Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av gitar


Immortal

Anbefalte innlegg

Halo og god dag alle gitarentusiaster, jeg og en venn har startet å "like" gitar. Vi har dermed utrolig lyst til å starte å spille på gitar, så derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre noen som virkelig kan dette med gitar inn og ut. Vi har valgt oss en prisklasse på 1000 - 1500,- kr.

Om dette virkelig blir noe vi vil forsette med blir det nok en kvalitets gitar senere.

Det er sanger som dette som inspirerte oss;

Chop Suey er en vanskelig sang, men ga dem som eksempel slik at dere kunne vite cirka hva slags gitar vi ønsker :)

Så da ønsker jeg at dere kan nevne noen gitarer som kan passe for vårt ønske :)

Mvh

Immortal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har skjønt dette rett, så ønsker dere å kjøpe en akustisk gitar i prisklassen 1000-1500 kroner?

Det var jamen to forskjellige sanger du hadde som eksempel!

La meg røpe med en gang at det ikke er en spesielt god gitar. Det kryr at gitarer i denne prisklassen, og etter det jeg vet er kvaliteten relativt lik. Gå i en butikk, kjøp to samtidig, og se om dere kan få med en reim eller bag på kjøpet som "kvantumsrabatt".

Som helt nybegynner er det smart å handle i den lokale butikken, da man kan gå tilbake å få hjelp når det er noe som ikke virker som det skal.

Skal jeg klemme ut av meg noen merker, så Stagg, Cort og Ibanez. Ikke tenk merke, det spiller ikke store rollen i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale den jeg har. Men den koster rundt 3500. Er det ikke anbefalt å kjøpe gitar som koster litt for å unngå å kjøpe dårlig utstyr?

Ikke det at alt billig utstyr er dårlig altså. Jeg har bare fått det inntrykket av at man bør gå litt opp i pris for ikke å miste motivasjon.

Endret av Dave_Murray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale den jeg har. Men den koster rundt 3500. Er det ikke anbefalt å kjøpe gitar som koster litt for å unngå å kjøpe dårlig utstyr?

Joa, men som sagt vi vil først prøve oss litt fram for så å se om dette virkelig er noe vi vil drive med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om så mange gitarer som du vil i tusenkronersklassen, og svaret er til samtlige- nei, de er ikke noe særlig. En vettug stålstrenger koster fra rundt tre tusen kroner og oppover. Du må faktisk mer opp i pris enn på en elgitar for å få en gitar som er grei og lettspilt. Det er mer håndarbeid, og materialene er dyrere.

Gitarer i tusenkronersklassen er som regel spillbare, for all del, men regn med at de har en større tendens til å sprekke, bli vanskelige å stemme, at båndarbeidet er dårlig, og at lyden er begrenset.

Et alternativ er å sette seg litt inn i sakene, sjekke Finn, og kjøpe brukt. Da kan du få kurante gitaren til en par lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om så mange gitarer som du vil i tusenkronersklassen, og svaret er til samtlige- nei, de er ikke noe særlig. En vettug stålstrenger koster fra rundt tre tusen kroner og oppover. Du må faktisk mer opp i pris enn på en elgitar for å få en gitar som er grei og lettspilt. Det er mer håndarbeid, og materialene er dyrere.

Gitarer i tusenkronersklassen er som regel spillbare, for all del, men regn med at de har en større tendens til å sprekke, bli vanskelige å stemme, at båndarbeidet er dårlig, og at lyden er begrenset.

Et alternativ er å sette seg litt inn i sakene, sjekke Finn, og kjøpe brukt. Da kan du få kurante gitaren til en par lapper.

Vel som sagt, vi skal først kjøpe en gitar som ikke koster så mye for så å gå videre om dette er noe vi kunne tenkt oss.

La meg stille spørsmålet slik da, kan du linke til noen gitarer i den prisklassen som er spillbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig- det trenger jeg ikke. Les innlegget mitt en gang til- gitarer i tusenkronersklassen er som regel spillbare og så videre. Jeg har rett og slett ikke oversikt over segmentet i detalj, og skulle jeg anbefale noe blir det like bingo som om du gjør det selv. Ikke for å være uvennlig, jeg er bare ærlig. Det er ikke slik at det er kjempeforskjell i kvalitet på gitarer i butikker i denne prisklassen. Det er små forskjeller, alle er omtrent like bra eller dårlige, alt etter hvordan man vurderer det.

Disse gitarene koster en hundrings eller to-tre inklusive frakt fra Kina inn til importøren, så da kan du tenke deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gitarene til 1000-1500kr jeg har prøvd har vært helt greie. de gitarene som man får kjøpt for 500kr og enda mindre på europris o.l. er søppel.

en morgan til 1200 som broren min hadde fungerte helt topp når jeg begynte. nå merker jeg at den ikke er så god likevel, men da jeg var nybegynner og bare spillte standard akkorder var den topp. prøvde også en washburn til 1600kr på 4sound, og den vil jeg si er et kupp til den prisen, men jeg husker ikke modell-betegnelsen på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gitarene til 1000-1500kr jeg har prøvd har vært helt greie. de gitarene som man får kjøpt for 500kr og enda mindre på europris o.l. er søppel.

en morgan til 1200 som broren min hadde fungerte helt topp når jeg begynte. nå merker jeg at den ikke er så god likevel, men da jeg var nybegynner og bare spillte standard akkorder var den topp. prøvde også en washburn til 1600kr på 4sound, og den vil jeg si er et kupp til den prisen, men jeg husker ikke modell-betegnelsen på den. :)

Tusen takk for svar, var et slikt svar jeg ville ha :)

Kunne du ramset noen greie gitarer fra 4sound?

Som sagt gitaren skal kun bli brukt til å leke seg rundt med, om dette virkelig er det jeg vil drive med videre skal jeg gå betydelig opp i prisklasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer her, siden du nå har fått et svar du ville ha, slik at jeg kan lære, og gi bedre råd siden. Altså-

Hvis jeg hadde skrevet at "de gitarene er helt greie" i stedet for "gitarer i tusenkronersklassen er som regel spillbare", så hadde svaret blitt bedre? Eller var det opplysningen om at gitarer til 500 kroner er søppel som var avgjørende?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer her, siden du nå har fått et svar du ville ha, slik at jeg kan lære, og gi bedre råd siden. Altså-

Hvis jeg hadde skrevet at "de gitarene er helt greie" i stedet for "gitarer i tusenkronersklassen er som regel spillbare", så hadde svaret blitt bedre? Eller var det opplysningen om at gitarer til 500 kroner er søppel som var avgjørende?

:)

Nei selvfølgelig ikke, jeg ville ha det riktige, men grunnen til at jeg fant svaret hans mere informativt var først og fremst.

Var at når man er nybegynner har man ikke peiling på hvordan en gitar skal låte noe jeg forsåvidt vet at jeg ikke vet hvordan en gitar skal låte, så derfor tror jeg ikke at jeg trenger en gitar som er utrolig mye høyere i prisklasse når det jeg hører blir det beste jeg har hørt.

Jeg forstår hvor du vil, du vil helst at jeg skal ut med mere og få noe skikkelig noe som selvfølgelig er det beste, men vil helst ha det slik at jeg kjøper en billig liker jeg det, jo da kjøper jeg noe for 10 000? Istedefor å kjøpe noe for 3 000, så enten ikke like eller oppgradere etter noen måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, som jeg kanskje ikke skjønte stort av. Jeg har spilt gitar i førti år, og min dyreste kassegitar koster under fem tusen kroner. Da får man en gitar som er kurant nok.

Det det er snakk om her, er for eksempel snakk om hvor lav strengehøyde gitaren har uten å klirre og skurre. Der er det stor forskjell på en gitar til tusen kroner og tre tusen. For meg, som har spilt i mange år, er det ikke noe problem. Det er det for deg. Høy strengehøyde medfører at du får blemmer på fingrene, får såre fingertupper og det blir rett og slett skikkelig vondt. Det kommer det til å bli uansett hvis du spiller en del, derfor anbefaler jeg deg å bruke litt mer penger, men du kan som sagt ha flaks.

Grunnen til at jeg ikke vil gi deg et "merke" i denne prisklassen, er rett og slett at forskjellen på 20 gitarer av samme merke og pris er ganske stor. Du kan få en som er helt grei, og en som ikke er så bra. Det vet du ikke. Kjøper du en kassegitar til 20000, noe de koster hvis de er av meget god kvalitet, så vil det være forskjeller, men alle vil være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, var et slikt svar jeg ville ha :)

Kunne du ramset noen greie gitarer fra 4sound?

Som sagt gitaren skal kun bli brukt til å leke seg rundt med, om dette virkelig er det jeg vil drive med videre skal jeg gå betydelig opp i prisklasse :)

Hei, var på 4sound og prøvde en yamaha gitar til 1900,- forrige uke. Var overraskende bra låt i den. Synes yamaha alltid leverer mye gitar for penga.

http://4sound.no/itempg.aspx?id=10544&artno=157255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke har kjøpt allerede, så kjøpte jeg en cort gitar med innebygd mikrofon og stemmeapparat for 1590 på 4sound i oslo. en god gitar som jeg vil anbefale til nybegynnere. de hadde også en yamaha til 1900 og en washburn til 1700 som var gode gitarer til en fin pris. yahmahaen og washburnen er nok bedre kjøp, men jeg kjøpte corten hovedsaklig fordi jeg vil ha stemmeapprat og mikrofon innebygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.