Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektsløyfe og clean/vreng amp hjelp


Larslobos

Anbefalte innlegg

God dag folkens.

Jeg sitter her og funderer litt på hvordan jeg skal sette opp live riggen.

Først kan det nevnes at jeg har 2 amper. En som brukes for vreng og en som brukes for clean.

1: Mesa Boogie Blue Angel Rectifier (simul link som kan kjøre 6L6 og/eller EL34 samtidig)

2: Fender Hotrod Deluxe 1x12

Gitar:

1: Am Strat 2009 mod

2: Gretsch JR double cutaway (prod før fender tok over)

Under finner dere listen over efekter brukt i live sammenheng.

Lyt pedalbrett:

Line 6 (delay)

Boss Chromatic Tuner

Boss Chorus (Liker ikke chorus så ok om denne ikke tas med i sløyfa)

Hughes & Kettner Rothosphere mk2

Electro Harmonix Phaser

Electro Harmonix Holy Grail

Electro Harmonix Tremolo

Fender Blender (Brukes på 1 intro på 1 sang :S)

Pro Co Rat

Ibanez Tubescreamer x2 TS808

Boss RE-20

Electro Harmonix Deluxe Memory Man

Poenger er at jeg spiller og synger samtidig, grepskiftene er ok, men vi har ikke store instrumentalpartier

eller store pauser mellom vocal linjene som gjør at effektbytte av/på må være frnuftige og raske.

En boss Line selector er også kjøpt inn.

Så til spm:

1: Hvordan setter jeg opp sløyfa/sløyfene på dette oppsettet.

2: Hvilken amp til hva? (Mesa vrenger ikke uansett fa** så clean er nok best på den.)

3: Ønsker dere å kjøre noe i egen effekstsløyfe?

4: Ikke ta hensyn til patch kabler, eller strøm.

5: Effektivitet og fornuft er nøkkelord (f.eks jeg ønsker ikke ProCo Rat etter DD-20 :P)

Om det er ønskelig kan bilder av pedalbrett+ amper legges ut.

En tegning i paint el.l hadde vært til stor hjelp hvor du viser evnt "veiene" kabler skal gå og hvor du skisserer boksenes plaseringer :)

Noen som tar utfordringen?

Med varme hilsner fra Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, her var det litt å ta tak i... :)

Jeg starter med et par spørsmål.

1. Bruker du vrengen i Hot Rodden?

2. Er det noen effekt du føler må brukes med en bestemt forsterker?

Brukes de to TS-808 til to forskjellige lyder, eller vil du ha en til hver amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, her var det litt å ta tak i... :)

Jeg starter med et par spørsmål.

1. Bruker du vrengen i Hot Rodden?

2. Er det noen effekt du føler må brukes med en bestemt forsterker?

Brukes de to TS-808 til to forskjellige lyder, eller vil du ha en til hver amp?

Hei Amund.

Takk for svar.

* Jeg har ingen preferanser i forhold til hvilke effekter som skal hvor.

* Jeg bruker ikke vrengen i hotroden, men kan vurderes om du finner en finurlig løsning (har jo en switch til den)

* TS-808 brukes henholdsvis til forskjellige ting, men i hovedsak er den ene stilt inn til "neck" og den andre til "bridge" siden straten varierer i lydnivå og skarphet på en ufornuftig måte (i mine øyne). Bruker da den ene TS'en litt hardere en den andre slik at neck pickup ikke faller fullstendig igjennom.

Ha en fin dag :)

/Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooook. Da får vi gjøre et forsøk. Jeg kommer til å sette opp dette etter mine egne preferanser, ha det i bakhodet. :)

Først, så ville jeg gjort en kjapp og veldig nyttig modifikasjon på straten din, om den ikke har dette standard, nemlig å lodde om tonekontrollen som er på middle-pickupen til bridge-pickupen. Dette vil ta den verste diskanten vekk og det vil låte mer balansert jevnt over, jeg pleier å sette kontrollen på 7-8. Gammelt Eric Johnson-triks som er et must på strat.

Jeg tar utgangspunkt i å bruke vrengen i Hot Rodden, greit å ha mest mulig lyder tilgjengelig, når man først er i gang med dette. Så jeg ville valgt en signalkjede som følger:

4909556995_9b30fe5b2f_z.jpg

Det er selvsagt hundre andre måter å gjøre dette på, men sånn ville jeg gjort det, et par/tre pedaler som kan brukes på begge forsterkere, resten fordelt for litt variasjon på begge, chorus og DMM på Mesaen, siden de egner seg etter min mening bra på cleanlyd, den ene TS808 der for alternativ vreng i forhold til Hot Rod'en.

Du kan jo f.eks flytte Rat og Blender til en av ampene, om du ikke føler for å bruke de på begge.

Her har jeg lagt opp til at du også kan bruke vrengen i Hot rod, derfor de effektene i effekloopen.

Personlig ville jeg valgt en annen a/b-løsning enn Boss Line Selector, jeg ville brukt en passiv a/b-boks som kutter jord til ampen ikke i bruk, da unngår man jordingsløyfer.

:)

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mye bra info Amund.

Jeg skal sjekke litt nærmere ang den passive a/b boksen du nevner.

For at dette skal settes opp på et fornuftig vis ihh til sanger må jeg bare passe på å kjøre setliste sjekker ekstra nøye slik at det ikke blir stopp i evnt live sammenheng for å stille div.

Nå har jeg litt å jobbe med, kabler å trekke osv.

Etter endt jobb gir jeg tilbakemelding på erfaringer, skal ned på øving kl 17.00 og regner med jeg da får tatt opp litt.

Skal se om ikke jeg kan legge en lydsnutt fra et liveopptak her slik at du hører det.

Det skal nevnes at det er rett i mac'en så ikke fyr deg opp og regn med noe god kvalitet haha :)

Så igjen, takk for fornuftig og oversiktlig svar (+ tegning som er uunværlig)

Ha en strålende helg!

Til andre som leser tråden kommer bilder av oppsett og lydsamples snart inn, slik at vi kan teste forskjellige oppsett og muligheter om andre også har smarte løsninger :)

Med varme hilsninger

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.