Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntekt, skatt, spillejobber


Duckling

Anbefalte innlegg

Sendte faktura til et utested vi spelte for for et par uker sida med tjenesten sendregning.no. Fungerer brillefint, men i da ble jeg oppringt av en revisor for dette utestedet og lurte på om vi hadde noe organisasjonsnummer. Det har vi jo (selvfølgelig) ikke, så jeg måtte ut med personnummeret mitt. Håper jeg ikke har bæsja på leggen nå...

Du vil jo få hele beløpet på din ligning neste år, men da kan du bare stryke beløpet samt skrive at beløpet er delt på deg og de andre bandmedlemmene. Du må vel da oppgi de andre medlemmenes personnr. Hvis dette ikke er hovednæringa di, skal du ikke betale skatt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo få hele beløpet på din ligning neste år, men da kan du bare stryke beløpet samt skrive at beløpet er delt på deg og de andre bandmedlemmene. Du må vel da oppgi de andre medlemmenes personnr. Hvis dette ikke er hovednæringa di, skal du ikke betale skatt av det.

Det kommer jo helt ann på hvor mye du tjener på si da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hvor mye du tjener på si da

Selvfølgelig, men her var det snakk om en spillejobb, og jeg forstod d slik at han ikke gjør det slik vanligvis. Som sagt, gjelder dette hvis man ikke har musiseringen som hovednæring. Hvis spillinga er den eneste inntekten man har, må man vel i utgangspunktet skatte av alt, men har man det kun som hobby, kan man faktisk tjene ganske mye før det evt. blir noe spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre dere om at jeg kun gjør sporadiske spillejobber. Det ordner seg sikkert, jeg blir bare nervøs hver gang noen skal ha personnummeret mitt.

Da skal du ikke være så veldig nervøs. Alle arbeidsgivere må jo ha personnr. til dem de skal utbetale lønn til, så dette skal være grei skuring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt av min erfaring angående denne saken.

Vi klarte oss fint ved å skrive 6 stk fakturaer per spillejobb. (Vi er 6 stk i bandet :-()

Hver faktura innholdet et av bandets navn, etternavn, kontonummer og personnummer.

Dette var før ....

MEN

I år krever det ene firma våre skattekort i tillegg,

Et annet firma skal ha følgende info på faktura:

Hei,

Beklager, vedlagte fakturaene er ikke god nok.

Vi må ha informasjon om

325]
- Hva slags spiller-jobb/formål, dato og for hvem

325]
- Referansenavn (den som bestilte spilleoppdrag)

325]
- Firmaadresse

325]
- Navn og adresse til bands medlemmer

325]
- Personnummer

- Tillegg beløp og bankkontonummer også.

Dette er jo den korrekte måten å gjøre det på. Regner med det dere får betalt er over fribeløpet per mann (som er 1000 (eller har det blitt 2000 nå?)). Da regnes dere som vanlige lønnsmottagere og arbeidsgiver skal betale arbeidsgiveravgift (med mindre dette er i Finnmark). Å bare utbetale pengene til dere uten skattekort og personnummer kan således fremstå for firmaet at det unndrar seg arbeidsgiveravgift. Dette er selvsagt ikke lov og vil ikke godtas av en flink regnskapsfører. Jeg har lagt merke til at slike ting har blitt mye strengere de siste årene. Jeg tror ikke dere får noe pes for dette, annet at dere må skatte av det på vanlig måte. EDIT: evt kan man stryke denne inntekten fra selvangivelsen (men oppdragsgiver må trekke skatt), hvis det er som hobby å regne. Da vil man få skattebeløpet utbetalt på vanlig måte. Det er dog noe ulik praksis fra skatte-etaten ang hobby, litt avhengig av saksbehandler, kan det virke som

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honorar utbetales normalt ved at artisten sender/gir oppdragsgiver en faktura. Artisten er da å anse som et enkeltmannsforetak, enten med personnummer hvis han/hun ikke er registrert i Enhetsregisteret (omsetning under kr 50 000) eller med organisasjonsnr (omsetning over 50 000). Oppdragsgiver har dermed ikke noe arbeidsgiveransvar for artisten, og betaler ikke arbeidsgiveravgift, feriepenger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honorar utbetales normalt ved at artisten sender/gir oppdragsgiver en faktura. Artisten er da å anse som et enkeltmannsforetak, enten med personnummer hvis han/hun ikke er registrert i Enhetsregisteret (omsetning under kr 50 000) eller med organisasjonsnr (omsetning over 50 000). Oppdragsgiver har dermed ikke noe arbeidsgiveransvar for artisten, og betaler ikke arbeidsgiveravgift, feriepenger osv.

Den grensen på kr. 50.000,- er vel normalt knyttet til oppgaveplikt for mva? Og musikk skal det jo ikke svares mva av. Jeg tror denne grensen for hobbyinntekt er flytende, og kan variere fra kommune til kommune. Mitt heteste tips er derfor å sjekke med ligningskontoret der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grensen på kr. 50.000,- er vel normalt knyttet til oppgaveplikt for mva? Og musikk skal det jo ikke svares mva av. Jeg tror denne grensen for hobbyinntekt er flytende, og kan variere fra kommune til kommune. Mitt heteste tips er derfor å sjekke med ligningskontoret der man bor.

Tror på tipset om å kontakte ligningskontoret, ja, men da bør man også være spesifikk, for det ene eksempelet sier ikke nødvendigvis noe om det andre.

Normalt er hobbyvirksomhet skattefri, fordi det ikke forventes at inntektene overskrider utgiftene over tid. Trekker du fra øvingslokaler, reiser til og fra jobber, instrumenter og utstyr, både innkjøp, forsikring og vedlikehold, noter, innspillingsutstyr PR osv., så er det mange som tjener mindre som musikere enn de har kostnader. Selv om du skulle tjene en del, er det ikke sikkert det er skattepliktig (det er ingen fast beløpsgrense), se f.eks.:

Skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/V/?mainchapter=22869&chapter=22927#x22927

Dine Penger: http://www.dinepenger.no/regler/tjen-skattefritt-paa-hobbyen/598086

Det er to 50.000-kronersgrenser: Den ene gjelder som du sier moms (mimimum fakturert innenfor en 12-måneders periode eks. mva. for å bli momsregistrert). Den andre gjelder næringsoppgaven for selvstendig næringsdrivende. Hvis inntekten et år er under 50.000, trenge rman ikke sende inn næringsoppgave med selvangivelsen, det holder å oppgi inntekten i selve selvangivelsen. Men du må fremdeles ha bilagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honorar utbetales normalt ved at artisten sender/gir oppdragsgiver en faktura. Artisten er da å anse som et enkeltmannsforetak, enten med personnummer hvis han/hun ikke er registrert i Enhetsregisteret (omsetning under kr 50 000) eller med organisasjonsnr (omsetning over 50 000). Oppdragsgiver har dermed ikke noe arbeidsgiveransvar for artisten, og betaler ikke arbeidsgiveravgift, feriepenger osv.

Dette er ikke korrekt. Selvstendig næringsdrivende er du kun hvis du er registrert som dette i Brønnøysundregistrene og da mer spesifikt i foretaksregisteret . Det er tre måter en oppdragsgiver lovlig kan utbetale et honorar:

1. hvis man utbetaler under 1000 kr (4000 for frivillige organisasjoner) til samme person i løpet av et år (merk: næringsdrivende kan ikke benytte seg av dette)

2. med skattekort. Dette gjelder til de som ikke er næringsdrivende, altså vanlig lønnsmottager

3. på faktura til en næringsdrivende (uansett organisasjonsform)

Alt annet kan føre til trøbbel hvis oppdragsgiver får bokettersyn.

Merk at dette er oppdragsgivers ansvar, den som mottar pengene er ikke ansvarlig for evt manglende innbetalt arbeidsgiveravgift ol. Det med hobbyvirksomhet eller ikke er en annen side av saken, og bør, som det sies er, sjekkes med det lokale ligningskontor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun enkeltpersonforetak (EPF) som driver varehandel eller har mer enn 5 ansatte som er registreringspliktig i Foretaksregisteret. Andre EPF kan registrere seg frivillig.

For å få et organisasjonsnummer må EPF registrere seg i Enhetsregisteret, men også dette er frivillig for EPF som ikke er mva-pliktige. Alle privatpersoner kan altså uten videre drive mva-fri næringsvirksomhet uten organisasjonsnummer, uansett om de har lønnsinntekt ved siden av eller ikke. Næringsoppgaven (hvis påkrevd) leveres da med personnavn og -nummer istf firmanavn og organisasjonsnummer.

Oppdragsgiver kan dermed, uten andre forpliktelser, godtgjøre privatpersoner for mva-frie tjenester etter faktura med personnummer.

Grensen på 1000 kr er ment for tjenester som vanligvis er lønnstagerarbeid, og gjelder ikke artisthonorar, royalties m.m.

Det er heller ikke slik at man automatisk er lønnsmottager og/eller næringsdrivende, man har f.eks rentenister som ikke er noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun enkeltpersonforetak (EPF) som driver varehandel eller har mer enn 5 ansatte som er registreringspliktig i Foretaksregisteret. Andre EPF kan registrere seg frivillig.

For å få et organisasjonsnummer må EPF registrere seg i Enhetsregisteret, men også dette er frivillig for EPF som ikke er mva-pliktige. Alle privatpersoner kan altså uten videre drive mva-fri næringsvirksomhet uten organisasjonsnummer, uansett om de har lønnsinntekt ved siden av eller ikke. Næringsoppgaven (hvis påkrevd) leveres da med personnavn og -nummer istf firmanavn og organisasjonsnummer.

Oppdragsgiver kan dermed, uten andre forpliktelser, godtgjøre privatpersoner for mva-frie tjenester etter faktura med personnummer.

Grensen på 1000 kr er ment for tjenester som vanligvis er lønnstagerarbeid, og gjelder ikke artisthonorar, royalties m.m.

Det er heller ikke slik at man automatisk er lønnsmottager og/eller næringsdrivende, man har f.eks rentenister som ikke er noen av delene.

Jajamensan, etter litt sjekk, viser det seg at du har rett ang muligheten til å drive næring uten orgnr. You live you learn :). Grunnen til at jeg ikke trodde dette var mulig, er at det ikke står noe i det hele tatt om denne muligheten i Otto Risangers Musikere og skatt, som jeg har brukt ganske slavisk oppigjennom

Dog er har det blitt sånn, som det forespeiles lenger opp her, at færre og færre oppdragsgivere godtar faktura uten orgnr. Det er ganske lenge siden jeg har blitt bedt om noe annet enn det. Dette vil jeg anta er fordi det er oppdragsgivers ansvar å sjekke at man faktisk er næringsdrivende og ikke bare skriver no greier på en faktura og unndrar seg skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.