Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

New Computer Day !


Anbefalte innlegg

Jepp, som trådtittelen sier, har jeg skaffet meg en ny iMac!

Den kommer hovedsakelig til å bli brukt til.... Vel, alt i min hverdag, alt fra surfing, nettbank, videoredigering, photoshop, gaming via bootcamp og cubase.

Kjøpte en modell slik at den holder i noen år... Tok med en 1TB Time Capsule Router samtidig (en Router med innebygd USB-Port for skriverdeling, og 1TB harddisk, som fungerer VELDIG sømløst med Macs, må oppleves... VELDIG enkel backupløsning) Her er noen specs på macen:

2,8 GHz Intel Core i5 Quad Core Prosessor

4GB 1333MHz DDR3 minne

1TB 7200rpm Harddisk

ATI Radeon HD 5750 Grafikkort med 1GB dedikert minne

27" Led-baklyst IPS skjerm med 2560x1440 oppløsning. Denne kan jeg alvorlig talt nesten ikke beskrive.

Jeg kan ikke ha lysstyrken på skjermen på max ved vanlig kveldsjobbing, pga. jeg får vondt i øynene (ja, den er faktisk SÅ lyssterk)

Det var med ett trådløst tastatur og en trådløs mus. Det var også med gratis foto, lyd og videoredigeringsprogram, som er standard på alle macs (iLife 09)

Så alle dere som sitter der å sliter med en Windows-PC, det er virkelig verdt oppgraderingen å kjøpe seg en mac, altså ! :o

Ingen tråd er komplett uten bilder:

NB: Macen ved siden av, er en 13" Macbook '07. Bilder kan egentlig ikke beskrive hvor enorm denne pc'en er.... Den virker mye større i virkeligheten.

img0387c.th.jpg

img0388c.th.jpg

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse! Ser jo rålekkert ut!

Og hva kostet herligheten?

Mac kostet egentlig 16.990,- Men siden samboern er student, fikk jeg rabatt, så jeg betalte 16140.50,-

Time Capsule kostet 2290,- og erstattet en elendig jensen router, som jeg måtte resette flere ganger om dagen. Dessuten så slipper jeg å hente skriveren til pc'en hver gang jeg skal printe ut noe, nå skriver jeg og samboern ut over trådløsnettet... Dessuten har jeg nå mye bedre hastighet macene mellom, pga. Routeren sender på 2 frekvenser samtidig.

Men alvorlig talt, man må rett og slett prøve time capsule backupløsningen for å forstå hvor genialt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekstentusen for en 4x3Ghzmaskin med 27" skjerm. Wow. Ikke verst. Med backupløsning. Er virkelig alt du nevnte der inkludert? *Gruble

Min maskin koster jo, med tre 24" skjermer 24000, og det er uten all den fine programvaren til iLife09. Men jeg har 4 TB ekstra diskplass, og SSD- disk som OS- disk. Og 8 GB minne. What a bummer. Mac blir nok min neste maskin, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekstentusen for en 4x3Ghzmaskin med 27" skjerm. Wow. Ikke verst. Med backupløsning. Er virkelig alt du nevnte der inkludert? *Gruble

Min maskin koster jo, med tre 24" skjermer 24000, og det er uten all den fine programvaren til iLife09. Men jeg har 4 TB ekstra diskplass, og SSD- disk som OS- disk. Og 8 GB minne. What a bummer. Mac blir nok min neste maskin, ser jeg.

huff, jeg ser din enorme ironi, men alvorlig talt, en pc og en mac kan ikke sammenliknes altså, det blir som å sammenlikne en Toyota med en Porsche, eller for å ta det i gitar-øyemed, som å sammenlikne en Gitar til 3000 med EMG-Pickups og en gitar til 20.000 med EMG-Pickups... Det er mye samme elektronikken, men det er hvordan det hele er satt sammen og fungerer i system. Hjelper ikke om du har aldri så mye minne, harddiskplass eller skjermer, når operativsystemet krever konstant vedlikehold og virus-sjekker, samt rydding i registret og defragmentering. (Mac har verken virus, register, og defragmenterer seg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir som å sammenlikne en Toyota med en Porsche

Jeg ville heller sagt en gammel amerikaner og en elbil. Amerikaneren går som et helvete bare du gidder å jobbe litt med den, mens elbilen er så factory-sealed at om noe går galt har du ikke andre muligheter enn å kjøpe deg ny. Og tro meg, ting GÅR galt. At Mac er virus-fri er en myte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ironisk ment. Beklager hvis det kom slik ut. Men jeg skjønner heller ikke hva du mener med at man trenger å rydde i registeret, eller defragmentere. Faktisk er det slik at denne maskine IKKE skal defragmenteres, da det ødelegger harddisken. Det som skal defragmenteres, ordner seg også selv, slik man kan forvente i 2010.

Jeg syntes bare at du hadde kjøpt deg en kjempefin maskin, og at min var dyr i tillegg, så jeg stusset litt på prisen, og lurte faktisk på om alt var inkludert, da jeg må innrømme at jeg tror at Mac er dyrt.

Det å hovere med at jeg har dyrere maskinvare enn deg, og særlig ikke i en post der du er glad og fornøyd over at du har ny maskin, håper jeg at du ikke tror jeg har noe behov for. Det er bare for dumt. Det var ikke poenget i det hele tatt.

Jeg trodde at skulle jeg ha en tilsvarende løsning som det sto "Apple" på, så måtte jeg ut med mye mer enn det jeg har betalt for den maskinen jeg bruker nå. Så derfor spør jeg en gang til- 16 laken, det er med den heftige maskinen, skjermen og timecapsulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt en gammel amerikaner og en elbil. Amerikaneren går som et helvete bare du gidder å jobbe litt med den, mens elbilen er så factory-sealed at om noe går galt har du ikke andre muligheter enn å kjøpe deg ny. Og tro meg, ting GÅR galt. At Mac er virus-fri er en myte

La oss nå ikke gå helt overbord her.

Det er ikke uten grunn at de fleste grafiske designere, lydprodusenter og videoredigerere bruker mac.

PC er bra til sitt bruk, jeg har selv hatt mange PC'er i oppveksten, og de har blitt så sluggish etterhvert, at de har blitt erstattet av kliss nye de også.

Og etter snart 4-års bruk med Apple, må jeg ærlig talt inrømme at mye av grunnen til at jeg kun kjøper mac nå, er fordi at det fungerer. Jeg gidder ikke å sitte med vedlikehold av pc'en i hytt og pine, sånn som jeg gjorde før med gammelpc'en.

Jeg har kompiser også som kritiserer mac opp og ned og i hytt og pine, men de har aldri putta sine fingre på en mac før !

Og ikke faen om de har brukt en over lengre tid! Det blir bare for dumt å kritisere noe, før man vet noe som helst om det. (Jeg har ikke peiling om verken orsvend eller castor har prøvd en)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor: iMacene er faktisk veldig godt priset når man ser på alt man får, det har det vært siden de lanserte maskinene i aliminium og glass. At Mac er overpriset begynner å bli usant. Jeg tviler på at man kan sette sammen en PC og kjøpe en lik skjerm og spare noe særlig på det kontra å kjøpe en iMac.

Angående virusgreiene: Det finnes bare trojanere til Mac OS X. Du må laste ned et program, og du må installere det og la det få tilgang på datamaskinen din. Sist jeg sjekket var det faktisk ikke mer enn et par trojanere som faktisk fantes, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.