Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av effektpedaler


nolem

Anbefalte innlegg

Hei,

har nettopp begynt og spille i band med noen kompiser. Tenkte nå å gjerne gå til innkjøp av litt effektpedaler. Jeg har hørt før at det ikke effekter som gjør deg til en god gitarist, men det er ikke derfor jeg vil ha pedaler heller. Jeg er opptatt av å ha clean lyd, samtidig distortion for å spille metal. Sett litt rundt forbi og fant ut at Boss har en del bra innen effekter. Sett også litt på reverb, men vet egentlig ikke hva jeg trenger. Er det noen som har noe tips hvilke pedaler som er vanlig å bruke? Har en Line 6 spider III forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker Line 6-ampen med bandet ditt og vil jeg si det er bortkastet å kjøpe enkeltpedaler.

Hvorfor?

- Ampen din har det du trenger av effekter intergrert

- Pedaler vil sannsynligvis ikke låte særlig bra på en modeleringsforsterker

Da ville jeg heller gått for en fotbryter til ampen din (Line 6 har vel noe som heter longboard?) og programmert inn de effektene du vil ha. Vrengpedal på den ampen ville jeg heller ikke kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en Line 6 Spider III, og det er bortkastet å kjøpe pedaler til den. Som Konnis sier så vil ikke effekter høres særlig bra ut på en moduleringsforsterker, og dessuten så er forsterkern din proppa full av det meste du trenger fra før av.

Du får kjøpt en fot kontroll som du plugger rett i ampen slik at du styrer alle effekter og presets derfra. Den har også innebygd Wah-Wah og Volum pedal og Tuner. Kompisen min kjøpte en slik og den var helt fenomenal.

Du får kjøpt en slik en her: http://4sound.no/itempg.aspx?id=18180&artno=230127

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en Line 6 Spider III, og det er bortkastet å kjøpe pedaler til den. Som Konnis sier så vil ikke effekter høres særlig bra ut på en moduleringsforsterker, og dessuten så er forsterkern din proppa full av det meste du trenger fra før av.

Du får kjøpt en fot kontroll som du plugger rett i ampen slik at du styrer alle effekter og presets derfra. Den har også innebygd Wah-Wah og Volum pedal og Tuner. Kompisen min kjøpte en slik og den var helt fenomenal.

Du får kjøpt en slik en her: http://4sound.no/itempg.aspx?id=18180&artno=230127

Takker for svar,

Jeg har faktisk den gamle typen av den FBV pedalen der. Men det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at man ikke kan legge inn di lydene man selv vil i en av "bankene". Man må velge en av de bankene og den inneholder ikke alltid di lydene man vil ha samtidig når man f.eks spiller en sang. Men jeg ser på den nye typen kan kobles opp mot pcen, kanskje dette løser problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar,

Jeg har faktisk den gamle typen av den FBV pedalen der. Men det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at man ikke kan legge inn di lydene man selv vil i en av "bankene". Man må velge en av de bankene og den inneholder ikke alltid di lydene man vil ha samtidig når man f.eks spiller en sang. Men jeg ser på den nye typen kan kobles opp mot pcen, kanskje dette løser problemet?

Nå, er det mulig jeg misforstår deg, men det er klart du kan lage egne presets og skifte mellom de med pedalen! Det er jo liksom hele greia med slike forsterkere. Nøyaktig hvilken Spider III modell har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar,

Jeg har faktisk den gamle typen av den FBV pedalen der. Men det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at man ikke kan legge inn di lydene man selv vil i en av "bankene". Man må velge en av de bankene og den inneholder ikke alltid di lydene man vil ha samtidig når man f.eks spiller en sang. Men jeg ser på den nye typen kan kobles opp mot pcen, kanskje dette løser problemet?

Du mener de A,B,C,D bankene? Det går jo an å stille de inn til det du vil. Hvis jeg husker riktig så er det å holde inn den du vil endre i noen sekunder til det blinker eller noe slikt, still inn, og deretter trykk på knappen igjen så lagres den.

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.