Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Japansk Les Paul-kopi - hva går jeg for? Lakkeringsprosjekt.


Konnis

Anbefalte innlegg

Kjøper du en japansk Les Paul til 10.000,- og lakkerer den slik du foreslår så har du ødelagt den. Gjør heller som andre her har foreslått og finn noe som er silverburst originalt. Forøvrig synes jeg kvaliteten er viktigere enn utseende. Kjøper du en japaner som ikke er silverburst så la den være original. Da kan den faktisk selges igjen uten store tap.

Her er et godt eksempel på hva man IKKE bør gjøre med en dyr Tokai. Fyren som eide denne prøvde å selge den på ebay for nesten 2000$, hvilket den sannsynligvis var verdt før custom paint jobben. Tror den lå ute til salg mer enn et år. Tviler på at den noen gang ble solgt.

Vel, nå er det ikke akkurat slik at re-fin gitarer blir verdiløse da, så lenge lakkeringen er fint utført. Det er jo ganske mange både Fendere og Gibson som er re-lakkert, enten på fabrikk eller av reparatører. I dette tilfellet ville jeg tippet at det potensielt hever bruktprisen, hvis jobben er godt utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gitaren var jo egentlig et rimelig dårlig eksempel. Og leser man på ymse fora finner man fort ut at Silverburst LP's er noe som er ettertrakted da den eneste kurrante produsenten i dag er Gibson, som jo koster 25.000+.

Dersom jeg får tak i en japansk kopi som blir lakket om tror jeg ikke at jeg hadde solgt den akkurat, hadde antageligvis testet gitaren litt før jeg bestemte meg for at den var verdt å lakkere. Uansett tror jeg det er mange som kunne tenke seg en Silverburst som ikke er Gibson. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det ikke akkurat slik at re-fin gitarer blir verdiløse da, så lenge lakkeringen er fint utført. Det er jo ganske mange både Fendere og Gibson som er re-lakkert, enten på fabrikk eller av reparatører. I dette tilfellet ville jeg tippet at det potensielt hever bruktprisen, hvis jobben er godt utført.

Vel, det kommer ann på gitaren. At en Gibson eller Fender blir mer verdt av en god refinish kan nok hende, men de å finne i bøtter og spann og er som regel ikke sjeldene. Det er slettes ikke umulig å få en vintage Tokai, Greco, Burny eller Orville for ca. 10 lapper, og lakker du om en slik gitar kan jeg garantere at den ikke blir mer verdt uansett hvor godt det gjøres. Jeg ville fks aldri ha betalt mer for en Navigator eller liknende lakket om til silverburst. Da kan man heller kjøpe en Gibson og lakke om den.

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå tenkte jeg mest på en ny-produsert gitar da. Hvis man lakkerer en slik gitar i en finnish som er ettertraktet, men sjelden, kan man potensielt heve verdien på gitaren ved videresalg i forhold til om den var original. Hva angår Fender og Gibson trenger det i alle fall ikke trekke ned prisen vesentlig nødvendigvis, med mindre det er et eldre instrument med ny lakkeringsjobb i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarpåmo: Helt uaktuell burst.

Aphelion: Omlakkert Edwards? Har kun sett én Silverburst Edwards, og den var lefty og ikke for salgs. :P

Og jeg er ikke lysten på en refinish for å heve verdien på gitaren, det bryr jeg meg ikke så mye om hvis japsekopien jeg kjøper er en god gitar jeg vil beholde (bestemmer meg selvfølgelig ikke for å lakkere en gitar jeg synes er bare middels å spille på, da prøver jeg heller å få tak i en annen LP som jeg vil lakkere). Men dersom jeg noen gang skulle ønske å selge gitaren, tror jeg ikke det blir et så stort problem, da det er mange som har lyst på Silverburst men må ta til takke med Agile og Epiphone fordi Gibson'en er for dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den Grecoen jeg og. Har snakket litt med selger, virker som den ryker ganske fort. Hadde førstepri på den, men vet ikke om jeg vil bruke "bare" 4500kr på en gitar som kommer til å trone over Explorern min.

Den andre var unektelig fet, men han har jo modda den til helvete og tilbake! Så direkte rart ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Gibson LP silverburst fra guitar of the week serien?

Bare å søke opp silverburst på finn.no, men den koster jo litt da om budsjettet egentlig var å få til en billigere kopi?

Hvis Epiphone ikke når helt opp kvalitetsmessig så er vel Edwards det beste valget tror jeg. I og med at det skal litt til å restaurere gamle japanske LP modeller, men så går jo også det på bekostning av det noen vil kalle å "ødelegge" en vintage gitar... :o

Høres uansett ut som et kult prosjekt, håper du finner det du leter etter :)

Ta en titt på stewmac, her om binding:

http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0116_bindingcolor.hzml

Få til en sunburst look:

http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0054_spraycans.hzml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.