Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan synge lysere ?


spetwols

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet at sikkert mange "pedagogiske" sanglærere mener dette er feil, men slik ahr jeg lært å synge lysere. Og jeg synger LYST for å si det sånn!

Hør sanger med lyse sangere, "I Remember You" av Skid Row er f. eks. en grei sang hvor du kan øve på å legge mer kraft på stemmen etterhvert, og så synger du med! Og her gjelder det i første omgang å treffe tonene, må du gå i falsett noen ganger (bryte vanlig sangleie til et lysere stemmeleie) så får du gjøre det. Det jeg har gjort for å "trene" stemmen min til å gå lysere, og jeg er selvlært (minus gospel og kor når jeg var liten 5-9), er å pushe meg selv til å klare å synge lyst som faen sammen med teksten. Av og til er det stress, men etterhvert så får du mer kraft på de lysere delene og falsetten din blir da enda lysere enn før iogmed at det er mer eller mindre som å hoppe opp "et bånd" på gitar. Jeg vet ikke om du har skjønt falsett greia helt ennå... Når du synger så drikk MYE vann mens du trener så du ikke sliter ut stemmebåndene dine, dette er ekstremt viktig når du påfører ekstra stress på stemmen din som det gjør å trene deg selv til å synge lysere på denne måten. Sangpedagog er antagelig mer eller mindre å lære det samme, bare at du trener iløpet av en mye lengre periode enn min versjon og dermed ikke risikerer å ha ødelagt stemme av og til fordi du overdrev altfor mye med treningen :P

Til alle dere fucked up tenorpansies som mener falsett er for pingler så sier jeg bare "Rocket Queen" slutten av sangen er sangmessig episk fordi Axl går opp i falsett og det høres jo bare bra ut! (Dere som ikke liker stemmen hans på Appetite tiden, DET ER BRA og sånn er det bare, end of that ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Og hva ser man for seg prisen blir for noe slikt? Er i hovedsak ute etter en time eller to for litt tips og triks til hva jeg kan øve på selv for å forbedre meg, og evt en oppfølgingstime etter en tid for å se om jeg har øvd riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Hei:) lenge siden jeg skrev her sist. hvordan går man opp slik i refreng som valen gjør her? harket klarer jo det krystall klart. men valen greier det bra nok det høres ikke fælt ut. når jeg rpøver så blir det enten alt for svakt og falskt, eller vist jeg prøver og synge i falsett så blir det alt for lyst og spinkelt. klarer ikke noe melomting. noen tekniker for å få dette til?

jeg tror dette er en ganske vanseklig sang og synge pletfritt. harket takler refrenge perfekt her synes jeg. jeg skjønner ikke hvordan han får det til. han synger vel i falsett? alikevel er det veldig mye stemme også som noen sa så kan falsett være veldig fint vist man er en raser på det, harket er ijalfall det. han er utrolig dyktig og har en karateristisk og en stemme i verdensklasse.

EDIT; tar jeg i alt jeg kan i refrenge så blir det nesten ikke noe stemme. men når det kommer til "we shall meet i know" så klarer jeg den.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl ganske dyp stemme, og kan for eksempel ikke synge de lysere delene på f.eks Pantera - Suicide Note pt1, men siden jeg har såppas dyp stemme som jeg har (bass), så har jeg bare av refleks begynt å synge mye falsett, og gjerne øvd litt overgang fra vanlig sangstemme til falsett for å få det relativt smooth. Er ikke noe aktiv sanger, men har faktisk fått helt ok falsett-kontroll. Ingenting er så fett som en god falsett.

Instrumentalt synest jeg denne låta er relativt pyton, men den blir så funkyfreeesh med stemmebruken og grooven i refrenget,

Bernhoft er en syking på falsett:

http://www.youtube.com/watch?v=S2IjQlgcO-w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Okey for å synge lysere. Ikke fasett med lysere og likevel hørest sterkt ut. Det er å lære avspenningsmetoder. F.eks når du syng ordet feel veldig høgt opp i registeret. Så kan det hende du dør av anstrengelse. Her kan du ta vekk en E i ordet og legge til en slags æ som feæl. Dette gjer at du avspenne stemmebandet ditt, slik at du kommer høyere opp. Sikkert ikke enkelt å forstå dette her med å lese det, det må egentlig demonstrerast. Stemmebandet er en muskel, så man må øve slik den blir sterk. Viss du ikke øver så, holder stemma di bare i 2 -3 sanger ut i konserten og resten hørest bare ut som grøt. Dette her er bare toppen av isberget av det lille jeg har skrevet her. Så er det viktig at du puster med magen og ikke brystet når du synger. For når man skal synge så puster man med magen! Du bruker magemuskelen til å føye til mer kraft. Det er en av kjernene i å synge.=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.