Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Din mest vellykkede modifisering?


Anbefalte innlegg

Det finnes sikkert "tusenvis" av gode og mindre modifiseringer. Jeg tenkte det kunne være nyttig å ha en tråd om vellykkede modifiseringer til tips og hjelp om hvordan man har utført arbeidet, hvilke deler som er brukt, og hvordan resultatet ble.

Min mest vellykkede jobb har utgangspunkt i en Fender Squier p-bass i Silver series. Kroppen og halsen var så overraskende god da jeg tilfeldigvis prøvde den i butikken tidlig på 90-tallet at jeg slo til. Prosjektet med å bytte ut all elektronikk lå i bakhodet i mange år før jeg endelig gjorde det. Saumfarte nettet på jakt etter akkurat de komponentene jeg ville ha. Endte opp med Seymour Duncan SPB-1 pickups, CTS pots, Switchcraft jack og Orange Drop cap på .1 for fetere tone. Etter mye leting fant jeg endelig en ny Badass II bridge også.

Arbeidet var ganske enkelt ved å følge diagrammet til SD. Det er så oversiktlig og greit at det er vanskelig å gjøre feil.

Resultatet er jeg særdeles godt fornøyd med. Nå låter den som en kanon, mørk og kraftfull vintage lyd med roundwound strenger. Bridgen har gitt lyden en ekstra dimensjon som er klart merkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den store aktiviteten her.. kunne jo være en god tråd med oversikt over mods som folk burde vurdere.

Selv har jeg byttet potmetre, ledninger og caps i min stratt. Kjøpte en mim strat som funket greit en stund. Ble litt mer kresen etter hvert, så ville se hva nye mikker og elektronikk kunne gjøre. En hel verden, tydeligvis. Byttet til Suhr's LP60 singlecoils. En med motsatt polaritet for kansellering av støy ved bruk sammen med hals-mikken. Sitter en SD-humbucker i stolposisjon, men husker ikke hva det er for noe. Tror det er en SH eller noe. i alle fall! CTS potmetre og en ny orangeDropCap på .047mF gjorde og en stor forsjell fra de billige kjeramiske dritt kondensatrorene.. Nå bruker jeg faktisk tonekontrollen..

Vel. Skikkelige pot-metre og elektronikk kan være som å pusse dritten av sølvtøyet til bestemor.

En annen mod jeg gjorde var Monte Allums H2O-mod til Boss BD-2. Syyykt bra mod. Klar, sprek vreng, og en helt ny pedal som kn brukes til mye mer enn hva orginalen kan. Husker ikke alle komponentene som var medi kittet, men kan si at det ikke var rare greiene. Kan du lodde, så prøv en. Tror Dynacomp-modden hans er like god. Bare husk å skaff en motstand til LEDet som er en mellomting mellom orginalen og en jumper.. altså ingenting. LEDet mitt lyser så fælt at jeg må ha en papirbit gaffet til pedalen for ikke å lyse opp scenen. Lysteknikere skal stå for lyset, ikke jeg :P

Og jo! Bytt "nut"-en på halsen din om du har en billigere strat! Sykt mye å hente inn. Og skru skruer som holder hals og strengestol fast skikkelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. av modifisering har skiftet mange pickuper opp igjennom. De to gitarene som skiller seg ut er en mexico tele som fikk Lindy Fralin pickups og RS-kit. Angrer på at jeg solgte den... Den andre er en Aria FA-70R Pro II som fikk TV-Jones pickups. Det var litt av en jobb, Aria'n er en full-size jazzbox hvor all elektronikken må inn og ut hullet til pickupen. Den gitaren har jeg enda, og den blir flittig brukt.

Det heftigste jeg har gjort på forsterkersiden, var å skifte fra 6L6 til KT-66 utgangsrør på min Marshall JTM45 RI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RS-kit i alle LP'ene , i tillegg til Tele'n nå. En billig oppgradering som gjør en merkbar forskjell, så Strat'en står for tur. Lollar Imperial buckers i LP Classic'en fikk den mye nærmere en "ordentlig" Les Paul!

Ellers må jeg nevne full rekke med TAD rør i JTM 45 klonen som lagde kremlyd i en ellers meget bra amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på gang med loddebolten i det meste jeg har av gitarer, amper og pedaler. Oftest med veldig bra resultat.

Mest vellykket er nok SD-1 som jeg gjorde noen Keeley-mods på, i tillegg til noen av mine egne :) Og Marshall-toppen jeg hadde tidligere, som fikk KT88 i utgangen, stivere power og bias, low-noise dioder, Orange Drop signalkondiser og noen komponentverdier fra bass-utgaven. Ble sinnsykt fet stonerlyd i den, men fant ut at den ble for voldsom for meg i et pop/rock-band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har kjøpt noe, men de aller fleste gitarene jeg har kjøpt har hatt svært godt utbytte av en fretlevel/crown jobb (tror det finnes en god tråd om dette et eller annet sted på forumet her. DIY, kanskje?))). Har man litt stødighet og erfaring og godt utstyr er dette en overkommelig jobb med forbausende godt resultat (dersom det trengs). Samme med å dedikere en time eller to til finjustering/filing av toppsadel. Til sist en kontroll av action, trussrod og intonasjon. Men det er vel knapt for modifikasjon å regne....?

Bytte av pickups og tunere er vel nesten så godt som standard for gitarer i et visst prisleie, så det nevner jeg ikke.

Ellers bygger jeg (eller skrur sammen, alt ettersom) mine egne gitarer ut fra forhåndsbestemte specs så det blir litt feil å snakke om modifikasjoner som sådan. Mod'ene er på en måte allerede på tegnebrettet.

edit: omformulering etter å ha oppdaget flere lag med smør på en ikke ubetydelig mengde flesk.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mine to vellykkede prosjekter er:

1. Et enkelt prosjekt, hvor jeg byttet ut stock-pickupene i min Epiphone Les Paul standard, med 496R og 500T fra Gibson, samt satte på en Bigsby B7, rollerbridge og Wilkinson locking tuners.

2. Fjernet alle bånd fra en Yamaha RBX-170, fylte sprekkene med formtre, oljet halsen, fjernet bridgepickup, og byttet ut neck pickup med en hot GFS P-bass pickup - satt opp med flatwounds, og er en god nok fretless til husbruk.

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få bra liv i Telen min nå. RS-kit, der jeg bora opp kontrollplata selv, CRL 3-way switch, skifta jackplate+plugg, Lollar Alnico 3 bridge, Gibson Burstbucker #1 i neck(som jeg fresa ut plass til med Dremel. Det tok tid!), Hipshot inntoneringskompenserte sadler og Tonepros stemmeskruer. Mangler enda noen småting, bl.a domes på potene og knott på switchen, samt at jeg vurderer å gå for en litt mer avrunda mic i bridge. Nåværende skjærer gjennom trommehinner bedre enn en velplasert dartpil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.