Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerens prosjekt - møt Tubbelille!


Anbefalte innlegg

I vår solgte jeg unna de store kassene mine. Fire ganger tolv tommer, 120 rørwatt, effekter, the works. Ting blei jo så store.

Men forsterker må man ha. Så, jeg pønska ut et prosjekt. Så her er Tubbelille. Eller, den skal vel få et annet navn etterhvert. Men først må jeg komme på det...

Tubbelille er en liten/medium gitarforsterker på 20W, med to kanaler, noen rør av ulike typer, og en enkelt 12" sak med Eminence The Wizard element. KT88 i utgangen. 12AX7 og 12DW7 i preampen. Jeg likte preampen som Euphor har (som han ikke har levert inn til forbedringer enda...) så godt at jeg brukte samme preampdesignet, men med noen endringer som vanlig. Kan ikke alltid gjøre det samme. To kanaler, en clean og en skitten som pokker. Selve boksen er bygget med aluminiumnsplater og -vinkler - en helvetes jobb, men det ble kult :)

Og standby er for pyser.

Anyway, resultatet er nå ferdig, og kan spilles på - selv om det er et par tweaks som skal gjøres:

IMG_4593.JPG

http://trac.korsnesrorvik.net/guitaramp

http://picasaweb.google.com/krorvik/Amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult! Less is more vet du.

Men 'liten'? Kanskje i watt, men fysisk ser den sånn passe stor ut. 'Tubbelille' er litt misvisende. 'Little-Big-One' kanskje? Rødt glass på KT88, kanskje 'Big Red One'?

20watt i single-ended er ganske rått. Hvor mye B+ har du? Noe særlig kleen headroom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Alltid interessant å følge prosjektene dine hucker. Og dette prosjektet tar kaka med egen blog og greier.

Digg fraktestimat på de trafoene da 43.000 NOK :rolleyes:

Jeg har selv brukt boombox for bil som kabinett til gitar/bass. Ikke bare fungerer det helt utmerket. Det er også en veldig rimelig løsning og man kan som du beskriver i bloggen vippe kabinett slik at man får lyden annet sted enn på bena.

Tenker du publisere dette prosjektet som byggesett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B+ er ca 365V på powerampen, litt lavere på preampen (R-C). Ja, likte egentlig designet på den basskassa. Demper den godt, så gjør Wizarden seg :)

Jeg har tenkt å legge ut CAD-filer så folk kan bruke det om de vil, etter at jeg har fått fiksa det siste paret med barnesykdommer: Frontpanelbryteren er litt ufølsom, samt at det durer litt for mye. Byggesett vil jeg kanskje ikke kalle det, men en deleliste kan man jo mekke. Designet er rimelig fleksibelt, så man kan bruke andre typer bokser til forsterkerdelen. Å bygge den selv tar litt tid.

Veldig stor er den jo ikke, er ikke stort større enn en typisk 20W øvingsforsterker :) Litt tyngre dog...

Har fått veldig stor sans for 12DW7, eller ECC832 som de også kalles - halvparten 12AX7, halvparten 12AU7. Sistnevnte er godt egnet som katodefølger, som fungerer som buffer før tonekontrollene i mitt tilfelle.

Klarte å svi av et par 12AX7LPS i starten, siden disse faktisk ikke *tåler* å være katodefølgere. Lite kjent, men godt dokumentert svakhet ;) De fleste andre AX'er tåler det nemlig. Oh well, preamprør er ikke det dyreste i verden :)

Når det gjelder Mouser... så er det vel rimelig klart at man ikke kjøper tunge ting derfra ;)

Lyd og video (hva er poenget med video av en boks... se elementet vibrere?) får jeg komme tilbake til når jeg har rydda de siste småfeilene av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med egne vrier på røramper. Gøy å oppdage nye rørtyper også, altfor mange baserer seg på standardrør. Det finnes noen kule NOS rør der ute til slikk og ingenting fordi de er uvanlige, men fortsatt veldig bra for de som tør å gå egne veier.

12AX7 kan fint funke som KF, men blir aldri en særlig god en. De har for høy motstand og klarer lite strøm.

En SE-amp vil ha relativt mye brum pga ingen motfase krets som nuller ut rippel i utgangstrafoen. Noe som funker mot slik rippel i SE-amper er 'aikido' som du kan lese om på tubecad.com.

Jeg arrangerte noen 'rørtreff' for diy freaks noen år tilbake, kanskje på tide med noe slikt igjen. Morro å treffe andre nerder med denne interessen.

Endret av semperfi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips om brum, det er verdt å se litt på. Og nei, den er ikke sjenerende når man puncher opp volumet litt. Dog, det kan lønne seg å jobbe litt med de generelle tweakene for å minimere - lift på heatere, vridning av trafoer er vel de første å se på.

Egnetheten til 12AX7 er ellers årsaken til at jeg kjører inn DW7 i den posisjonen ja :) Blir samtidig å dra ned Rk en del for å øke strømmen, 100k som er der nå er for mye når det står et AU7 der.

Ellers moro at det er folk her man kan diskutere og lære mer av - takker for Aikido-tipset, interessant løsning, om enn for sent å dra inn i denne ampen. Dog, det er en grunn til at preampene sitter på egne kort...

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.