle for deg er Marshall Class 5, Laney L5T-112 og Fender Blues Junior. Selv har jeg en Vox AC4TV som fungerer bra til mitt bruk. Fordelen med den over de andre er sluttrinnsvreng på lavt volum. Jeg anbefaler deg å besøke et par-tre gitarsjapper og prøve det de har av små rørforsterkere, det gjør avgjørelsen mye lettere.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mulig å ta en "spansk" en også koble hodetelefoner til høyttaler utgangen ved hjelp av en overgang?

Var bare en tanke...

Forsterkere som har headset/linje utgang har en spesiell krets som simulerer lyden i effektforsterker og høyttaler. Dessuten er som nevnt ikke utgangstrafoen laget for høyomige laster som dette. Begge deler kan imidlertig løses, men da må du nok investere litt tid og penger på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig Vox Night Train... Så mye fet lyd ut av en så liten og stilig amp til en så rimelig penge har jeg aldri opplevd!

Anbefaler deg i samme slengen å bytte ut preamp røra fra de Sovtek 12AX7-WA som er standard til følgende: TAD 7025-s i V1 og Tung-Sol 12AX7 i V2. Dette ga en HERLIG distortion og clean lyd! Og de røra koster et par-tre hundre fra diverse websjapper som selger rør... www.tubeampdoctor.com f.eks.

12AX7 preamp røra er absolutt verdt å bytte ut, da Sovtek 12AX7-WA er kjent for å være dritt rør. De har lang levetid, men gir en noe krass og skarp/tynn lyd. Sovtek EL84 (power) røra er derimot kjent for å være veldig bra, og er ikke verdt å bytte ut.

NOS rør er ikke å anbefale på Night Train, da i følge mange NOS tester på Night Train så synes folk generelt sett at den låter bedre med moderne rør.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare om en enkelt liten rørforsterker som har headset utgang og det er Blackstar HT-5. De andre du har listet har vel ikke det?

Bl.a. Laney har stort sett headset utgang på sine, er usikker på om CUB har det men de øvrige modellene har både headset utgang og cd/mp3. Kustom ampene har utgang for headset, men vox har det ikke. spørs om ikke det kriterie utgår om jeg forelsker meg i en amp uten hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkere som har headset/linje utgang har en spesiell krets som simulerer lyden i effektforsterker og høyttaler. Dessuten er som nevnt ikke utgangstrafoen laget for høyomige laster som dette. Begge deler kan imidlertig løses, men da må du nok investere litt tid og penger på saken.

Dette er nok som Greener sier og i utgangspunktet ikke en god idé. Men alt er jo mulig for den kreative, for min del går jeg nok til innkjøp av en liten amp fremfor å gå løs på den jeg har nå (Peavey classic 30 topp med 212 kabinett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 15 watts rørforsterker på full guffe/knekt sluttrinn klarer nok å irretere en nabo, men det volumtrikset på gitaren funker også selv når bare preampen er vrengt.

Ja så absolutt :D

Derfor tenkte jeg på muligheten for å gå til innkjøp av en mindre topp, men vet ikke om det finnes med switch f.eks. mellom 1w og 5w (som vox ac4tv)?

Finner jeg en som ikke sparker for høylydt fra seg, vil jeg kunne spille i ro og fred og samtidig bruke "knekk punktet" på topp/kombo. Men her er jeg jo avhengig av å kunne skru volumet på ampen opp til mellom ca. kl. 12-15 for å finne knekk punktet. Hvis jeg da må kompensere for høy lyd i ampen med å skru ned volumet på gitaren så mister jeg jo all den gode guffa...eller har du en god løsning/andre forslag?

Tanken her er å kun bruke volumet på gitaren til å switche mellom clean og litt dirty vreng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. Laney har stort sett headset utgang på sine, er usikker på om CUB har det men de øvrige modellene har både headset utgang og cd/mp3. Kustom ampene har utgang for headset, men vox har det ikke. spørs om ikke det kriterie utgår om jeg forelsker meg i en amp uten hehe :)

Det som er ganske gjennomgående er at transistor/modeling/hybrid amper har headset utgang, men at rørforsterkere ikke har det, og det er en grunn til det. Som nevnt Blackstar er den eneste billige rør-ampen jeg vet om med headset/linje utgang og dette er ting jeg pleier å merke meg fordi jeg også synes dette er praktisk. Jeg vedder ganske mye på at ingen av de ampene du har på lista har headset-utgang faktisk, med unntak av Kustom amp'en som jeg er rimelig sikker på er en ren transistor-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.