Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal en gamling en ny rør-combo


Gubbe

Anbefalte innlegg

Nåvel.

Etter å ha tygd meg gjennom diverse amper opp igjennom åra, landet jeg etterhvert på en Cube 30x.

Amp-historien tidligere har bestått av Marshall JCM800 m/4-x12, Peavey (brutal og fantastisk) transistorcombo 2x130w m/2x12, Orange 60w m/2x12", Peavey classic (tweed) 50w 2 x 12", Marshall valvestate 100w topp m/12" (solgt etter fem uker, fy f*** for no dr*t og r*v innakka i svart plast. Styr unna!!!)Peavey DeuceII (strålende hybrid-combo (2 x 12") men på nærmere 590 kg)Sound City 100w rør-topp m/4x12" Sunn-kabinett. Så ble det en laaaang pause, før jeg våkna igjen og skaffa meg en helt ok brukt Cube 30x som nevnt. Og den er helt ok hjemme, men jeg trenger noe mer ooomph til øving og gigs. Cube'n er grei nok til hjemmebruk for muskelgitarene, men mangler noe essensielt for å yte mine telecastere rettferdighet.

Derfor vil jeg (som IKKE pløyer alle gitarmagasiner og brosjyrer eller bruker 7 timer på nettet pr. arbeidsdag) ha tips til en rørcombo med 1 x 12" eller 2 x 12" fortrinnsvis med to kanaler og fullpakka av rør (begge ender). Den skal trives godt med en TS808 + en JD wah i front, ellers kan den gjerne ligge lavt i mojo-land, trenger ikke være sponsor av en eller annen semikjent møkkagitarist, eller nettopp kjøpt av en nyfrelst fjortis. Gamlekara her inne, hjelpes meg. Pris? Rundt 2 store. Brukt/nytt, spiller minimal rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje en Jet City? Jeg var svært fornøyt etter å ha prøvd en. Aner ikke hva den heter, men jeg mener å huske at det var 1x12 og rundt 40W. Kunne knottes fra clean til passe hissig vreng og alt innimellom. Dynamisk og god lyd. Jeg har heller ikke allverdens peil på amper, jeg går etter øret og denne kunne jeg tenkt å kjøpe. Husker ikke prisen, men jeg mener den var i underkant av 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "2 store" 2000 eller 20 000?

Edit: Hank var kjappere på avtrekkeren. Da får jeg heller spørre hva slags lydpreferanser/idealer du har? Hvis du mener 20 000 har du en god del alternativer.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke så veldig kravstor, mente ca 2 000,-. (hadde jeg hatt 20k til disp, hadde jeg nok forlengst levd i boutiqe-land (la oss si Ica Maxi-land, ikke Meny eller Ultra. Er ikke snakk om Matchless e.l.))

Men ok, skjønner at prisen setter begrensninger: La oss gå bort fra to kanaler og høyttalerspecs (kan alltids komplettere med kabinett etterhvert):

Dette gjelder: Rør hele veien, mulighet for eksternt kabinett, tåle pedalfaenskap sånn noenlunde, tåle rimelig intens bruk (øving med og uten fyllevolum, studiojobbing, gigs (m/PA)) Tenker fra 5 - 30 watt.

Har feks hørt mye morsomt om disse små Epiphone-dvergene..... men som sagt, er ikke redd for brukte saker, ei heller saker som ikke flyter godt der oppe blant fjortispreferansene. Gammal ombygd rør-radio feks funker sikker fjell. Merkenavn er dermed av liiiiiiten betydning.

Gamliser, show your cards!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamliser, show your cards!

Nå kvalifiserer vel jeg bare sånn ca 50%, og det er på alder, ikke spiss på amper.... :lol:

Men jeg får en sånn liten "mission impossible" gut-feeling her.... Ooomp får du ikke av en 5 watter, du må vel over 10, og rør i alle ender for 2 laks ??

Råtips fra en "olding"... Ta deg et par trubadurjobber med cuben din, og klink til med 4 - 5 laken, så kommer du deg i mål ;) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Imaginos:

Bugeraen du linker til er på 120w, og koster 3000,- Uaktuelt, med andre ord. Leste du tråden?

For å gjenoppfriske:

"Tenker fra 5 - 30 watt." og:

"Hehe, ikke så veldig kravstor, mente ca 2 000,-."

Skal sjekke Epi.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke så veldig kravstor, mente ca 2 000,-. (hadde jeg hatt 20k til disp, hadde jeg nok forlengst levd i boutiqe-land (la oss si Ica Maxi-land, ikke Meny eller Ultra. Er ikke snakk om Matchless e.l.))

Men ok, skjønner at prisen setter begrensninger: La oss gå bort fra to kanaler og høyttalerspecs (kan alltids komplettere med kabinett etterhvert):

Dette gjelder: Rør hele veien, mulighet for eksternt kabinett, tåle pedalfaenskap sånn noenlunde, tåle rimelig intens bruk (øving med og uten fyllevolum, studiojobbing, gigs (m/PA)) Tenker fra 5 - 30 watt.

Har feks hørt mye morsomt om disse små Epiphone-dvergene..... men som sagt, er ikke redd for brukte saker, ei heller saker som ikke flyter godt der oppe blant fjortispreferansene. Gammal ombygd rør-radio feks funker sikker fjell. Merkenavn er dermed av liiiiiiten betydning.

Gamliser, show your cards!

Med et budsjett på 2000,- har du ikke mye å velge i. Det kan jeg si her og nå! Jeg har en gammel amp (tidlig 70's) som låter dritfett av type gammel vintage overdrive. Det er egentlig en gammel bassforsterker med separat topp og høytaler 1x12. Men denne har transistorer i preampen, og 12ax7 i fasesplitter og to EL84 som utgangsrør (dermed 15Watt). Men denne tror jeg ikke jeg selger under 3000,-. Bare på grunn av hvor bra den låter. Da beholder jeg den heller selv i studio. Men denne hadde jeg tenkt til å annonsere før eller siden, da jeg egentlig har alt for mye utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kvalifiserer vel jeg bare sånn ca 50%, og det er på alder, ikke spiss på amper.... :lol:

Men jeg får en sånn liten "mission impossible" gut-feeling her.... Ooomp får du ikke av en 5 watter, du må vel over 10, og rør i alle ender for 2 laks ??

Råtips fra en "olding"... Ta deg et par trubadurjobber med cuben din, og klink til med 4 - 5 laken, så kommer du deg i mål ;) ...

Tja, jeg er så absolutt ikke trub-typen, så det er fullstendig uaktuelt.

Dessuten anslo jeg 5 - 30w. (Peavey classic 30 feks, men denne ligger i overkant på pris "as of now".)

Kan ikke folket lese hva jeg skriver eller?

Jeg gjentar: Full rørcombo, 5 - 30w, brukt eller nytt, gjerne med mulighet for ext cab, ikke opphengt i merkenavn, gjerne modifisert gammal rør-radio.

Og Tommern: Ooomph handler ikke bare om volum/headroom. Dynamikk, derimot. (mine preferanser, dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tommern: Ooomph handler ikke bare om volum/headroom. Dynamikk, derimot. (mine preferanser, dette)

Greit nok det. Men du skrev at du skulle bruke den til øving og gigs. Har selv en 5 watter jeg bruker i stua, og den orker i hvertfall ikke være seg øvinger eller gigs. Derfor mitt forslag om å heve nedre grense, 10 - 12, da begynner det å låte slik at trommisen kan legge bort vispene og ta frem stikkene...

Og forresten så tror jeg de fleste her inne kan lese, det henger liksom litt sammen med at de kan skrive.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.