Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Japansk Les Paul-kopi - hva går jeg for? Lakkeringsprosjekt.


Konnis

Anbefalte innlegg

Skal i fremtiden anskaffe meg en japansk LP-kopi og lakke den om (gjett hvilken finish). Skal ikke lakke selv, det skal Öystein gjøre og satser på et godt resultat.

Men den skal se ut som en ekte Silverburst. Ergo må det være en "Custom"-modell med block inlays, gripebrett i ibenholt, dobbel binding (på både oversiden og undersiden av kroppen altså), og Gibson-type headstock (men det bruker vel de fleste japanerne). Finishen spiller ingen rolle, men ser helst at mekanikken er krom/nikkel/sølvfarget (hva er egentlig forskjell på kromfarget og nikkelfarget? Fargeskalaen går kanskje slik? Nikkel -> krom -> sølv). Men dette er jo noe jeg kan bytte ut selv, men foretrekker at gitaren har det fra før av.

Hvilke merker ser jeg etter? Burny, Edwards, Tokai, Greco, Orville? Så lenge gitaren er av god kvalitet bryr jeg meg lite om hva som står på headstocken.

Linker til eBay-auksjoner, eventuelt norske bruktmarkeder som har noe interessant for meg?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke et sekund på vår godeste Sverige-immigrant sine ferdigheter, men jeg vil uansett anse det som en STOR risiko å lakkere om en gitar med binding - og da spesielt den typen binding som er på Custom-LPer.

Kjøp deg en Silverburst LP og bli ferdig med det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerneskruen: Samleobjekter til 4-7 tusen?

Aph: Skjønner ikke hvorfor det skal være _så_ mye vanskeligere på en gitar med binding enn en uten. Det er vel bare snakk om å la bindingen være uberørt, altså beskytte den under pussing og lakking? Utdyp gjerne..

Kjøp en Epi LPC silverburst og oppgradér pickups/hardware...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerneskruen: Samleobjekter til 4-7 tusen?

Det eksisterer japanere til laaangt over den prisen. Og, ja, samleobjekter trenger ikke å koste 50k. Faktisk har det lite med pris å gjøre.

Aph: Skjønner ikke hvorfor det skal være _så_ mye vanskeligere på en gitar med binding enn en uten. Det er vel bare snakk om å la bindingen være uberørt, altså beskytte den under pussing og lakking? Utdyp gjerne..

For å svare på noe du ikke spør meg om.. Det er ikke slik at man bare kan maskere bindingen når man pusser og lakkerer. Den må skrapes fri for lakk og gjerne farges opp med klarlakk tilsatt farge i løpet av prosessen hvis den skal se gulnet ut osv. Dette er ting man må ha erfaring med og kunne litt om for å få et godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson koster 25.000, minst, en japansk "kopi" bikker inn på under 10.000 kr. Jeg er 16 år. Månedslønna mi er sannsynligvis ikke den samme som deres. Mat skal spises osv. Blir fort vanskelig å spare opp 20.000 helt uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson koster 25.000, minst, en japansk "kopi" bikker inn på under 10.000 kr. Jeg er 16 år. Månedslønna mi er sannsynligvis ikke den samme som deres. Mat skal spises osv. Blir fort vanskelig å spare opp 20.000 helt uten videre.

Kjøper du en japansk Les Paul til 10.000,- og lakkerer den slik du foreslår så har du ødelagt den. Gjør heller som andre her har foreslått og finn noe som er silverburst originalt. Forøvrig synes jeg kvaliteten er viktigere enn utseende. Kjøper du en japaner som ikke er silverburst så la den være original. Da kan den faktisk selges igjen uten store tap.

Her er et godt eksempel på hva man IKKE bør gjøre med en dyr Tokai. Fyren som eide denne prøvde å selge den på ebay for nesten 2000$, hvilket den sannsynligvis var verdt før custom paint jobben. Tror den lå ute til salg mer enn et år. Tviler på at den noen gang ble solgt.

post-3876-051865500 1282226935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.