Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG548


Anbefalte innlegg

Olje- og tynnerbasert lakk går dårlig utenpå vannbaserte produkter. Dessuten er akrylmaling tiksotropisk, det vil si at den aldri tørker helt, men vil "for bestandig" være litt myk. Dårlig idé.

Dessuten- det er en relativt stor jobb å få bra finish må maling/lakk som er lagt på med kost, mye mer enn det det er verdt. Primer er ikke kostbart, du sparer deg masse bekymring og ikke minst mye jobb ved å koste på deg et par bokser med god primer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er igang med grunning og innser at dette er en nøysommelig, men utrolig artig prosess (til og med når jeg ser alle 'nicks' og 'dents' som plopper frem etter første lag med grunning).

Oljen jeg brukte som porefyller fungerte som bare det med unntak av de aller største porene. Der funket det heller dårlig. Jeg gidder ikke pusse kroppen helt ned igjen for å porefylle med skikkelig filler, men tetter heller igjen med den samme sparkelmassen jeg brukte for å fylle igjen hakkene som kroppen hadde da jeg fikk den.

Gitarkroppen har fått to lag med grunning nå og strøk nr har blitt våtpusset ned med pussepapir 1000 for å fjerne ujevnheter. Etter første lag med grunning ble jeg lei meg, etter andre strøket pluss våtpussing har jeg fått stor tro på at dette kan bli riktig så bra.

Jeg gadd ikke stille hvitbalansen på kameraet så grunning fremstår mer blå enn grå.

RG_548_107.JPG

RG_548_108.JPG

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du spare deg for en del arbeid, skaffer du deg Hagmans enkomponent sparkel til små sprekker og slikt. Den kommer i kjekke tuber, og er utrolig mye enklere å jobbe med enn tokomponent sparkel, som tross alt har en del porer i seg. Det trengs flere lag med primer for at du ikke skal få strukturforskjell mellom tokomponentsparkel og treverk. Kost på deg en tube, og en liten relativt hard plastsparkel. Anbefales på det varmeste. Den herder fort til tross for at den er enkomponent, og er en drøm å slipe.

I gamle dager, da jeg hadde dårlig bil og dårlig råd, brukte jeg alltid Hagmans enkomponent til slutt på bilen, og sparte mange lag med lakk få det.

Nå har jeg bare dårlig råd. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

ja det är den del jobb og pussing på en gammel gitar

her har dere bilder fra mitt siste jobb en RG550 som jeg

har resturert. Först pusse den med kloss så den blir plan fin

siden bruker jeg en 2k spröytespackel som är kjempebra til og fylle

små sliperepor siden vattenslipte jeg med 800 papper og siden blå metallic

og sist 2k klarlack, siden vattenslipe med 1500 papper, rubbing og polering =)=

Sånn såg den ut före

img0075e.jpg

img0074vd.jpg

img0076jy.jpg

Og her er den ferdig for leveranse

dscf0337a.jpg

dscf0343n.jpg

dscf0340.jpg

dscf0345g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er noenlunde OT så har jeg ingen problemer med 'kupping'.

Jeg tror jeg har klart å kurrere de skavankene jeg har funnet så langt, resten tror jeg grunningen klarer å dekke over.

Regner med at kroppen trenger 6-7 lag grunning før den er klar for rosa/gusjegrønn farge. Det har jeg tid til, ihvertfall når det er så moro som det er per dags dato. :)

Den blå RGen så ut som prima arbeid. Thumbs up!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du faen meg ha! Dine bilder får jo hvemsomhelst til å få lyst til å kaste lakkeringsprosjektene rett i peisen, og gruble over hvor lite flink man er selv..

Spøk til side, dette ble veldig lekkert. Skulle ønske jeg fikk til noe lignende. Og unnskyld hvis jeg kuppet tråden. Var ikke meningen.

Unskyld! jeg skal ikke legge opp mer bilder jeg ;);) prövde bare en ny 2k klaralkk på boks

og den ble så blank og fin og lett og spröyte så det blir nok til og bruke den i framtia , men

dyr, 256 kr boksen men det er det verdt om det blir bra. Sorry for att jeg åsså kuppet tråden :) men

det er morro og se att folk legger den tid på sine gammle gitarer so keep on lakking he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn 2k klarlakk på boks har jeg prøvd, også. Helt fantastisk! Bare så trist at man har en tidsfrist på seg på å bruke opp hele. Jeg har gått igjennom flere bokser, den gangen det ble mest vellykket, var selvsagt under støtfangeren på en bil. Ikke så bra resultat når jeg har prøvd på steder som er "midt i glaningen". Men sånn er det jo.

Generelt så er det verdt å bruke penger på lakkprodukter, når man teller over hvor mye tid og krefter man bruker på å få underlaget så bra som mulig. Sånn 2klakk er jo så mange ganger sterkere, også, og man får en gitar som er vanvittig mye mer slitesterk enn hvis man kjøper en boks med "Harakiri GT" til 39.90.-

I ditt tilfelle er det jo ikke bare lakken som er bra, du har jo et håndtlag som er helt i vater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å ligne noe (selv om jeg fortsatt kan spore noen porer under grunningen). Tredje lag med grunning er lagt på, men ikke pusset på enda. Fronten av gitaren begynner å se ålreit ut, baksiden ikke fullt så bra, men på god vei. Har ikke vært flink nok til å få flatene jevne nok før jeg begynte å peise på med grunning, men men...

Billiggrunningen fra Clas Ohlson ble tom på 1-2-3. Fortsetter med Duplicolor universalgrunning. Virker ca 100 ganger mer solid og hardere.

RG_548_227.JPG

RG_548_230.JPG

RG_548_228.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker slipekloss ja, så det skal være mulig å få den rett og fin.

Den var ikke særlig fin i utgangspunktet, så det har vært en interessant og tidvis småfrustrerende vei frem til der i prosessen jeg er nå. Jeg har ca null og niks erfaring med trearbeid (bortsett fra et halvt år på Musikk Instrument Akademiet i Sarpsborg for 8 år siden, men jeg skal ikke påstå at jeg faktisk fikk med meg noe derfra), så læringskurven er ganske bratt akkurat nå.

Fredag er dagen for ultralydundersøkelse og gitarens fargeskjebne blir satt da.

Ibanez-jem-body.jpg777lng_bd.jpg

Så langt har jeg jo bare gitarkroppen på plass, så dette blir et langtidsprosjekt. Har ikke bestemt meg for om jeg vil ha lønn og rosentre gripebrett. Jeg lekte også med tanken på å frese ut monkeygrip, men har ikke verktøyet som trengs så den tanken slo jeg relativt raskt i fra meg. Det blir en partso uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så om jeg ramler over en replica (eller en latterlig billig original en) av en JEM-hals, enten med vine-inlays eller pyramider så klarer jeg å leve uten håndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.