Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan synge lysere ?


spetwols

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man kan utvide registeret sitt ved å øve og ta timer hos pedagog, men det er ikke alltid slik at man er bygget for å synge på den eller den måten. Men som sagt, ved å øve mye og finne de rette teknikkene, kan man utvide registeret og pushe grensene sine i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør du gå opp i falsett? :)

Slik har jeg opplevd det med flere kor: Tenorene skriker noe helt forjævlig fordi "å gå i falsett er pysete". Falsett kan trenes opp til å bli ganske så kraftig. Å nå skikkelig høyt i hodeklang krever laaang trening, men man får mye til med falsett. Siden du nevner A-ha, kan jeg tipse om at Morten Harket er en racer på falsettbruk.

Begynn i et kor, og syng tenor. Og finn deg en sangpedagog som du kan gå til et par ganger i måneden. Ta kontakt med din nærmeste kulturskole, selv om de ikke har plass til deg kan det være at noen av lærerene kan gi deg privattimer.

(Og prisen for flest bruk av ordet "falsett" i en post går til....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skjønner hva du mener. Vurderer pedagog ja, for å få en orntlig innføring. Men som morten harket. Åssen er det fysisk mulig får en voksen mann på 50 år og klare å synge de lyseste tonene på take on me, omtrent plekk fritt ? Uansett åssen lyd jeg lager så får jeg ikke kommet så høyt opp. Til og med om jeg skriker alt jeg har så når den ikke de høyeste tonene. Hvordan er dette mulig ?

Falsett. Nå skal det sies at jeg har hørt mr. Harket langt fra ren på mange live-opptak også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør du gå opp i falsett? :)

Slik har jeg opplevd det med flere kor: Tenorene skriker noe helt forjævlig fordi "å gå i falsett er pysete". Falsett kan trenes opp til å bli ganske så kraftig. Å nå skikkelig høyt i hodeklang krever laaang trening, men man får mye til med falsett. Siden du nevner A-ha, kan jeg tipse om at Morten Harket er en racer på falsettbruk.

Begynn i et kor, og syng tenor. Og finn deg en sangpedagog som du kan gå til et par ganger i måneden. Ta kontakt med din nærmeste kulturskole, selv om de ikke har plass til deg kan det være at noen av lærerene kan gi deg privattimer.

(Og prisen for flest bruk av ordet "falsett" i en post går til....)

Okei takk. Da så :) Interesant. Men som sagt, kan du forklare nærmere hva falsett er ? Og hvordan virker dette på stemmen på en måte`?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne : http://vgd.no/utdebattert/idol/tema/1303895/tittel/falsett-synging Skal lese gjenom nå.

Men så det var en som skrev: De fleste kan synge falsett, men ikke like bare. Jeg skjønner ikke ? :P

EDIT : På den vidoen helt øverst her, det cover bandet. Synget han i falsett i refrenge der ? På 00:47

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne : http://vgd.no/utdeba...falsett-synging Skal lese gjenom nå.

Men så det var en som skrev: De fleste kan synge falsett, men ikke like bare. Jeg skjønner ikke ? :P

EDIT : På den vidoen helt øverst her, det cover bandet. Synget han i falsett i refrenge der ? På 00:47

Nja. Han bruker i hvert fall mye luft på stemmen. Man kan trene overgangen mellom falsett og vanlig til å bli så godt som umerkelig.

Falsett er vanskelig å forklare skriftlig, for meg ihvertfall, men her er forklaringen fra Wikipedia:

The falsetto voice—with its characteristic breathy, flute-like sound relatively free of overtones—is more limited than its modal counterpart in both dynamic variation and tone quality.[1] The term falsetto is most often used in the context of singing to refer to a type of vocal phonation that enables the singer to sing notes beyond the vocal range of the normal or modal voice.[2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man skal forklare hvordan man skal synge i falsett, vet jeg faktisk ikke. Det er jo bare å synge lysere og lysere.. Falsettknekken kan man trene bort omtrent. De aller fleste mennesker har en falsettknekk. Det er denne som utnyttes i jodling.

Du finner falsettknekken din ved å starte på en ganske dyp tone, så synger du en lang tone som du gradvis lar bli lysere og lysere. På et sted vil du kjenne at stemmen "knekker". Da er du over i falsett.

Hvor kraftig "knekken" er, er medfødt. Noen har en kraftig knekk, og noen har nesten ikke overgang i det hele tatt, og det er veldig enkelt å trene den helt vekk. Jeg har ikke falsettskifte i det hele tatt.

En faktor man som "vanlig" mann skal regne med i bildet, er at dagens mannlige vokalister nesten uten unntak er små karer med uvanlig lyse stemmer.

Hører man på mannlige vokalister fra en del år tilbake, sang de mye dypere. Tenk Tom Jones, til dels Elvis, Frank Sinatra og så videre.

http://www.youtube.com/watch?v=Rg87kjR6HvI

Et eksempel- et slikt stemmeleie er ikke noe man uten videre øver seg opp til. Dette er medfødt.

Trening i å synge lyst, enkel metode, er syng så lyst at du begynner å synge surt. Ikke spenn deg, slapp av, og øv på intervaller i rolig tempo der du begynner å slite. Tren intervaller som ters, kvart og kvint, opp og ned, og konsentrer deg om å treffe tonene. Etter hvert vil du bli mer "treffsikker" og klarer å slappe av. Det har ingen hensinkt å trene hvis du spenner deg. Du må bruke mer hodeklang, forsøk å få tonen "fram" i hodet, selv "ser" jeg for meg tonen ved et punkt ved neseroten.

Selv om du synger med hodeklang, trenger du luft og støtte fra kroppen. Hvis ikke blir det bare usikkert. Du vil oppdage at det er lettere å øve opp en lysere stemme hvis du har kurant teknikk i det vanlige området. Kan du ikke synge "vanlig", vil jeg tro det er veldig vanskelig å øve opp lyse toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale timer hos sangpedagog! :) Jeg startet som bass i høst da jeg begynte på musikklinja, men har fått "strukket stemmen" og blitt tenor etterhvert. Har fått 22 og et halvt minutt hver uke fra i høst til i sommer, og har merket stor forbedring bare av det! Ett år/ett halvt år med en time en dag i uka hos sangpedagog burde absolutt hjelpe på. Anbefales, som sagt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.