Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker litt hjelp til gitarvalg!


Deformed

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg har allerede en Carvin dc127 m/wilkinson, stemt i E. Jeg gidder ikke å tukle med stemminga på denne.

Jeg har også en Epi Goth SG med 12-56 strenger på, foreløpig stemt i C. Det låter mildt sagt lite pent, gitaren er fryktelig å spille på og den nekter å holde stemminga.

Jeg er ute etter en ny gitar (selger SGen, da stemt tilbake til E og justert deretter) bedre egnet til nedstemming. Det første man tenker er vel at den må ha lengre hals: er det da nok med 25,5" og strenger på ca. 14-60? Høres litt usunt ut for gitaren, men hva vet vel jeg :roll:

Hvis 25,5" skulle holde, har jeg sett litt på diverse gitarer. Bl.a. Jiwestone sin SO-2000B, med fast stol og aktive mikker (som sannsynligvis byttes med EMG). De skryter selv over hvor god denne gitaren er, men jeg er noe skeptisk.

Neste ut er Cort sin nye serie; Katana.

kan sees her http://www.cort.com/guitars/katana/

Synes selv katanaen er penere enn JW2000B. En katana går for 4500,- hos gdg.no, så og si det samme som for jiwestonen.

Ellers har jeg tenkt litt på å bestille gitar fra USA. En schecter c-1 blackjackEX (26,5" hals) går for 550$, som inkludert moms og frakt burde bli rundt 5500-6000kr, mao. noe dyrere.

Siste utvei er en Kramer baretta http://www.musicyo.com/product_specs.asp?pf_id=193, men den er skummelt billig.

Har folket noen synspunkter/anbefalinger/råd til en noe usikker fyr?

edit: schecteren kan forresten sees her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke lengden på halsen har noe å si, Zakk Wylde stemmer ofte ned ganske mye, og han spiller på LP...men det er jo Gibson,selvsagt.

Hva med å smelle på noen ENDA feitere strenger? Eller kanskje vurdere en baryton-gitar? Eller kanskje en 7-strenger?

Hvis du finner en Maverick F-1, F-2,eller F-3, har jeg ikke annet en godord å si om de. Jeg har en F-1 med floyd rose, og har spilt ned i D med 052-010, det funke krute godt, og jeg kan tenke meg at en med fast stol og enda feitere strenger kan funke så langt ned du bare vil. De har helt fantastiske halser, synes jeg, men mikkene må du bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke vil hive på feitere strenger på SGen er fordi den er rimelig vond å spille på med så tykke strenger. Jeg vil ha en gitar med såvidt slankere hals.

Ang. Maverick: hvor selges disse? aldri sett dem på noe nettbutikk eller sjappe i Norge hvertfall :/

Prøvde en bariton gitar i dag, og den lange halsen (28") var for mye for meg. Jeg fikk litt problemer med å nå over 4 bånd uten å bevege hånda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke tykkere strenger er det en stor fordel med lengre mensur (skala). Tenk bass, som ofte har 10" lengre mensur enn gitar.

Yamaha og Ibanez har begge Drop D/XL modeller med 27". Noe som er kortere enn bariton men lengre enn vanlige gitarer.

Til de modellene du har sett på, de duger sikkert. Hvis du vil ha fast stol så er utvalget noe mindre enn ellers. Jeg ville personlig ha gått for en brukt Kramer isteden for den du har sett på. Cort gitaren ser jeg. Schecter er den beste av de du har link til. Både den lengre mensuren og mikkene er noe som er mye bedre enn på de andre modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.