Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av gitar


Immortal

Anbefalte innlegg

Hei, var på 4sound og prøvde en yamaha gitar til 1900,- forrige uke. Var overraskende bra låt i den. Synes yamaha alltid leverer mye gitar for penga.

http://4sound.no/itempg.aspx?id=10544&artno=157255

den har vi og, men synes det er ubehagelig hals og gripebrett på den. Kan godt være smak og behag, og lyden på den er jo som prisen tilsvarer ville jeg sagt. Ikke noe vidunder for den prisen.

Men nå har jeg jo en akustisk gitar til 30k så kanskje jeg er litt kresen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske at det muligens er bedre at man kjøper en gitar til 1500,- og begynner å spille gitar, enn at man får beskjed om at gitarer i den prisklassen kan du bare drite i! Det er mange som har lært seg å spille på rimelige instrumenter, selv om det i verste fall KAN drepe motivasjonen. Er man motivert nok, tåler man litt smerte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- føler meg litt truffet her. Hvis jeg har vært litt uklar, så la meg presisere:

Kjøper man seg en gitar til en tusenlapp eller to i norsk musikkforretning, spiller det liten rolle hvilket merke man kjøper. Gitarene er stort sett like. Har man litt greie på det, finner man den gitaren av flere som er "best". Store forskjeller er det dog ikke. Jeg ville ha prøvespilt akkurat den gitaren jeg skal ha. Enten forsøkt å få litt avslag på den som henger framme, eller prøvespille den nye man finner fram fra lageret og sammenligne med "framme"- gitaren. Er butikken litt lur, har de kanskje plukket ut en av de bedre til demogitar, og kanskje gitt den en setup i tillegg :)

Gitarer i tusenkronersklassen er fortsatt ikke noe å skryte av, men jeg har aldri hevdet at de ikke kan brukes til å spille på, tvert i mot.

Som Audun sier- den gitaren som er best egnet til å lære seg å spille på, er den man eier og har på rommet sitt. Ikke den som henger i butikken, og som kanskje er bittelittegranne bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte er feil med svar her på forumet er at man antar nybegynneren vet hva som gjør en gitar til en god gitar. da jeg begynte å spille, så visste ikke jeg at enkelte gitarer var mer lettspillte enn andre.

jeg trodde det var utelukkende lyden og utseende folk betalte ei god månedslønn for :P det beste er nok å la en nybegynner spille på en type europris gitar (som jeg begynte med) for så å sammenligne med en "skikkelig" gitar som man får kjøpt på musikkforetninger (for min del en morgan med nypris på litt over 1000-lappen)før han/hun kjøper gitar. selv om morganen ikke var en topp gitar, så var den himmelen i forhold til europris-skrapet. det var sånn jeg skjønte hvorfor det lønte seg å legge litt mer penger i en gitar :)

Endret av jøtul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte er feil med svar her på forumet er at man antar nybegynneren vet hva som gjør en gitar til en god gitar. da jeg begynte å spille, så visste ikke jeg at enkelte gitarer var mer lettspillte enn andre.

jeg trodde det var utelukkende lyden og utseende folk betalte ei god månedslønn for :P det beste er nok å la en nybegynner spille på en type europris gitar (som jeg begynte med) for så å sammenligne med en "skikkelig" gitar som man får kjøpt på musikkforetninger (for min del en morgan med nypris på litt over 1000-lappen)før han/hun kjøper gitar. selv om morganen ikke var en topp gitar, så var den himmelen i forhold til europris-skrapet. det var sånn jeg skjønte hvorfor det lønte seg å legge litt mer penger i en gitar :)

Ser helt klart den problemstillingen, det med "hva gjør en gitar" og så videre. Uten at man kan lese seg til ekspertise, vil jeg gjerne få anbefale gitarguiden vår. Masse informasjon, og man kan veldig mye mer enn ingenting om gitarer når man har lest den. Den gjelder jo elgitarer, men mye av prinsippene gjelder kassegitarer også, selv om typegjennomgangen og biten om flytende stol kanskje ikke er innertier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det første Jøtul her sier, men man går da vitterlig til en gitarbutikk for å kjøpe gitar, og holder seg langt unna europris ;)

nettopp! mente at å prøve en europris-gitar og en "skikkelig gitar" som en a/b-test er fint for å lære folk hvorfor de bør legge mer penger i en gitar. :P

å kjøpe gitar på europris er noe man kun gjør når man skal bedrive grisefyll på fjellet og trenger en gitar som kan dø uten at man får dårlig samvittighet :)

forresten så er gitar guiden en topp artikkel for slike problemstillinger, den skulle vært bedre promotert på forumet.

Endret av jøtul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg var veldig fersk når jeg kjøpte min gitar, bare lært noen få grep.

Jeg besøkte to lokale musikk forretninger, i den første var de lite hjelpsomme, da de skjønte at jeg ønsket en gitar i en lavere klasse.

Ikke for å fornærme noen men de som jobber i musikkforretninger er ofte personer som selv har lang erfaring og får grøsninger av alt som selges i den lavere prisklassen. I den neste butikken møtte jeg en mann som hadde eid og jobbet i butikken i 20 år. Han forklarte mye om hva som er forskjellen å en rimelig og en litt dyrere gitar. Hva produsenten sparer inn på osv. Han anbefalte meg en Ritmo 500, som er ett spanske merke.

Han understreket at alle klassiske gitarer får bedre lyd med tiden, hvis man spiller de skikkelig inn. Jeg betalte 2000 kr og smisket meg til en bra gitarbag på kjøpet.

Jeg er kjempefornøyd med min gitar, og den har fått bedre klang med tiden. En kompis av meg som spiller profesjonelt og har flere (el)gitarer i en høy prisklasse, var faktisk imponert over lyden på "billig" gitaren. Hadde med meg en venninne som er av typen absolutt gehør og spiller, piano, fiolion, cello og gitar. Hun samtykket til Ritmo gitaren, men fikk grøsninger av morgangitaren til 1500 kr.

Har også en Hohner gitar til (feriegitar) rundt tusenlappen,typisk skolegitar, den fungerer greit, men måtte bytte drittstrengene som satt på gitaren.

Min neste gitar blir en stålstrenger, etter hva jeg har tittet på, prøvespilt, og drøftet med min venninne, kommer jeg ikke til å gå under 3500 kr på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

En god idé er å kjøpe gitar med innebygget stemmemaskin, det gjør ivertfall stemming en del enklere :)

Kjipt å miste motivasjonen av en sur gitar...men det koster ofte litt mer. Ellers så er nok alle disse gode nybegynner-gitarer:

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=645412&artno=182831

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=645376&artno=179661

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=647591&artno=135341

Kjøp sammen og få litt rabatt f.eks. plekter, reim, ekstra strengesett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.