Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntekt, skatt, spillejobber


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Har leita litt rundt på forumet etter svar på dette, samt søkt litt på nett, men har ikke klart å finne noen fornuftige svar.

Driver et band som når har begynt å få noen småkroner for å spille rundtomkring, og snakket i går med en pubeier i Telemark som vi skal spille for i slutten av oktober. Til forandring fra de småstedene vi har spilt hittil så ville han her (kanskje av naturlige årsaker) betale hvitt, og få en faktura fra oss på spillejobben.

Det jeg lurer på er da hvordan vi skal gjøre dette i forhold til skatt og slikt? Hvor mye kan man tjene skattefritt? En i bandet mener at vi kan tjene 2000 hver skattefritt, men dette er ikke noe vi klarer å finne igjen på nett. Har funnet ut at alle inntekter under 1000kr ikke skal føres i selvangivelsen, uansett hvor mange det er, men vi tjener mer enn dette hver på spillejobben.

Lurer også på hvordan det kan gjøres i forhold til fordeling. Si at vi hadde fått 5000 for jobben da, dvs en tusenlapp hver, da hadde jo ikke dette vært skattepliktig. Men ovenfor arbeidsgiver så er det jo f.eks jeg som tjener 5000 og bare deler ut det til de andre? For vi kan jo ikke gi pubeier en regning på 1000kr fra hver av oss?

Til dere som driver med slikt for "småsummer", eller har gjort det, lyst å dele med dere av deres kunnskap? Litt vanskelig å formulere seg skriftlig om dette, men håper dere skjønner hva jeg mener. Hvis ikke får dere spør så skal jeg prøve å forklare bedre.

Håper på gode tilbakemeldinger.

-Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du/dere er selvstendig næringsdrivende, er slike summer skattepliktige. Og for å sende faktura må en av dere være selvstendig næringsdrivende, hvertfall hvis det skal være "korrekt" både i deres og oppdragsgivers regnskap. Som næringsdrivende gjelder ikke 1000-kronersregelen, så det kan lønne seg å motta hyre som lønnsmotaker. Men grensen er 1000 per person(eller 2000 hvis det er fra veldedige organisasjoner, så vidt jeg husker). Grunnen til at oppdragsgivere foretrekker faktura, er at da slipper de å betale arbeidsgiveravgift og administrere lønn i forhold til skatt og pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pubeiere i Telemark som vi har spilt for, aksepterer personnummer i stedet for organisasjonsnummer, og likeledes da at det utstedes 5 bilag for et 5 manns band. Om det er slik at bandet ikke er registrert i foretaksregisteret med et org.nummer, så bare si at dere ikke har org.nr., og han må klare seg med hver enkelts pers.nr. Det er ikke noe problem.

Om bandet derimot har et org. nummer, så må dere føre regnskap over inntekter og utgifter, og da løser det seg vanligvis i et gedigent underskudd på slutten av året, når alle kostnader ( instrumenter, utstyr, reisekostnader til øvinger og jobber osv osv ) er utgiftsført.

Om dere benytter et org. nummer som en av bandets medlemmer evt. har, så må hver enkelt kvittere ut mottatt honorar. Denne kan være litt mer kilen, for i et slikt permanent forhold, hvor fire mann stadig vekk mottar honorar fra femtemann, så opptrer sistnevnte i prinsipp som arbeidsgiver.

Mitt råd, gå for førstnevnte løsning, 5 bilag med 5 personummer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattemoral er en side av saken, musikeres generelt manglende evne til å opptre som regnskapsførere er en annen side...

Er det noe du ikke har lyst til å bruke tid på, så er det diskusjoner med skattemyndighetene om reglene for lønn, honorar, faktura, moms etc etc etc. Det er ikke slik at skattemyndighetene ønsker å ta rotta på noen, men de har plikt til å sjekke nærmere dersom det er muligheter for at skatt unndras.

For de fleste som ikke driver med musikk på heltid er det uansett et tapsprosjekt; du skal ha en del spillejobber før du får tjent inn utstyret, og hvis vi tar med timene som går med til øving er du heldig dersom timelønnen blir mer enn 12 kroner... Så hvorfor ikke heller betale noen for å holde orden i sysakene?

Så går vi over til drodle-modus...

Hvis det finnes noen driftige folk med peiling på regnskap kunne følgende kanskje vært en god forretningsidé:

Et lite regnskapsfirma som spesialiserer seg på hobbyband, og kjenner litt til hva som godtas som "utgift til inntekts erverv" osv. Jeg tror det er behov for en slik tjeneste, og det kunne være en mulighet for noen med kunnskap og interesse som ønsket å skape sin egen arbeidsplass. Jeg tror ikke man blir millionær over natta akkurat, men en fair deal kunne være en gitt minstepris, og deretter 20% av alle inntekter.

Husk at det er billigere å kjøpe seg ut av problemer i forkant enn å betale seg ut av dem i etterkant! Straffeskatt er dyrt og unødvendig.

Kanskje kunne et slikt spesialisert regnskapsbyrå kombineres med småskala manager-virksomhet? Jeg vet at det arrangeres regnskapskurs for musikere, men livet ville vært enklere dersom man trygt kunne overlate papirarbeidet til noen som faktisk forstod det de holdt på med...

Noen som tar utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener relativt mye på spillejobber pr. år. På de stedene de oppgir honoraret, kommer dette på ligningen. Jeg har snakket med ligningskontoret lokalt, og de sa at jeg kunne bare stryke det og skrive det som inntekt på hobby. (Dette er bi inntekt, ikke hovednæring). Forstod d slik at man kan tjene ganske mye på hobby, uten at det blir skattbart.

I og med at jeg for øyeblikket driver bandet, hender det seg at hele honoraret for bandet kommer på meg. Da har det holdt at jeg har skrevet at inntekt er delt på 5 og at det er hobby, samt personnr. Til de andre 4. Aldri fått problemer pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er at det er lokale forskjeller mellom hvordan ligningskontorene oppfatter regelverket... og ikke alle som jobber på skattekontoret liker rock...

Dessuten vil ligningen for de mest hardbarka rockerne se slik ut:

Arbeidsledighetstrygd (også kalt "NAV rockestipend"): 80.000

Salg av dop (kun til kompiser, altså, så bare slapp av): 17.000

Konsertinntekter (etter fratrekk av øl og hærverk): 19.000

:P

Problemet oppstår den dagen du tjener like mye - eller mer - på musikken enn på dagjobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er at det er lokale forskjeller mellom hvordan ligningskontorene oppfatter regelverket... og ikke alle som jobber på skattekontoret liker rock...

Dessuten vil ligningen for de mest hardbarka rockerne se slik ut:

Arbeidsledighetstrygd (også kalt "NAV rockestipend"): 80.000

Salg av dop (kun til kompiser, altså, så bare slapp av): 17.000

Konsertinntekter (etter fratrekk av øl og hærverk): 19.000

:P

Problemet oppstår den dagen du tjener like mye - eller mer - på musikken enn på dagjobben.

Da er det å anse som hovednæring, og man må skatte av det som ved vanlig inntekt.

Uansett er det såpass mye man kan trekke fra iforbindelse med spillejobber, at det lokale ligningskontoret har innsett at det vil medføre masse ekstrajobb både for de og for oss. Resultatet ville sannsynligvis blitt det samme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener relativt mye på spillejobber pr. år. På de stedene de oppgir honoraret, kommer dette på ligningen. Jeg har snakket med ligningskontoret lokalt, og de sa at jeg kunne bare stryke det og skrive det som inntekt på hobby. (Dette er bi inntekt, ikke hovednæring). Forstod d slik at man kan tjene ganske mye på hobby, uten at det blir skattbart.

I og med at jeg for øyeblikket driver bandet, hender det seg at hele honoraret for bandet kommer på meg. Da har det holdt at jeg har skrevet at inntekt er delt på 5 og at det er hobby, samt personnr. Til de andre 4. Aldri fått problemer pga dette.

Men er du/dere da registrert i brønnøysundregistret på noen måte når dere gir ut faktura?

Snakket med noen venner som driver i et annet band og de gangene de har blitt bedt om faktura så har de bare skrevet en faktura som et formelt brev:


FAKTURA

Bandnavn v/Bandleder
Adresse
Postnr/sted

Pub
Adresse
Postnr/sted

BESKRIVELSE: Forfall SUM
Vederlag for spillejobb XX.mnd år XX.XX.XX XXXX,-

Beløpet betales til konto: XXXX.XX.XXXXX

De er såvidt jeg vet ikke registret i brønnøysund, men alle stedene de har gitt ut faktura til har ikke klaget på det. De mente også at man kunne tjene inntil 20.000 hver på hobby elns.

Problemet mitt er at mange sier så mye forskjellig, og jeg finner veldig dårlig svar på hva som faktisk er gjeldende for musikere. Finner stort sett bare info om folk som selger bær og flettekurver.

Skal ikke være lett dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor fikk jeg som svar at man kan tjene mye på hobby, og at det ikke settes noe fast beløp. De vil egentlig at man tjener de kronene som hobby, da man kan skrive av mye at utstyret som nødvendig oppstartsgrunnlag om man oppretter bedrift av bandet. I tillegg sa de at hvis pengene brukes på nytt utstyr så er det skattefritt uten beløpsgrense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt tatt et spørsmål for en revisor, så det er ikke akkurat mitt felt tongue.gif (er finansøkonom)

I utgangspunktet er det vel ingen inntekt som er skattefri (med mindre en har frikort eller sånt), men så finnes det jo selvfølgelig unntak..

Inntekt i forbindelse med hobby/"bi-inntekt" er et sånt unntak og det er nok riktig at det ikke er noen fast grense for hvor mye en kan tjene på hobby.

Spørsmålet er vel heller når spillingen går fra å være hobby og over til å bli noe mer...

(Her ligger det mange muligheter for ligningskontoret til å bruke "skjønn")

Hvis man er usikker vil det uansett være lurt å føre regnskap over alle inntekter og utgifter, samt være ærlige/åpne overfor ligningskontoret, så slipper man ihvertfall stygge overraskelser dersom de plutselig tar en stikkprøve wink.gif

-Sukk-, skulle tro det burde være mulig å lage et skattesystem som man faktisk kan forstå, men neeiida det blir for dumt.. tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckling: Nei, vi er ikke registrert i Brønnøysund. I de tilfellene det kreves, oppgir vi personnr. Ved å registrere seg med org. nr. er man pliktig å levere regnskap. Det slipper vi med å føre som hobby. Jeg tar likevel vare på alle kvitteringer ifht. utgifter i forbindelse med spillejobber, og det gjelder alt fra drivstoff til vedlikehold på bil og utstyr, innkjøp av utstyr osv i tilfelle de plutselig finner ut at de vil kontrollere.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette litt i gammel pensumlitteratur og fant at:

Dersom aktiviteten er egnet til å skape økonomisk overskudd (over tid), så driver man virksomhet og man må skatte av overskuddet.

Men en må også se på omfanget og varigheten av aktiviteten. Tror nok ikke noen skal få problemer fordi de tjener 5000 spenn på en spillejobb.

Duckling: Som Audun sier over her,så trenger dere ikke registrere dere i Brønnøysundregisteret. Grunnen til at pubeieren vil ha faktura er vel fordi han vil ha et bilag til regnskapet, istedet for å snike pengene ut av selskapet på andre finurlige måter. Da holder det i massevis med et formelt brev (som det du skisserte over).

En liten sak en kan tenke på:

Dersom en har et band i oppstartsfasen (med tilhørende utgifter og underskudd), så kan en registrering som næringsdrivende føre til lavere skatt wink.gif

Dét kan en ikke få så lenge spillingen er hobby..

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å registrere seg med org. nr. er man pliktig å levere regnskap.

Dette er ikke riktig. Man skal kun levere regnskap hvis man blir bedt om det, ved bokettersyn f eks. I tillegg er det fra og med regnskapsåret 2009 ikke bokføringsplikt når brutto omsetning er under 50 000. Man slipper også næringsoppgaven. Man tar bare vare på kvitteringer og div bilag.

Duckling: Som Audun sier over her,så trenger dere ikke registrere dere i Brønnøysundregisteret. Grunnen til at pubeieren vil ha faktura er vel fordi han vil ha et bilag til regnskapet, istedet for å snike pengene ut av selskapet på andre finurlige måter. Da holder det i massevis med et formelt brev (som det du skisserte over).

Det er ikke helt heldig for pubeier, for man skal betale arbeidsgiveravgift når beløpet er over 1000 per mann, så lenge de som mottar pengene ikke er selvstendig næringsdrivende. Men sjansen for å bli sjekket er kanskje ikke så stor. Har selv bare skrevet under for mottatt hyre og fått pengene cash ved flere anledninger. Og inntekter, som utgifter, skal jo dokumenteres, så da må man tenke litt over om hvorvidt man fører dette i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt heldig for pubeier, for man skal betale arbeidsgiveravgift når beløpet er over 1000 per mann, så lenge de som mottar pengene ikke er selvstendig næringsdrivende. Men sjansen for å bli sjekket er kanskje ikke så stor. Har selv bare skrevet under for mottatt hyre og fått pengene cash ved flere anledninger. Og inntekter, som utgifter, skal jo dokumenteres, så da må man tenke litt over om hvorvidt man fører dette i regnskapet.

Stemmer vel det, men i dette eksempelet var jo hyra satt til 1000 kroner pr. mann, så i det tilfellet skulle det jo gå greit?

Uansett, dersom en ofte driver og spiller ute og får betalt for det er det kanskje like greit å registrere seg.

Hvis en spiller hver helg så skal det nok noe til for at ligningskontoret går med på at det er hobby en driver med tongue.gif

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig. Man skal kun levere regnskap hvis man blir bedt om det, ved bokettersyn f eks. I tillegg er det fra og med regnskapsåret 2009 ikke bokføringsplikt når brutto omsetning er under 50 000. Man slipper også næringsoppgaven. Man tar bare vare på kvitteringer og div bilag.

Stemmer det ja. Det hadde jeg glemt.

Uansett, dersom en ofte driver og spiller ute og får betalt for det er det kanskje like greit å registrere seg.

Hvis en spiller hver helg så skal det nok noe til for at ligningskontoret går med på at det er hobby en driver med tongue.gif

Neh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.