Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en "hvordan få til sånn her lyd"-tråd


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei alle samma.

Jeg har fått til mye gode toner utav blackmoren min, men er det en tone jeg virkelig ikke har fått til skikkelig enda, så er det en skikkelig god solo-tone.

Jeg kunne tenkt meg å ta utgangspunkt i en dave murray-aktig tone, og jobbe meg videre derifra, for å få noe mer "meg"

Men hovedproblemet er, hva er det som gjør at dave murray's tone blir så jævla "skrikende" ?

Her er ett klipp (legg spesielt merke til fear of the dark, der han ikke bruker wah):

Det høres ut i mine ører som at det er noe tubescreamer og wah inne i bildet her, men hvor stor rolle har hotrails i en slik lyd?

jeg kan selfølgelig få til en slik "rund" tone som dave murray ofte har, men den er langt fra skrikende nok, selv med tubescreamer aktivert.

Ja, jeg vet at mye av lyden ligger i fingra, men jeg er ikke på utkikk etter å kopiere noe lyd her, jeg er på utkikk å begynne å lage min egen solo-tone, men føler jeg er langt utpå viddene, så jeg trenger hjelp!

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall JMP-1/DSL med en god del mellomtone, sannsynligvis med en form for boost alà TS, Hotrails/Dimarzio Super Distortion er vel grunnmuren i lyden hans.

Dra opp bra med mellomtone, pluss en mellomtone boost og hot rails i middle position er et godt utganspunkt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten minner den videoen der meg om hvorfor jeg liker Adrian Smith mye bedre enn Dave Murray...

synes det er vanskelig å "like" den andre bedre jeg... Adrian Smith og Dave Murray er jo så forskjellige. Adrian Smith spiller veldig teknisk riktig og korrekt, og ganske staccato, mens Dave Murray spiller VELDIG legato, og improviserer en god del mer.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JMP-1, JCM 800, 2000 og JVM skal vel gi en god del av den lyden.

Smell på wah som nevnt, pluss en crisp overdrive.

DSL er vel billig fordi den masseproduseres av marshall, ganske vanlig, ikke botuiqe og er en enkel og meget god amp.

Her er en liste over pedaler de bruker anno 2010;

Rothwell

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/guitar.html

Analog Man

Fulltone

Ibanez

Sto listet på frontier plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er vanskelig å "like" den andre bedre jeg... Adrian Smith og Dave Murray er jo så forskjellige. Adrian Smith spiller veldig teknisk riktig og korrekt, og ganske staccato, mens Dave Murray spiller VELDIG legato, og improviserer en god del mer.

Skjønner hva du mener, men det er ikke det at Smith er spesielt teknisk eller korrekt som er greia mi, men heller det at han faktisk greier å si noe med soloene sine. Lage små melodier, om du vil, med en egen struktur og dramaturgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.