Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon som passer både til akkustisk og elektrisk gitar?


Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen anbefale en mikrofon som både kan brukes til akkustisk gitar og til å mikke opp en el-gitar forsterker? Forsterkeren kommer til å være en Vox AC4TV med eksternt kabinett, den har bare fire watt, derfor er det ikke så viktig med en mikrofon som tåler så veldig mye lydtrykk. Men husk at den lyder overraskende høyt til sine 4 watt. Den vil nok bli mest spilt på 1 eller 1/4 watt, for dette skal skje hjemme i leilighet. Prisklasse jeg hadde tenkt er opptil 2000 kr. Jeg ser at Shure M57 er populær til å mikke opp forsterker, men får måtelig kritikk for akkustisk gitar. Siden denne er relativt rimelig, kan det jo hende det beste vil være å kjøpe to. På den annen side, så er et av kravene for mikrofon til oppmikking av forsterker at de tåler kraftig lyd, og det er ikke sikkert det er nødvendig for en så liten forsterker. Derfor kan det hende at man heller bør konsentrere seg om en som takler akkustisk gitar bra?

Lydkortet er et Apogee Duo, som er meget bra og har fantommating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Hva tror du/dere om sE sin sE2200a? Den går for 1700, og ser ut til å få veldig gode reviews. Røde får stort sett også veldig gode reviews, men ikke fullt så gode. Men dette er reviews som vurderer mange forskjellige kilder. Ser ut som de som snakker spesielt om gitaropptak, nevner Røde men ikke sE. Er det noe spesielt med gitar som ikke gjelder for andre lydkilder, kanskje?

Så kommer selvsagt spørsmålet om jeg burde gått for to, litt billigere mikrofoner... mange ser ut til å anbefale to mikrofoner.

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Hva tror du/dere om sE sin sE2200a? Den går for 1700, og ser ut til å få veldig gode reviews. Røde får stort sett også veldig gode reviews, men ikke fullt så gode. Men dette er reviews som vurderer mange forskjellige kilder. Ser ut som de som snakker spesielt om gitaropptak, nevner Røde men ikke sE. Er det noe spesielt med gitar som ikke gjelder for andre lydkilder, kanskje?

Så kommer selvsagt spørsmålet om jeg burde gått for to, litt billigere mikrofoner... mange ser ut til å anbefale to mikrofoner.

Har SE2200a, og den er veldig bra til vokal, akustisk og til å lage en liten ekstra kick track som room mic til trommer i studio.

Å ta opp elektrisk gitar med den funker ikke egentlig, den er ikke laga til det. Tror du er mere safe ut med noen dynamiske allaround micer, som Shure sm57 (Jeg er klar over at jeg kanskje reklamerer litt for mye for den, men den funker til nesten allt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har SE2200a, og den er veldig bra til vokal, akustisk og til å lage en liten ekstra kick track som room mic til trommer i studio.

Å ta opp elektrisk gitar med den funker ikke egentlig, den er ikke laga til det. Tror du er mere safe ut med noen dynamiske allaround micer, som Shure sm57 (Jeg er klar over at jeg kanskje reklamerer litt for mye for den, men den funker til nesten allt!)

OK, gjelder dette selv til en liten forsterker som Vox AC4TV? Altså bare 4 Watt? I så fall kanskje det kan gå an å kjøpe Shure SM57, samt en litt billigere kondensatormikrofon som kan hjelpe litt på diskanten til akkustisk....?? Eller trenger jeg ikke mer enn SM57? Jeg ser at sE sin X1 (stormembran kondensator) også får ok omtale, selv om den er i budsjettklassen. Ser at det er mange opplegg på nettet som baserer seg på to mikrofoner.

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde NT1-A er en velprøvd, storselgende allround-mikrofon som kan brukes til absolutt alt; el/akk gitar, vokal, trommer, you name it. Voxen din på fullt er ikke engang i nærheten av max lydtrykk for mikrofonen (137 dB SPL).

Siden sE2200a tydeligvis "ikke er lagd" for å ta opp el-gitar, så er jo valget enkelt. Du trenger ikke flere mikker, med mindre du skal ta opp i stereo eller fra flere kilder samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres sånn ut. Vet du om den vil gi bra trøkk i bånn, forresten? Mine pickups (P90) sammen med nær sagt alle Vox-forsterkere gir en herlig motorsag-vreng i bånn... hadde vært kult å få med det skikkelig på opptak, men er ikke absolutt nødvendig i starten. Jeg vet jo at budsjettet mitt setter begrensninger...

Og takk for at du fant det tilbudet, ser ut som den koster langt mer andre steder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde NT1-A er ganske nøytral over hele frekvensområdet, men som de fleste retningsbestemte mikrofoner har den en såkalt "proximity effect", dvs at bassresponsen øker jo kortere avstanden fra lydkilden er (innenfor en viss avstand). Ved å eksperimentere litt med mikrofonplassering klarer du sikker å fange trøkket fra ampen din :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare si takk for hjelpa! Jeg fant den for 1600,- her:

http://www.prolyd.no/Avdelinger/Studio/Mikrofoner/Kondensator/R%C3%B8de/R%C3%B8de-NT-1A-stormembran-mikrofon-8040016.aspx

Det dyreste jeg fant var 2700,- og det var ikke noe unntak heller. Eneste fysiske butikken i Oslo jeg fant den var ca. 2500,- (Myhrbraaten). Åpenbart stor prisforskjell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare si takk for hjelpa! Jeg fant den for 1600,- her:

http://www.prolyd.no/Avdelinger/Studio/Mikrofoner/Kondensator/R%C3%B8de/R%C3%B8de-NT-1A-stormembran-mikrofon-8040016.aspx

Det dyreste jeg fant var 2700,- og det var ikke noe unntak heller. Eneste fysiske butikken i Oslo jeg fant den var ca. 2500,- (Myhrbraaten). Åpenbart stor prisforskjell!!

Det var en bra pris, men det er vel standardpakken og ikke "jubileumspakken", som leveres med pop-filter, XLR-kabel og DVD i tillegg? Uansett, prisjakt lønner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bra pris, men det er vel standardpakken og ikke "jubileumspakken", som leveres med pop-filter, XLR-kabel og DVD i tillegg? Uansett, prisjakt lønner seg :)

Virker sånn. Men jeg trenger vel ikke noe pop-filter når jeg bare skal spille, og til DVD-en sier jeg tja... XLR-kabel vil jeg jo trenge, men det kan ikke være så dyrt, tenker jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.