Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

New Computer Day !


Anbefalte innlegg

Det er ikke uten grunn at de fleste grafiske designere, lydprodusenter og videoredigerere bruker mac.

PC er bra til sitt bruk, jeg har selv hatt mange PC'er i oppveksten, og de har blitt så sluggish etterhvert, at de har blitt erstattet av kliss nye de også.

Og etter snart 4-års bruk med Apple, må jeg ærlig talt inrømme at mye av grunnen til at jeg kun kjøper mac nå, er fordi at det fungerer. Jeg gidder ikke å sitte med vedlikehold av pc'en i hytt og pine, sånn som jeg gjorde før med gammelpc'en.

<-- Grafisk designer med PC

Jeg har aldri hatt de store problemene med PC'er egentlig. Aldri hatt et ordentlig virus, og når den har krasjet har det vært min egen feil. Men nå skal det sant sies at jeg ikke har brukt Mac så veldig mye heller. Jeg var utplassert i en avis på Vdg. der de kun hadde mac. Satt med den 8 timer pr. dag i 5 dager, men kan ikke si jeg fikk noen åpenbaring.

Men i bunn og grunn er smaken som baken. Hadde jeg hatt noen forferdelige PC-opplevelser hadde jeg sikkert bytta til Mac jeg og, men har så langt gått helt fint. Viktigst at DU er fornøyd!

Var ikke meningen å begynne å legge ut som en gammel mann her, men når du begynner å sette Mac så til de grader på en pidestall så må jeg bare kverulere litt ;) Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt en gammel amerikaner og en elbil. Amerikaneren går som et helvete bare du gidder å jobbe litt med den, mens elbilen er så factory-sealed at om noe går galt har du ikke andre muligheter enn å kjøpe deg ny. Og tro meg, ting GÅR galt. At Mac er virus-fri er en myte

<-- Grafisk designer med PC

Jeg har aldri hatt de store problemene med PC'er egentlig. Aldri hatt et ordentlig virus, og når den har krasjet har det vært min egen feil. Men nå skal det sant sies at jeg ikke har brukt Mac så veldig mye heller. Jeg var utplassert i en avis på Vdg. der de kun hadde mac. Satt med den 8 timer pr. dag i 5 dager, men kan ikke si jeg fikk noen åpenbaring.

Men i bunn og grunn er smaken som baken. Hadde jeg hatt noen forferdelige PC-opplevelser hadde jeg sikkert bytta til Mac jeg og, men har så langt gått helt fint. Viktigst at DU er fornøyd!

Var ikke meningen å begynne å legge ut som en gammel mann her, men når du begynner å sette Mac så til de grader på en pidestall så må jeg bare kverulere litt ;) Sorry

Bruktet Windows i MANGE år før fikk meg Mac. Før syntes jeg windows var det ultimate og regnet nesten med at det var vanlig at maskinen krasjet i ny og ned...Dog, var som regel bare bagateller å fikse, men tok litt tid... Fikk Mac og alle småproblemene som jeg hadde hatt med Windowns forsvant helt.

Endret av Trilogy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg sjøl en imac for 4 daga sia. Den minste versjonen vel å merke, med 21"skjerm, intel core duo, 4gb minne å 500gb harddisk.

Betalte 9000kr for den å angre ikkje ett sekund.

Første gang eg har brukt en mac å begynn egentlig på scratch me operativsystemet å jobbe med å lære meg det. men så langt lik eg alt eg har "lært"...

Har aldri vært noen pc-fyr å har ufattelig lite datakunnskap, å har vært mye plaga me både virus og kræsj.

Ane ikkje ka eg gjør men nokka har eg/vi gjort feil. Så mac har eg hatt løst på lenge med tanke på bedre trygghet i fleire aspekta. Ble og handla inn med tanke på å begynne med innspilling med pro tools som eg å får om ei stunn :)

Ellers e maskinen fette najs å se på me en lekker skjerm som e stor nok i massevis tel mitt bruk! Tar ikkje mye plass heller med tanke på at det bare e en skjerm,ei strømledning, trådlaus mus og trådlaus tastatur.

Lett å frake med seg om det blir nødvendig :)

Skjermen e jo trossalt datamaskinen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mac. Men jeg er ikke begeistret for iMac skjermene. De er veldig fine og se på. Men de har få valg når det kommer til kalibrering. Kan ikke stille på kontrasten. Og fargene er veldig feile på skjermen. Det er litt en skryteskjerm. Så bilder vises som klarere og finere enn de er.

Jeg var så irritert på skjermen min helt til jeg fikk kalibrert den. For ting jeg laget kom jo ikke ut likt. Så til Mac Pro'en min så dro jeg frem en gammel CRT skjerm. Bare 17", men faktisk veldig god og riktig fargegjenngivelse. Men har veldig lyst på en Eizo skjerm. Koster flesk da.

Castor, har sakt det mange ganger før. En mac er ikke så dyr som folk skal ha det til. Jeg "bygget" en tilsvarende maskin som jeg har hos dell.no og den kom på 3500kr mer. Så og på tilsvarende maskiner i specs på nettet og de lå i akkurat samme prisleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er lekre greier, ingen tvil, men jeg setter mer pris på gratis hastighet og fleksibilitet mhp hardware. Har ikke noe erfaring med iMac, men hvordan er mulighetene for å legge til ekstra hardware, f.eks et RAID (eSata-kontakter)? Kan man oppgradere skjermkortet selv nå? Overklokking antar jeg fremdeles er uaktuelt, men det er det jo også for de fleste ferdig-PCer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man en iMac er man ganske låst ang hardware. Kjøper man en mac pro er det som en stasjonær pc. Er mulighet for raid hvis man vil. Er plass til 4 harddisker. Kan skifte skjermkort osv akkurat som på pc.

Mac Pro er jo fullblods arbeidsstasjoner med fullblods priser. Jeg ville nok ikke kostet på meg en Xeon-prosessor for mitt amatørbruk :D

Og må man velge RAID-kort-opsjonen for å kjøre et enkelt RAID 0 med 2 disker? De tar faen meg 6000 kr for det raid-kortet! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac Pro er jo fullblods arbeidsstasjoner med fullblods priser. Jeg ville nok ikke kostet på meg en Xeon-prosessor for mitt amatørbruk :D

Og må man velge RAID-kort-opsjonen for å kjøre et enkelt RAID 0 med 2 disker? De tar faen meg 6000 kr for det raid-kortet! :o

Det er ikke noe problem å finne slik hardware på nettet. Skal selv oppgradere minnet senere, 2 ekstra 4gb brikker... og gjett hva de koster på komplett? 1500kr. det er mye, men det er pga. minnet er så jævla kjapt (SO-DIMM 1333MHz DDR3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å finne slik hardware på nettet. Skal selv oppgradere minnet senere, 2 ekstra 4gb brikker... og gjett hva de koster på komplett? 1500kr. det er mye, men det er pga. minnet er så jævla kjapt (SO-DIMM 1333MHz DDR3)

"Jævla kjapt"? :lol: 1333MHz er jo standardfrekvens for value-RAM for tiden, og finnes til og med i billige ferdig-PCer. 1500 for 2x4 Gb er ikke dyrt, det er en helt normal pris :)

Edit. Men jeg forstår det slik at du altså kan oppgradere minnet i iMac på egenhånd, det er da noe :)

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.