Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntekt, skatt, spillejobber


Duckling

Anbefalte innlegg

Neh.

Nei, det får bli opp til hver enkelt å avgjøre det da smile.gif

Jeg for min del liker å gjøre ting etter boka, så jeg er registrert.

Den positive effekten er at jeg kan trekke fra ganske mye på selvangivelsen. I tillegg så fremstår man en liten anelse mer profesjonell og det er det mange pubeiere som liker tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en dialog med Duckling på pm rundt dette. Slik jeg forstår situasjonen, så er dette en relativt ny problemstilling for bandet hans. Det betyr at i denne fasen så er det lite sannsynlig at det blir så betydelige inntekter at det skulle gi noen skattemessig konsekvens ved en evt. kontroll. Jeg har derfor anbefalt ham å følge personnummer-modellen.

Alternativet med å registrere seg som næringsdrivende medfører en rekke problemstillinger. Skal de registrere bandet, i så fall som hva, ANS, DA ? Og hva da om et bandmedlem trer ut og erstattes av et annet? Ny registrering av den nye medlemmet som skal dele ansvar? Om de registrerer enkeltpersonforetak, så kreves det 5 registreringer, med tilhørende masse greier.

Ergo blir min konklusjon at på nåværende stadie, så er det enklest å bruke personnummer, og skrive 5 enkle kvitteringer hvor hver enkelt signerer for mottatt cash honorar. KIS ;)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei. Drar opp denne igjen siden det snart er tid for å levere selvangivelse. For å få konkrete svar; har en inntekt på rett i underkant av 10.000 fra en spillejobb, altså hobbyinntekt, som er delt på 5. Dette er ført som næringsinntekt i selvangivelsen, og dermed skattet 11% av. Hvordan fører jeg dette som hobbyinntekt i selvangivelsen?

edit: For hva det er verdt, det er trukket 11% trygdeavgift, og ikke inntektskatt.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt (som nevnt tidligere i tråden), at man kan tjene 20k på hobby. Og når dere da er 5 karer så blir det 100k.

Jeg hadde hvertfall ikke ført det opp.

For å sammenligne det med noe annet. Hvis noen driver å er massør/massøse(?) på fritida, og tar å knar på venner og bekjente, og tar en 50lapp eller 100lapp hver gang, så teller dette og som hobby.

Jeg så også en episode av Luksusfellen der hun ene de hjalp hadde kjørt på hobby frem til nå, men at hun nå ville livnære seg på dette, og gjor det oftere. Dermed holdt hun seg ikke lengre under 20k grensa og måtte begynne å skatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Drar opp denne igjen siden det snart er tid for å levere selvangivelse. For å få konkrete svar; har en inntekt på rett i underkant av 10.000 fra en spillejobb, altså hobbyinntekt, som er delt på 5. Dette er ført som næringsinntekt i selvangivelsen, og dermed skattet 11% av. Hvordan fører jeg dette som hobbyinntekt i selvangivelsen?

edit: For hva det er verdt, det er trukket 11% trygdeavgift, og ikke inntektskatt.

Stryk det og legg inn en kommentar om den posten under tilleggsopplysninger. Skriv at dette er hobby, og at inntekten er delt på 5. Mulig du må føre inn personnr. på de andre 4 bare for å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok, så inntekten skal ikke føres opp noe sted, annet enn enn kommentar på tilleggsopplysninger?

Nei, så lenge det ikke er mer enn det er, og det er inntekt på hobbyvirksomhet, kan det bare slettes. Ikke sikkert det er nødvendig med kommentar i tilleggsopplysninger en gang, men jeg har nå gjort det for sikkerhets skyld, de gangene det har vært aktuelt for meg. Aldri fått noe spørsmål om det etterpå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: det er ingen fast grense for hvor mye en kan tjene på hobbyvirksomhet.

En kan fort bli pent nødt til å betale skatt selv om man tjener langt under 20k, bare så det er sagt.

Som nevnt tidligere blir det en vurdering om det man driver med er egnet til å skape overskudd over tid.

Jeg ville presisert at det er hobbyinntekt og tatt med eventuelle dokumenterbare utgifter, bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

En kraftig bump dette, men nå har bandet jeg spiller i fått spilleoppdrag på vegne av Oslo Kommune, og de må etter sigende ha et organisasjonsnummer på fakturaen. Hun jeg snakka med presiserte at det ikke holdt med fødselsnummer. Er dette noe "nytt", eller kan det hende at hun ikke er klar over reglene?

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte ut i hytt og pine på selvangivelsen i fjor. Inntekter i detalj og utgifter under utallige poster. Endte opp med at jeg over telefon fra skatteetaten fikk beskjed om å stryke alt og bare oppføre overskuddet. Siden jeg kjøper "relaterte" ting for mye mer enn jeg tjener på dette (kanskje 20000 årlig) så skulle jeg bare drite i det sa de. Med de ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss Oslo kommune vil ha eit org.nr. er eg ikkje sikker på om det er noko anna enn ein preferanse fra deira side. Litt vagt spørsmål, men nei, det er ikkje nytt at folk helst vil ha folk med org.nr.. Og ja, det kan hende at ho ikkje er klar over reglane. Utan at eg er heilt sikker på kva reglar det er snakk om. Men det har blitt mykje mindre stress med små enkeltpersonsforetak, så vil anbefale det.

Endret av Telemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur problemet er at dersom de sitter igjen med bare et fødsels- og pers.nr., så blir det mer bokholderi fordi at de da opptrer som arbeidsgivere... Hadde jeg vært deg hadde jeg bare sagt at det finnes ikke noe organisasjonsnummer for dette bandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.