Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spraylakk


Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt på gang som krever noe lakkering og da sprøyte blir litt mye styr, tenkte jeg å bruke spraylakk. Hadde en boks med primer fra Biltema, men etter påføring ser jeg at dette ikke er noe jeg skal bruke igjen.. Må vel være den verste spraylakken jeg har prøvd noensinne - spyttende dyse, ujevnt og alt for spredende spraybilde osv, osv. Jeg regner med at lakken deres ikke er noe bedre.

Noen tips til noe av litt bedre kvalitet? Jeg har ikke tenkt å investere i 2k lakk eller noe slikt tror jeg, må nesten bli noe touch-up lakk for bil eller noe slikt - helst litt rimelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duplicolor er ikke så verst. Biltemalakk er vondere å jobbe med, dessuten er det veldig lite på boksen. Turtle er også helt OK.

Gå gjerne til et firma som selger billakk, de har som regel spraybokser i "standard" farger som har bra kvalitet til en pris som ikke er så voldsomt ille.

Når det gjelder spraybokser, så har fargen man velger mye å si. Det er stooor forskjell på hvor vanskelig det er å sprøyte sort matt og mørk rød metallic. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg brukte mye spraybokser men tidligere kjøpte jeg noe som heter Quick. Fikk dem i alle fargehandlere tidligere i alle fall. Det gikk dårlig å bruke Biltema primer under disse, men ved å bruke både Quick primer og lakk, ble resultatene veldig bra. Jeg lakket både gitarkropper og rackbokser med dette merket med veldig bra resultat.

Brukte Biltema-lakk på en del effektbokser jeg lagde i vinter. Det var forferdelig dårlig lakk. Tåler ingen ting før det skaller av. Selv med primer under.

Off topic: Det beste resultatet på gamle engelske motorsykkeldeler er pensel og Bengalac rett på stålet.

Dere skal se skiltholderen min! Det ser ut som den brennlakkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et skudd i blinde her, men er det poly topplag du skal ha? Wipe-on fra feks Minwax er temmelig greit å jobbe med, og krever ikke sprøyte. Funker selvsagt ikke hvis du skal ha solid farge, men utmerket som topp på en transparent finish. (vel, utmerket er vel å ta i, får jo ikke helt samma glossen som ved srøytelakkering. Ikke at jeg er noen ekspert men jeg har erfart forskjellen for å si det sånn. Skuffa kunde, kan man si..... minus 750,- på sluttsummen, men jeg spiste det uten å mukke)

@Hank: Triumph?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener spør om lakkråd, og det er mulig jeg sporer av her, men underlaget er det viktigste. Bra underlag med en god primer på er alfa og omega for et godt resultat. Primerlaget kan godt være ganske tynt over et lag med gammel lakk for min del.

Primer er billig, og lar deg se feil i underlaget på en helt annen måte enn om du ikke bruker den. Dessuten fungerer den som en "isolator" og også en "indikator" på problemer du kan få senere, som for eksempel grove områder hvis du har brukt sparkel som suger lakk, eller koking, hvis du har fett eller annet dritt på gitaren. Det er mye mindre surt å slipe ned en primer enn det ellers perfekte laget med farge.

Primer kjøper man helst i en spesialforretning. Den koster jo ikke stort. I den grad jeg har noe oversikt over lakktyper, har jeg en slik liste:

- Biltema billakk

- Biltema hobbylakk

- Europrislakk. Den er faktisk ikke så verst.

- Quick lakk, Duplicolor og Turtle.

- Blandet farge hos billakkfirma. Slike bokser koster en god del kroner, snaut to hundre hvis jeg ikke husker feil, men tenk litt på hva du har brukt på tid på gitaren.

Husk å prøvesprøyte litt først, disse boksene inneholder så mye pigment at man blir helt satt ut hvis man forventer seg "vanlig" lakkbokseffekt.

Det er veldig fort gjort å legge på for mye. I tillegg har disse boksene veldig ofte en sprøytedyse som gir deg et "tilnærmet" lakksprøytedysebilde. Dysen er vel verdt å rense skikkelig og ta vare på. :)

Hvis jeg hadde lagt ned masse jobb på en gitar, så synes jeg disse tre hundrelappene er vel verdt det.

Husk også at det er ganske stor forskjell på farger. Noen farger inneholder av natur masse pigmenter, mens andre ikke nødvendigvis har like mye. Enkelte farger er vanskeligere å lakke med enn andre. Det aller aller enkleste er sort matt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppklaring:

-Det er en hel-farge det er snakk om, eventuelt med klarlakk på toppen (avhengig av lakktype og fargevalg)

-Jeg er godt kjent med lakkering, da jeg har lakkert en hel del tidligere, både med sprøyte og boks

-Primer eller aller helst skikkelig sprøytespakkel og/eller filler er ting jeg alltid bruker uansett underlag - om ikke annet for å "kartlegge" underlaget før lakkering.

-Quick har jeg brukt en del, men jeg vet ikke om jeg er sånn veldig begeistret, dessuten reagerer de produktene med så mye annet av spakkel osv. Men det viktigste i denne sammenhengen er at fargeutvalget er så lite.

-Da dette ikke akkurat er noe prestisje prosjekt, men en billig kropp som trenger litt lakk, hadde jeg ikke tenkt å bruke mange kronene på lakk

Jeg ser de har ok lakk på Torshov og Mekonomen - Duplicolor og K-ett eller annet. Greia er at prisen ligger på 150+ - noe som vil si 450,-+ for 3 bokser (primer/farge/klarlakk) Noe som er litt i overkant i dette tilfellet. Det er mulig jeg forlanger mye, men skal jeg betale såpass mye for spraylakk skal det ha en noe høyere kvalitet enn det jeg ser for meg at disse har. Mulig det eventuelt må bli noen sånne 2k-lakk bokser likevel da.. Men de koster fort 300,- her i Trondheim.

I "gamle dager" hadde jeg tilgang til rimelig utbedringslakk for Audio/VW i sånne små-bokser. Tror det er den beste boks-lakken jeg har prøvd faktisk, men slikt eksisterer neppe lenger og koster eventuelt sikkert eksepsjonelt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en fyr på ebay som selger spraybokser med nitrocellulose-lakk i forskjellige farger (+primer og klar) til 10-14 USD, men han sender bare i USA pga flyrestriksjoner. Så da må du evt bruke jetcarrier sjøtransport e.l. Med frakt og avgifter blir vel fort rundt 150 pr boks for et parti på 10 stk, så da blir det ikke så billig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen bombe at du har litt erfaring. Men har du prøvd en sånn "butikkblandet" sprayboks? Skulle ikke forundre meg om at en kar med litt erfaring kommer vel i havn, med litt til overs, på en boks. Som sagt, pigmentinnholdet er vanvittig i forhold til det du er vant med, og fargen velger du selv. Glansen er også veldig bra, og lakken er ikke 2k, så du har ikke problemet med holdbarhet.

Ikke prøvd? Prøve.

Fikk blandet en boks med slikt til den gule telecasteren min, og endte opp med å legge på et alt for tykt lag. Trodde jeg kunne lakke med sprayboks, men dengang ei. Boksen funket jo som en sprøyte, litt rikt satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. og dette var vanlig akryl/alkyd-lakk altså? Ja, nei jeg har ikke prøvd disse. Helt eksakt hvilken lakk fikk du på boksen og hvor handlet du den? Hvis jeg velger en hel-farge som ikke er metallic eller noe, så er ikke klarlakk/"gloss" nødvendigvis noe must. Det hørtes jo egentlig ikke så dumt ut da. Spørs om jeg får handle en slipegrunning i samme kaliber også med det samme kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg får vell slenge in en komentar jeg åsså da he he he.

Mekonomen har ett fargesortiment som hetter MULTONA som jeg synes fungerer

veldig bra men den koster runt 119 kr boksen her i sverige, veit ikke om den finns i Norge

men det burde den vell göre. Men jeg synes vell ikke att 300-500 kr är så dyrt for og få en bra lakk

på gitaren for det har du igen med all tröbbel som billige lakker gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. og dette var vanlig akryl/alkyd-lakk altså? Ja, nei jeg har ikke prøvd disse. Helt eksakt hvilken lakk fikk du på boksen og hvor handlet du den? Hvis jeg velger en hel-farge som ikke er metallic eller noe, så er ikke klarlakk/"gloss" nødvendigvis noe must. Det hørtes jo egentlig ikke så dumt ut da. Spørs om jeg får handle en slipegrunning i samme kaliber også med det samme kanskje.

Husker du den gule telecasteren min med matchende headstock? Jeg fikk spesialblandet en boks som matchet kroppen. Den kostet som sagt 300 kroner, men er den beste lakken jeg noen gang har sprøytet på. Det er vanlig "billakk", tynnerbasert. Det er ikke nødvendig med klarlakk oppå. Som sagt ble det ikke helt bra, da boksen dekket så bra, og ga så mye lakk at jeg la på for mye, med tilhørende småruglete overflate og ekstremt langtørketid. Start i det minste opp et sted der det er greit å slipe litt, slik at du blir vant med dekningsgraden. Skulle ikke forundre meg om det holder helt fint med en boks til en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en fyr på ebay som selger spraybokser med nitrocellulose-lakk i forskjellige farger (+primer og klar) til 10-14 USD, men han sender bare i USA pga flyrestriksjoner. Så da må du evt bruke jetcarrier sjøtransport e.l. Med frakt og avgifter blir vel fort rundt 150 pr boks for et parti på 10 stk, så da blir det ikke så billig allikevel.

Å handle løsemiddelbasert/brannfarlig væske "overseas" kan fort bli dyrt ja.

Jeg har undesøkt litt rundt det der, og finner ut at om flyfrakt skal lønne seg må man kjøpr stoooore mengder.

Kontaktet også jetcarrier som du nevner, for båtfrakt. Der fikk jeg til svar at jeg må ha ett dokument som jeg ikke husker navnet på, men det var noe med sikkerhetsklarering av brannfarlige væsker, det ville koste ca. $800-1000 om jeg ikke husker helt feil... samt datablad for de aktuelle væskene.

Årsaken til at Quick-lakken er så "nøye" på hva den lakkeres på, eller hva som lakkeres over den er at den er whitesprit/olje-basert, mens andre lakker (1K klarlakk, 2K klarlakk og farger på sprayboks etc.) er tynnerbasert. Disse lakktypene liker da ikke kontakt med hverandre.

En ting som er viktig når man lakkerer er å legge flere tynne lag. IKKE ett tykkt... Legg så tynnt at hvert enkelt lag ikke dekker helt, 3-4 lag. Og vent litt i mellom hvert lag. Litt vanskelig å si hvor lenge en bør vente. Kommer litt an på temperaturen en jobber i, og litt forskjellig mtp. lakktype, men ca. 15 min. ved 20 grader. Da blir det bra..

Vil også si meg enig med dem her som sier at 500 kr ikke er no høy pris for en midt på treet gjør-det-selv-lakkjobb...

Hva får man for 500 kr i dag?? En kasse øl og en eske paracet, eller en halv tank bensin på bilen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.