Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG med enkel volumknott?


ozzyfuzz

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut EMG humbuckerne mine fra en sg type gitar med 2 volum og 2 tone kontroller. Da blir EMG'sa puttet inn i en gitar med kun en enkel volum kontroller, lurer på om noen veit om det er mulig å få til i det hele tatt. Er 80/85 hvis det skulle hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bytte ut EMG humbuckerne mine fra en sg type gitar med 2 volum og 2 tone kontroller. Da blir EMG'sa puttet inn i en gitar med kun en enkel volum kontroller, lurer på om noen veit om det er mulig å få til i det hele tatt. Er 80/85 hvis det skulle hjelpe noe.

http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/2_blackouts_1v_3w.pdf

Bare kopier dette. Seymour Duncan Blackouts bruker samme verdi på potmetrene, og er like uavhengige av "til jord" som EMG.

Du må ha en switch av et eller annet slag, det er ikke sikkert din ser ut akkurat som dette. Se på hvordan den switchen som er i gitaren i dag er koblet opp. Det blir akkurat likt med EMG-ene. Det er bare verdien på potmeterne som er forskjellige på aktive og passive pickuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også koblingsskjema for dette på EMGs sider.

Jeg lette litt, men mente at jeg ikke hadde sett noen uten tonekontroll hos EMG.

Det er ikke nødvendig å sjekke hos EMG, bare å bruke Seymour Duncan sitt av hjertens lyst. Det som evt finnes hos EMG ser helt likt ut, men annen logo på :D

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man med EMG, så er det viktig å følge skjemaene til EMG til punkt og prikke. Bruker man erfaringer fra andre løsninger er det voodoo løs i systemet. Kanskje

EMG og SD Blackouts kobles opp på nøyaktig samme måte.

Det er som jeg sa, en feil i skjemaet med èn volumkontroll.

Sjekk diagrammet til EMG mot SD-diagrammet med to stk volumkontroller :) De er identiske. Men SD sine er mer oversiktlige... Når de ikke har "lånt" et passivt diagram, og glemt å fjerne jordledningen.

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Får sette meg ned med skjemaene og studere det litt.

Kjøpte meg gibson 490r & 498t som jeg er gira på å få testa ut på gitaren med 2 volum og 2 tone, så får lodde litt der først tenker jeg.

Uansett veldig hjelpsomt med litt tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, jeg har da jeg ser etter...kobla emg`ene til jord på tremen slik som da det var passive på gitaren. På den andre med emg så har jeg "glemt" jordinga....ikkeno støy? :unsure:

Ikke rart. Legg merke til "Kanskje". Ikke "da blir det garantert ulyd". :) Problemet er i første rekke at feilen som oppstår er helt uforutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, jeg har da jeg ser etter...kobla emg`ene til jord på tremen slik som da det var passive på gitaren. På den andre med emg så har jeg "glemt" jordinga....ikkeno støy? :unsure:

En av årsakene til at aktive instrumenter ofte er mer støyfrie, er at "jord" = batteriet :) Mye mindre påvirkning av dimmere, lysrør etc.

Jeg har en aktiv bass jeg elsker nettopp på grunn av det. er det støy med den, er det forsterkeren.

Det er en av årsakene til at jeg er tvilende på å bytte til passive på ESP-en min.. Jeg vet ikke om det er boret hull til jordledning i det hele tatt :D

Og jeg orker ikke å begynne med det.. Da setter jeg heller inn et sett med Blackouts for å få litt forandring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.