Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntekt, skatt, spillejobber


Duckling

Anbefalte innlegg

Og hva om noen av dere også da kanskje tar dere bryet med å lage en artikkel til forsiden som omhandler akkurat dette?

Før man putter energi i en artikkel til forsiden, så anbefaler jeg å sjekke med beslutningstagerne at de ønsker en slik artikkel, og at de kommer til å legge den ut. Eller enda bedre, at de lover å legge den ut dersom du bruker tid og energi på å skrive den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja! det er det beste svaret så langt syns jeg :)

Nå røper jeg sannsynligvis hvor analfabet jeg er når det kommer til økonomi, men man føre denne inntekten som hobbyinntekt på selvangivelsen, selv om det er et "firma" som har tjent dette?

Nå er du inne på spørsmål som ikke er eksakt vitenskap. Litt sånn forskjellig kommunal praksis på slikt.

Men i prinsippet skal man da levere en næringsoppgave, ved siden av sin ordinære selvangivelse. Og hvis man gidder å gjøre dette, så følger det med noen fordeler... Man kan fremføre underskudd en del år. Dvs, at dersom man dokumenterer kostnader, altså alle bilag ; kjøp av instr., reiseutgifter, litt klær, strenger, kostnader til set-up og hele sjalabanget, pluss avskrivninger på investeringer i dyre instrumenter, så ender man kanskje opp i underskudd på drift. Slikt underskudd kan man akkumulere og fremføre. Når det en dag da dukker opp en feit jobb eller fler, så bilr overskuddet til beskatning redusert tilsvarende akkumulert underskudd.

Denne muligheten får man ikke dersom man går på sitt lokale ligningskontor og får aksept for å føre opp kr. 13.257,- som hobby-inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info så koster det nå penger å registrere et enkeltmannsforetak (ihvertfall hvis jeg forstår dette riktig)

Viss eg ikkje hugsar feil er du ikkje pliktig til å registrere deg i foretaksregisteret, berre i enhetsregisteret. Dette er gratis.

(Og https://www.altinn.n...taksregisteret/ viser at eg tar rett.)

Forøvrig mykje godt lesestoff her: https://www.altinn.n...-drive-bedrift/

Og skulle ein vere uheldig å vippe 50 000, så er det ikkje SÅ gale, berre eit par ekstra skjema. Alle måtte det for nokre år sidan.

Endret av Telemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samma situasjon her. Vi er 3 stk som lager et enkeltmannsforetak hver, og skal bytte på å motta hyra.

Så får vi se hvordan det går. Uansett om jeg blir å passere 50000 i omsetning så vil jeg bare føre på "overskuddet" i selvangivelsen.

Vil holde en enkel utgift/inntekt oversikt på et excel ark, og ta vare på/ordne kvitteringene i tllfelle ettersyn.

Kan man avskrive en brukt gitar verdi 17000kr? Ellers må man kjøpe noe nytt hvert år for å få utgiftene til å strekke til.. nei , huff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samma situasjon her. Vi er 3 stk som lager et enkeltmannsforetak hver, og skal bytte på å motta hyra.

Så får vi se hvordan det går. Uansett om jeg blir å passere 50000 i omsetning så vil jeg bare føre på "overskuddet" i selvangivelsen.

Vil holde en enkel utgift/inntekt oversikt på et excel ark, og ta vare på/ordne kvitteringene i tllfelle ettersyn.

Kan man avskrive en brukt gitar verdi 17000kr? Ellers må man kjøpe noe nytt hvert år for å få utgiftene til å strekke til.. nei , huff :)

Du kan avskrive ethvert kjøp du kan dokumentere. Dette med at det må være nytt handler egentlig om mva. Man kan ofte ikke føre mva i regnskapet på kjøp av brukte ting, men for musikere er det uansett uaktuelt, fordi vi ikke har mva på spilleinntekter. Får man ikke mva inn, er man ikke mva-pliktig, og kan heller ikke motregne.

Det finnes noen grensesettinger for kjøp av / investeringer i, ting som kan avskrives, kontra andre ting som er å anse som forbruksmateriell. Typisk forbruksmateriell gir seg sjøl, strenger, plektere, batterier, trommestikker, klær, sminke osv, mens dyre ting som fjøler og amper kan aktiveres og avskrives over f.eks 5 år. Kjøper du brukt gitar eller amp til 20k, og avskriver den over 5 år, så betyr det at du kan nedskrive inntekts-overskuddet med kr. 4000 pr år i fem år, på denne investeringen. Er egentlig ikke så vanskelig, men kan være lurt å betale noen hundringser til en regnskapsfører for å få konkrete tips om hvordan man går frem :)

EDIT ; Ergo, f.eks. Calienten kan du aktivere og avskrive ;)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. regner med du sitter spent å venter på din nå, Tom!?

Kan man utgiftsføre ting man kjøper i forkant av etablering? Altså utstyr man drar med seg inn i fortaket

Du nevner aktivering.

Ja, i prinsippet kan man det. Men det fordrer at du overfører gjenstanden til foretaket, som foretakets eiendom. Det er på sånne ting det er noen gråsoner, og jeg er ikke fagperson, så derfor anbefalingen om å ta en liten konsultasjon hos en regnskapsfører. En grei måte er jo å skrive ned det man lurer på, sende en mail med dette, og få en avtale om en liten innføring. Kan være en god investering å bruke noen hundringser på dette. Du kan jo til og med utgiftsføre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samma situasjon her. Vi er 3 stk som lager et enkeltmannsforetak hver, og skal bytte på å motta hyra.

Så får vi se hvordan det går. Uansett om jeg blir å passere 50000 i omsetning så vil jeg bare føre på "overskuddet" i selvangivelsen.

Vil holde en enkel utgift/inntekt oversikt på et excel ark, og ta vare på/ordne kvitteringene i tllfelle ettersyn.

Kan man avskrive en brukt gitar verdi 17000kr? Ellers må man kjøpe noe nytt hvert år for å få utgiftene til å strekke til.. nei , huff :)

passerer du 50 000 i omsetning kan jeg aldri tenke meg at det blir godtatt å kun føre "overskuddet" i selvangivelsen. Da er det nok frem med næringsoppgaven. Hvis du har en omsetning på under 50 000 er det et eget skjema der du kun fører hvor stor inntekt og hvor stor utgift du har. Resultatet av dette vil da dukke opp i selvangivelsen. Gitt at du gjør det på nett, og det gjør vel de fleste nå.

Ang avskriving, så er vel grensen 16 000 (hvertfall rundt der, må sjekkes). Det betyr at hvis du kjøper en gitar til 16 000, kan du trekke den direkte fra det året den er innkjøpt. Koster gitaren 17 000 skal den avskrives over flere år etter bestemte regler. Dette er mye jobb, fordi det utløser at du må føre næringsoppgave og skjema for beregning av personinntekt, selv om omsetningen er under 50 000. Man må derimot ikke føre HELE beløpet hvis man ikke vil. Man kan lett trekke fra 16000, selv om gitaren koster 17000. Da taper man 340 kr, gitt at man har overskudd i selskapet. Men det er et lett valg for meg, fordi det jævli pes med alt det ekstra arbeidet.

Ellers kan jeg anbefale ei blekke som heter Musikere og skatt av Otto Risanger. Der står alt man trenger å vite ang dette. Man får denne gratis hvis man er medlem av musikernes fellesorganisasjon, det koster vel ikke all verdens hvis man ikke har musikk som hovedinntektskilde. Studentmedlemskapet koster vel nesten ingenting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Skriver litt av min erfaring angående denne saken.

Vi klarte oss fint ved å skrive 6 stk fakturaer per spillejobb. (Vi er 6 stk i bandet :-()

Hver faktura innholdet et av bandets navn, etternavn, kontonummer og personnummer.

Dette var før ....

MEN

I år krever det ene firma våre skattekort i tillegg,

Et annet firma skal ha følgende info på faktura:

Hei,

Beklager, vedlagte fakturaene er ikke god nok.

Vi må ha informasjon om

- Hva slags spiller-jobb/formål, dato og for hvem

- Referansenavn (den som bestilte spilleoppdrag)

- Firmaadresse

- Navn og adresse til bands medlemmer

- Personnummer

- Tillegg beløp og bankkontonummer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte faktura til et utested vi spelte for for et par uker sida med tjenesten sendregning.no. Fungerer brillefint, men i da ble jeg oppringt av en revisor for dette utestedet og lurte på om vi hadde noe organisasjonsnummer. Det har vi jo (selvfølgelig) ikke, så jeg måtte ut med personnummeret mitt. Håper jeg ikke har bæsja på leggen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.