Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal en gamling en ny rør-combo


Gubbe

Anbefalte innlegg

Med et budsjett på 2000,- har du ikke mye å velge i. Det kan jeg si her og nå! Jeg har en gammel amp (tidlig 70's) som låter dritfett av type gammel vintage overdrive. Det er egentlig en gammel bassforsterker med separat topp og høytaler 1x12. Men denne har transistorer i preampen, og 12ax7 i fasesplitter og to EL84 som utgangsrør (dermed 15Watt). Men denne tror jeg ikke jeg selger under 3000,-. Bare på grunn av hvor bra den låter. Da beholder jeg den heller selv i studio. Men denne hadde jeg tenkt til å annonsere før eller siden, da jeg egentlig har alt for mye utstyr.

Hvorfor forteller du meg i detalj om en forsterker som du ikke vil selge, og som jeg heller ikke vil kjøpe?

Greit at jeg ikke har mye å velge i, men det er mitt problem.

Jeg ønsker innspill og tips ut fra mine preferanser, ikke uinterressante utredninger av denne sorten.

Ellers takk for et sikkert velment innspill, Hank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

@Imaginos:

Bugeraen du linker til er på 120w, og koster 3000,- Uaktuelt, med andre ord. Leste du tråden?

For å gjenoppfriske:

"Tenker fra 5 - 30 watt." og:

"Hehe, ikke så veldig kravstor, mente ca 2 000,-."

Skal sjekke Epi.

Jada, jeg leste tråden og tenkte noe slik som at "en voksen person som tror han kan få en 2x12 to-kanals rørkombo til 2k vil kanskje etterhvert skjønne at det er urealistisk og kanskje legge på en tusenlapp". Seil din egen sjø, Gubbe.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg leste tråden og tenkte noe slik som at "en voksen person som har tror han kan få en 2x12 to-kanals rørkombo til 2k vil kanskje etterhvert skjønne at det er urealistisk og kanskje legge på en tusenlapp". Seil din egen sjø, Gubbe.

Takk skal du ha.

Hvis du ikke kunne komme på noen tips i gaten fullrør combo i 5 - 30w-klassen, senere moderert (fra min side mtp høyttalerbestykning), kunne du simpelthen latt være å svare, vet du.

Jeg vet at mine preferanser er vanskelige å møte (det er derfor jeg bl.a. poster i et gitarforum med et lite håp om at noen der ute kan kunne komme med selve gulltipset)

Jeg trives forøvrig særdeles dårlig på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Hvis du ikke kunne komme på noen tips i gaten fullrør combo i 5 - 30w-klassen, senere moderert (fra min side mtp høyttalerbestykning), kunne du simpelthen latt være å svare, vet du.

Jeg vet at mine preferanser er vanskelige å møte (det er derfor jeg bl.a. poster i et gitarforum med et lite håp om at noen der ute kan kunne komme med selve gulltipset)

Jeg trives forøvrig særdeles dårlig på sjøen.

Du skjønner det Gubbe, at dette forumet er et sosialt media, ikke et konsulentbyrå. De fleste her inne deler gjerne med seg, men det er nok en viktig forutsetning at det meste skjer i en hyggelig tone.... B) Irettesettelser av typen "kan du ikke lese eller ??" gir sjelden den helt gode stemninga.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney LC15 til 2k:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22961528

Rør i begge ender, 15w, men kun 1x10, Celestion designed.

Grei amp til grei pris vil jeg tro :)

Har VC30 selv, og den er herlig med Tubescreamer! Riktignok er LC-serien ganske forskjellig lydmessig tror jeg.

Good call! Denne skal sjekkes ut! Hva mener du er forskjellen mellom VC og LC-serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det Gubbe, at dette forumet er et sosialt media, ikke et konsulentbyrå. De fleste her inne deler gjerne med seg, men det er nok en viktig forutsetning at det meste skjer i en hyggelig tone.... B) Irettesettelser av typen "kan du ikke lese eller ??" gir sjelden den helt gode stemninga.... :rolleyes:

"Irettesettelsen" min som du kaller det gikk direkte til en anbefaling på en forsterker på 120w til kr 3000,- og "irettesettelsen" min lød:

"Dessuten anslo jeg 5 - 30w. (Peavey classic 30 feks, men denne ligger i overkant på pris "as of now".)

Kan ikke folket lese hva jeg skriver eller?"

Jeg skrev altså aldri "kan du ikke lese eller??"

Er vel greit å kunne rette på dette, vel? Jeg mener jeg har vært rimelig klar på hva jeg ønsket tips til (i flere poster), og da må det vel være greit å forsøke å styre posten en smule.

Jeg har sett en del poster som: "Hei, jeg skal kjøpe min første gitar, tenker å bruke maks 2 000,-. Hva anbefaler dere?" Og svarene som drypper inn varierer fra tips til gitarpakker til 1500,- til ESP's til 6000,-." Meningsløst? Jepp. Det er derfor jeg forsøker å spisse det litt. Jeg har god tid.

Igjen: Rør-amp til ca 2 000,-, helst 1 eller 2 x 12" (eller utgang for ext cab), må tåle pedaler i front, i utgangspunktet ønskelig med to kanaler, men senere moderert til "ikke så viktig", i spennet 5 - 30 watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k er rett og slett for lite budsjett for rør hele veien og "massivt lydtrykk"

Mitt beste tips er en brukt Vox AD50VT - dette er hybridforsterkere som låter bra og som spiller rimelig høyt. Den gir deg en knippe ganske decent Vox/Fender/Marshall lyder som knuser Cube simuleringene i alle fall + et knippe faktisk veldig gode effekter. Den kan brukes med en dobbel fotbryter for kanalskifte (2 programerbare kanaler + en "manuell") den har effect loop og den fungerer faktisk greit med mange OD pedaler.

Det er ikke "all tubes" men sånn ellers er det omtrent noe av det beste du kan forvente deg for 2k brukt, hvis du klarer å finne en da.

Eneste alternativ måtte være å finne en av disse små rørforsterkerne på 5w og kjøpe et kabinett, men å holde dette under 2k vil bli vanskelig. Du kan jo sjekke ut thomann eller noen av de europeiske nettbutikkene, de har jo ofte slikt til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k er rett og slett for lite budsjett for rør hele veien og "massivt lydtrykk"

Jeg har aldri brukt ordene "massivt lydtrykk". Jeg har derimot ønsket meg noe som funker på øving (både på fylla, og på tirsdags ettermiddag), i studio og på gigs (og da skrev jeg vitterlig "PA" i parantes).

Hadde forøvrig en Vox AD50VT på hjemlån noen uker for en tid siden, den funka greit nok på fleskegitarene, men telecasterne mine likte den ikke. Den var ikke veldig glad i TS808-mod'en heller.

Og Greener: Jeg ba om tips til en forsterker med rør hele veien. (Hint: første post)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du leste innlegget mitt, men jeg linket til en Harley Benton-forsterker, som jeg er ganske sikker på er en kopi av Epiphone-forsterkerne (finnes i 5W og 15W):

http://www.thomann.de/dk/harley_benton_ga15.htm

Og hvis (egentlig når) du finner ut at denne ikke spiller høyt nok i band, kan du supplere med et billig kabinett:

http://www.thomann.de/dk/harley_benton_g212.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.