Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntekt, skatt, spillejobber


Duckling

Anbefalte innlegg

Hvis dere er så nøye på det. Start enkeltmansforetak. Med band navnet.

Da får Pubeieren orginasjonsnummer å betale ut penger til dere.

Så kan du betale 25% moms etter 50.000 er tjent.

man må ha med sitt eget etternavn i navnet på enkeltmannsforetaket, og man betaler ikke moms av spillejobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere som har oppretta et firma fortelle hvordan dere løser dette, fra A til Å?

Hvordan dere sender ut faktura, hvordan dere fordeler dette mellom bandmedlemmer, hvordan dere inntektsfører dette på selvangivelsen, osv.

Og hva om noen av dere også da kanskje tar dere bryet med å lage en artikkel til forsiden som omhandler akkurat dette?

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er så nøye på det. Start enkeltmansforetak. Med band navnet.

Da får Pubeieren orginasjonsnummer å betale ut penger til dere.

Så kan du betale 25% moms etter 50.000 er tjent.

Vet ikke om dette hjelper men da har du hvertfall org nr til folk som må ha det for å betale ut penger...

Også sånn for siste gæng... Det er IKKE mva på musikk. Man kan spille inn en milliard kroner, uten å betale mva, for det er altså ikke mva på spilleinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere som har oppretta et firma fortelle hvordan dere løser dette, fra A til Å?

Hvordan dere sender ut faktura, hvordan dere fordeler dette mellom bandmedlemmer, hvordan dere inntektsfører dette på selvangivelsen, osv.

Hvert bandmedlem sitt enkeltpersonforetak som det heter nå. De normale fordeler følger, altså at man kan utgiftsføre og skrive av instrumenter og utstyr, litt klær, reiseutgifter til øving, leie av øvingslokale osv zum beispiel te dømes. Men man er ikke avgiftspliktig, slipper å føre mva-avregninger, og får heller ikke trukket fra mva. Enkelt, og bedre enn å registrere et band, som da får arbeidsgiveransver i f.b.m. lønnsutbetalinger osv.

Edit: Og skal man sende ut én faktura, så gjøres dette f.eks. fra ett av foretakene, hvorpå de andre foretakene fakturerer det første. Ikke mva, ikke arbeidsgiveravgift eller forpliktelser....

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert bandmedlem sitt enkeltpersonforetak som det heter nå. De normale fordeler følger, altså at man kan utgiftsføre og skrive av instrumenter og utstyr, litt klær, reiseutgifter til øving, leie av øvingslokale osv zum beispiel te dømes. Men man er ikke avgiftspliktig, slipper å føre mva-avregninger, og får heller ikke trukket fra mva. Enkelt, og bedre enn å registrere et band, som da får arbeidsgiveransver i f.b.m. lønnsutbetalinger osv.

Edit: Og skal man sende ut én faktura, så gjøres dette f.eks. fra ett av foretakene, hvorpå de andre foretakene fakturerer det første. Ikke mva, ikke arbeidsgiveravgift eller forpliktelser....

Der ja! det er det beste svaret så langt syns jeg :)

Nå røper jeg sannsynligvis hvor analfabet jeg er når det kommer til økonomi, men man føre denne inntekten som hobbyinntekt på selvangivelsen, selv om det er et "firma" som har tjent dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja! det er det beste svaret så langt syns jeg :)

Nå røper jeg sannsynligvis hvor analfabet jeg er når det kommer til økonomi, men man føre denne inntekten som hobbyinntekt på selvangivelsen, selv om det er et "firma" som har tjent dette?

Sort off. Det er vel overskuddet som du skal føre og betale skatt av. Når du har trekt fra alt du har kjøpt av utstyr er det vel sjelden no overskudd igjen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.