Web Analytics
Jump to content

Ibanez RG548

Recommended Posts

Tidlig 'midtlivskrise'!!

Jeg har lenge hatt lyst til å sette sammen en gitar selv helt fra bunnen av. En slik jobb skulle også helst inkludere lakkering av gitarkroppen. En annen 'fetisj' jeg også har hatt siden jeg begynte å spille gitar er såkalte 'superstratter' med spisse kanter, lakkert i skrikende finisher. Noe slikt har jeg aldri hatt, kanskje mest fordi jeg vet at en slik gitar bare kommer til å bli brukt på 'gutterommet' (og selvfølgelig på badet, foran speilet), men nå som jeg nærmer meg 30 og i tillegg skal bli pappa så tillater jeg meg et aldri så lite gutteprosjekt.

Etter å ha trålet eBay i ett par uker ramlet jeg over en grusomt stygg Ibanez RG548-kropp (type RG570, men av ask og ikke basswood). Som sagt, kroppen så ikke ut i måneskinn. Originalt har denne vært i gjennomsiktig klarlakk slik at strukturen i treverket var synlig (som med de fleste RG548-gitarene tror jeg).

En tidligere eier hadde tydeligvis et ønske om en sort gitar og fant ut at han/hun skulle trå til å male gitaren om. Dette ble ikke helt heldig. Heldigvis, for meg, så er ikke lakken så vanskelig å fjerne, og nedpussingen går unna på en-to-tre.

Planen er å spraylakkere selv (vi kjører på med produkter fra Clas Ohlson/Biltema etc.), men det blir nok ikke før neste sommer grunnet temperatur- og ikke minst tidsaspektet (først skole, så familieforøkelse i februar). Farge? Rosa eller grønn (loch ness green). Skal det være, ja da skal det også være... Sort plekterbrett må også på plass.

Så, noen bilder av prosessen så langt.

RG548_003.JPG

RG548_012.JPG

RG548_011.JPG

RG548_015.JPG

RG548_016.JPG

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra det er flere som liker disse gamle superstratene. Men du- spar deg selv for mye mas og ligg unna biltemalakken. Den dekker helt elendig, og det er slik at jo flere lag, jo større sjans for at det går galt. Dessuten er lakken så sprø og dårlig når den har tørket at du nesten kan knipse den av med fingeren. Kost på deg en boks med skikkelig lakk. Da holder det gjerne med en boks.

Takk for tips, Castor. Jeg har trålet igjennom en del av 'lakktrådene' her på forumet og ser at det er delte meninger om hva som er greit å bruke. Det blir som sagt en stund til den blir lakkert, tror jeg. Om det skulle dukke opp en venn som tilfeldigvis er billakkerer så kan saken fort bli en helt annen....

Begynner å nærme med ferdig nedpusset gitar. Det som er av svart på fremsiden av kroppen er lakk som har sunket ned i treverket. Usikker om jeg gidder å forsøke å få det helt vekk siden gitaren ikke skal lakkeres i naturell finish.

Baksiden av kroppen gikk mye lettere å få ren. Har ikke dristet meg til å få bort all lakken i konturene, men så lenge lakken er pusset matt trenger en kanskje ikke det heller? Jeg har ihvertfall vært forsiktig så konturene har ikke blitt nevneverdig avrundet. Innsiden av cutawayene (og ved siden av diskantsiden av bridgepickuproutinga) må jobbes mye med. En del store 'groper' i treverket som enten må pusses ned. Tror muligens at det vil ødelegge litt av proposjonene så jeg tetter heller de verste gropene igjen med sparkel (for det er vel mulig?).

Yes! Dette er moro! smile.gif

RG548_022.JPG

Snart på tide å gå ned i grovhet på pussepapirfronten for å gjøre treverket glattere før jeg gyver løs på å fylle porene.

Edited by Truckstop Chuckie

Superstrat har jeg aldri vært fan av, det er plain strat på meg.

Men jeg likte utseendet på ampen på det øverste bildet. Minner om min Super Champ i formen, men er blonde som min gamle Bassman.

Hva er dette?

Er forsåvidt plaine gitarer på meg og, frem til denne her kommer i orden.

Ampen er en Headstrong Lil'king. Princeton Reverb-klone. Tolex og grillklut etter mine ønsker.

Egentlig har det ikke noe poeng i å pusse lenger ned enn at gitaren blir glatt. Det å pusse til bart treverk er bare ekstraarbeid for deg selv. Når du snakker om "sparkel" bør du da bruke flerkomponentsparkel, slik at det blir helt hardt. Skjøtemasse holder ikke som underlag på en gitar. (Gjett hvordan jeg vet det) Her må du nok på med noen runder med primer, slik at du vet du har et bra underlag før du går videre. Mitt råd her er at du ikke pusser mer ned i det hele tatt, og det skulle jeg ha ønsket jeg kunne fått fortalt deg for en stund siden.

Flerkomponentsparkel. Notert!

Innerst inne hadde jeg et ønske om å klare å få fjernet alle spor av sort maling (jeg så for meg Vai-gitar i 'root beer'-finish) når jeg så at strukturen i treverket var ganske fint å se på, men slik treverket har sugd til seg malingen er ikke det mulig, derfor blir det enten rosa eller knæsjgrønn som planlagt.

Primer er klart, men hva med grain-filler? Ask har vel såpass 'åpne' porer at 'primen' vil gjøre at treverket reiser seg?

Edit: Så lenge jeg kjører på med nok runder med primer er det vel ikke noe problem...

Om du har pusset langt ned må du på med porefyller. Dette koster lite, men er greit å ha da det gjør resten av arbeidet litt lettere. Ellers kan det være "sanding sealeren" er intakt og da slipper du det.

Denne var allerede pusset bort av dåsemikkelen som malte gitaren svart. Jeg tenkte mer på om det strengt er 'nødvendig', eller om det går an å prime rett på...

Fyllprimer funker jo også fint, men det er kanskje billigere med porefyller. Har aldri brukt det. Vitsen er jo totalt sett å få bygget opp et så tykt lag at man ikke ser strukturen i treet, så sant trestrukturen ikke er ønskelig, da.

..., og det virker det jo som at det går an å gjøre...

Får se hva jeg gjør. Selv om trebiten kostet meg en slikk og ingenting så hadde det vært greit å prøve å gjøre det skikkelig.

Kriker og kroker på gitaren har nå fått smake litt 'super spackel', noe jeg har tro på skal funke bra. Herdet og knallhardt etter ti minutter og lar seg pusse ned med sandpapir uten at det smuldrer bort. Som en sikkert ser på bildene så er det snakk om ganske store hakk som skal fylles.

RG_073.JPG

RG_075.JPG

RG_076.JPG

RG_078.JPG

So far, so good..., tror jeg i det minste.

• 2 weeks later...

Om mannen hos den lokale fargeforhandleren har korrekt så skal gitarkroppen nå være klar for grunning. Jeg har ikke brukt 'vanlig' porefyller, men den har fått noen strøk med 'finishing oil' som har dannet seg som et fint filmlag. Etter en runde med fint-fint sandpapir (800) har laget blitt jevnt og matt. Så, nå er turen klar for grunning.

NEWBIEALARM!!!

Jeg har stående hvit akrylmaling (veggmaling) som også kan brukes som grunning (fortsatt på vegger). Hvordan vil noe slikt fungere som grunning på en gitarkropp? Er det brukanes så lenge jeg ikke peiser på med altfor tykt lag og går over med pussepapir og jevner ut penselstrøkene? Noe i meg påstår at dette burde være fullt mulig.